plötsliga hästnosdödar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    plötsliga hästnosdödar

    nu har mina två VF spathodus erythrodon kabezi dött. jag har ingen som helst aning om varför! för ungefär en vecka sen så hittade jag honan död, som jag minns så har det inte varit "fel" på henne, utan hon "bara dog".... men så fort jag plockat bort henne gjorde jag ett stort vattenbyte för jag tänkte det skulle va bra ifall det var nån spridande sjukdom i akvariumet.
    men så idag hittade jag Hanen död, och eftersom att honan hade dött, så hade jag lite extra koll på hanen, så igårkväll när jag matade var det inget märkvärdigt fel på honom, vad jag såg iaf.

    men, vad kan det vara som tagit dör på dom!?! antar att det är nåt som sprider sig, har nu petricola, cyanostictus och leptosoma i karet. är det något som kommer sprida sig o ta dö på dom andra med tror ni? vad ska jag göra för att det ska bli bättre!?
    kan ju säga att erythrodona INTE har blivit mobbade dom andra hästnosarna, så dom var troligtvis sjuka...

    please help me...

    /christoffer
    Christoffer Lundholm
  • Jeppe
    Användare
    • oktober 2005
    • 409

    #2
    Låter definitivt som någon sjukdom, kanske bukvattensot men det borde du ha märkt ifall fisken (hanen) var oaktiv, stog stilla och "gungade" eller såg svullen ut runt magen. Jag kan inte så mycket om sjukdomar tyvärr Men är det bukvattensot kommer till 99% dina cyanostictus bli drabbade också...
    540 Troffar, Callochromis ect
    100 sydamerica, dvärgar
    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
    40 tomt

    Qui dormit, non peccat

    Kommentar

    • choffe
      Användare
      • november 2005
      • 841

      #3
      okej jag märkte väll att hanen inte var så aktiv, men att han var svullen såg jag inte.
      jag har faktiskt varit med om bukvattensot en gång tidigare när jag hade malawi, då köpte jag aquafuran som hjälpte efter dossering. MEN, mina tanganyikor är ganska små endel, specielt leptosomorna, endel räknas verkligen som yngel. och om min lilla hjärna kommer ihåg rätt så är det inte bra att dossera när man har yngel i akvariumet! men ska jag salta ner karet eller? och hur mkt var det man skulle ha i per 100 liter? men saltet borde ju iaf hjälpa lite mot bakterier/sjukdomar?

      tack för svaret! ingen annan som kan hjälpa mig?!

      //christoffer
      Christoffer Lundholm

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #4
        En vän fick in 6 VF hästnosar för 1 år sedan och efter ett tag dom 3 under 14dagar... va inget konstigt med dom innan dom dog som man kunde se men på morgonon va det bara fiska up en efter en men dom andra 3 mår bra och lever än idag så vad det är eller vad det var vette sjutton...
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • choffe
          Användare
          • november 2005
          • 841

          #5
          hmm, okej. men kan salt inverka på ett positivt sätt tror ni? isf hur mkt osv....

          /christoffer
          Christoffer Lundholm

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Ursprungligen postat av choffe
            hmm, okej. men kan salt inverka på ett positivt sätt tror ni? isf hur mkt osv....

            /christoffer
            om dom dött för att dom har problem med att ta upp eller hantera mineraler via gällarna så lär nog inte slat lösa det... om det nu är därför dom dött.
            Om du misstänker att det är nån form av bakteri eller parasit som orsalat detta så är det nog bättre med ett saltbad, 15g per 1liter vatten brukar funka att köra mellan 6-15 min beroende på fisk osv, börjar dom lägga sig på sidan direkt när du lägger ner dom får du minska konsentrationen, häll i lite mer vatten från akvariet i saltbadet, kanske 2-3 deciliter per lite vatten håll sedan koll på dom och låt dom simma där upp till 15min och spä sedan ut vattnet mer och mer under en 30min med vatten från akvariet innan du lägger tillbaka dom.
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • choffe
              Användare
              • november 2005
              • 841

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              om dom dött för att dom har problem med att ta upp eller hantera mineraler via gällarna så lär nog inte slat lösa det... om det nu är därför dom dött.
              Om du misstänker att det är nån form av bakteri eller parasit som orsalat detta så är det nog bättre med ett saltbad, 15g per 1liter vatten brukar funka att köra mellan 6-15 min beroende på fisk osv, börjar dom lägga sig på sidan direkt när du lägger ner dom får du minska konsentrationen, häll i lite mer vatten från akvariet i saltbadet, kanske 2-3 deciliter per lite vatten håll sedan koll på dom och låt dom simma där upp till 15min och spä sedan ut vattnet mer och mer under en 30min med vatten från akvariet innan du lägger tillbaka dom.
              okej, men jag tänkte om man inte kan ta en mindre mängd salt i hela karet, har för mig att man kan göra det, o så skulle det ta ett år att få tag i alla firrar :/

              //christoffer
              Christoffer Lundholm

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #8
                jo det finns många som har salt i sina burkar konstant så det är väl bara att du häller i lite om du känner att du vill ha det.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • Jeppe
                  Användare
                  • oktober 2005
                  • 409

                  #9
                  Jag har salt i akvariet ENBART när det är en fisk som är skadad av slagsmål eller annan orsak. Då har jag i salt för att döda bakterier för att skydda mot infektioner i såren, annars har jag inte i salt. Vet inte hur det hjälper mot sjukdomar direkt...
                  540 Troffar, Callochromis ect
                  100 sydamerica, dvärgar
                  120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                  40 tomt

                  Qui dormit, non peccat

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • november 2005
                    • 841

                    #10
                    okej, men tänkte bara ifall...men fisken tar ju iaf inte skada av att det är salt i karet?!
                    men hur mycke salt har du jeppe? är det bara o hälla i allt i karet vid ett vattenbyte?

                    //Christoffer
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • deelay
                      Användare
                      • september 2002
                      • 5394

                      #11
                      Ursprungligen postat av choffe
                      okej, men tänkte bara ifall...men fisken tar ju iaf inte skada av att det är salt i karet?!
                      men hur mycke salt har du jeppe? är det bara o hälla i allt i karet vid ett vattenbyte?

                      //Christoffer
                      Fisken mår inte bra av att man laborerar med salthalten, använd det som en första hjälpen i korta perisoder ist.
                      Att stressa fisken med olika salthalter från vecka till vecka kan leda till nya oönskade problem.
                      http://www.aquariumstockholm.se/

                      Kommentar

                      Arbetssätt...