2 arter till

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    2 arter till

    Stoppade i lite tanganyika hemma för att få lite kontrast mot alla malawiciklider man har i lokalen.
    Blandningen råder det nog delade meningar om =) Akvariet är på 860 Liter.

    Fiskar
    Callochromis macrops (Tanzania) 4st
    Ophthalmotilapia nasuta (Kachese) 4st
    Tropheus sp. "Black" Körsbär 7st

    alla fiskarna är ca 5-7cm

    Nu vill jag blanda i nått mer för att få som en liten värld så att säga, jag vill inte bygga på med fler av samma arter =)
    funderade på nått så vanligt som apelsinciklid eller nått liknande... vore skoj med någon substratruvare.
    Man ser ju mycket roligt när man letar men jag har dålig koll på tangayika överlag vilket kanske märks på dom arterna som redan simmar tillsamman =)
    Men 2 arter till känns det som att det behövs för att skapa en liten värld... men vad
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Troffegruppen verkar lite liten, men det kan säkert fungera. Antingen Leulupi (som du tänkte) eller någon julle. Leulupin ger alltid en extra färgklick till karet. Till det skulle man kunna lägga till någon snäckis. Nästa gång jag kör Tanganyika lär jag nog skaffa L. meleagris (stappersi är väl samma art om jag inte missminner mig) igen. Passar i stora kar också eftersom de kan vara ganska aggro hannar emellan. L calipterus skulle jag personligen vilja prova, men den tar en del plats.

    Det blev mer än två arter där, finns mycket kul att välja på i den där lilla pölen .


    /Jocke

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Riktigt snyggt. N. Sexfaciatus kanske? Alto. Calvus eller compriceps? Deä r ju riktigt snygga.
      Senast redigerad av johho; 08 juli 2007, 00:19.

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Hästnosar så klart!
        Dom har verkligen kul personligheter...

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Nu har det ju rullat in lite bra förslag... calvus etc är coola firrar helt klart men jag tror dom kommer få det jobbigt med maten om dom är så sega som jag tror för dom andra firrarna i burken är blixtsnabba vid matning...

          Apelsin, stappersi (om man hittar snygga), hästnosar.
          Jag har sett bilder på hästnosar som hade lysande på prickar, verkligen snygga men jag har inte sett något liknande irl så att säga... någon som vet va dom lite färgstarkare modellerna heter?

          Men tanke på att troffarna e lite jobbiga så kanske det e bra med en snäckis som bildar koloni så dom klarar att stå imot troffarna när dom kommer? vore ju ganska ballt om man fick till det så faktiskt.

          Prinsessor e snygga men dom verkar sabba burkarna för många med tiden, kanske beror på akvariets storlek.

          Av featherfinsen så har jag ju nasuta men funderar på om någon av dom andra varianterna är tuffare in mentaliteten och kankse har lättare att ta revir mot andra i burken... många funderingar blir det när man kastar sig in i ovissheten =)
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Robin
            Användare
            • januari 2003
            • 4526

            #6
            Det vore ju helgerån att köra vanliga apelsiner eller någon annan "STANDARD FISK".
            Det jag tänker på är antingen någon större lamprologus (lepidolamprologus) eller ett gäng coola paracyprichromis av något slag. Gabbi säger nigripinnis men jag tycker nog brieni hade varit snäppet coolare - inte snyggare - men coolare.

            Finns även lite coolar neolamprologusarter som kanske kunde passa. Om du vill ha lite revirstrider här och var i karet.

            Gabbi hälsar att "Kilesor blir nog bra på bild".
            Mvh
            Robin

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #7
              haha jasså det duger inte med vanliga apelsiner =)

              Orangea fiskar blir iof inte bra på bild...=) får åka ner o snoka lite på lagret i början på veckan, det finns ju en hel del tanganyika där vet jag.

              Hälsa gABBI att kilesa ska vi inte ha =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Bright_Blue
                NCS Medlem
                • juni 2004
                • 1582

                #8
                Någon leptosoma eller jumbo (mpimbwe yellowhead kan jag rekomendera) skulle nog passa, kanske J. regani kipili. En annan trevlig fisk som tydligen finns i tanganyikasjön är A. burtoni. Några förslag iaf.

                Kommentar

                • Bright_Blue
                  NCS Medlem
                  • juni 2004
                  • 1582

                  #9
                  Aulonocranus dewindti och ctenochromis horei är vackra men ganska aggresiva fiskar som kanske inte passar inte kanon med de firrarna du har nu. Finns ju dewindti på akvarieleasing om jag inte minns fel.

                  Kommentar

                  • pontus
                    Användare
                    • oktober 2003
                    • 514

                    #10
                    Skulle lätt ta 4 Julidochromis regani Kipili om man hittar riktigt gula så skulle det vara så fint att klockorna skulle stanna!!
                    Passenger on Planet Earth:
                    Pet.macro nsumbu
                    Pet.moshi ikola
                    Pet.Trewavasae
                    Pet.Bulu-Point "Red"
                    Pet.orthognathus tricolor mvuna
                    Pet.Longola
                    Tr.Ilangi
                    Tr.Muzi
                    Tr.Katonga
                    Neo.Leleupi

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Ursprungligen postat av deelay
                      Stoppade i lite tanganyika hemma för att få lite kontrast mot alla malawiciklider man har i lokalen.
                      Blandningen råder det nog delade meningar om =) Akvariet är på 860 Liter.
                      Här går det undan!!!!!
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Här går det undan!!!!!
                        Fick ett ryck 5 på eftermiddagen =)
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • december 2004
                          • 3060

                          #13
                          ja fina callochromisar där!, som vi snackade om så har ja aldrig sett just den varianten förut, ska bli kul att se hur de blir
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • dinajel
                            Användare
                            • november 2004
                            • 569

                            #14
                            Det är sjuk vill-ha-varning på den där burken!

                            Om du vill ha nåt i stil med leleupi, men tycker att just den är för plain vanilla, så kan man ju tänka sig en N. cylindricus istället. Dom är ju riktigt snygga. Känns lite som leleupins lite mörka onda kusin.

                            Sen måste jag fråga om ljuset i den där burken. Jag och sambon har köpt en större lägenhet och kommer få massa mer akvarieutrymme, vilket troligen kommer leda till en burk liknande din, på runt 900-1000 liter i vardagsrummet. Jag vet att det är metallhalogen, men är det en ramp med 2 x 150 watt? Vad är det för lampor och kelvintal? Och är det en ramp med lysrör också? Har du den längst fram och låter metallhalogenen lysa ner bakom? Är det spottar också?
                            Daniel Andréasson

                            Kommentar

                            • sendelbach
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 40

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Apelsin, stappersi (om man hittar snygga), hästnosar.
                              Jag har sett bilder på hästnosar som hade lysande på prickar, verkligen snygga men jag har inte sett något liknande irl så att säga... någon som vet va dom lite färgstarkare modellerna heter?
                              Hästnos ciklider brukar inte vara så färglada men här är en som inte har så ljus grundfärg men prickarna lyser säkert vakert i mörkret. Den heter Tanganicodus irsacae

                              Kommentar

                              Arbetssätt...