Mitt första tangayikaakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    Användare
    • oktober 2003
    • 3615

    Mitt första tangayikaakvarium

    Hejsan hoppsan.

    Slog slag i saken efter att ha läst i senaste upplagan av Back to nature boken om tangayikaciklider. Karet är på 220 liter med en btn slimline bakgrund. Sanden är rådasand, 0,3-0,6 mm och en näve 0,8-1,3 mm för att skapa lite naturligare "lock" på botten. Växter är endast rak vallisneria. Har även några faxekalkstenar...tänkte köpa lite fler senare...
    Drog igång gamla 2226an också som pumpar 650 l/h, är det tillräckligt bra cirkulation?

    Fiskbesättningen är inte helt klar än. Dock klara kandidater är,

    Lamprologus Ocellatus
    Julidochromis marlieri
    Anictrus


    Räcker det eller kan man köra ännu en till art? Diskusnovis känner sig ute på djupt vatten...
    Mvh Alex
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Tuff belysning. Hur gjorde du det?

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      Användare
      • oktober 2003
      • 3615

      #3
      Ett typ rör med massa små blå lysdioder för datorinredning
      Mvh Alex

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Ocellatus... Skitkul fisk med mycket "balls". Du kommer att älska dom.
        Har för mig att 4xvattenvolym på filtret rekommenderas, men 3 borde räcka. Någon annan kommer garanterat att ge ett säkert svar idag. (Fredag)

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #5
          Tja.

          svår sak med den storleken, occelatusen ko9mmer garanterat ta revir i dina buskage eftersom du placerat snäckorna över halva akvariet så blir det deras revir........jullarna kommer ju att ta stenarna, men jag tror att jullarna skulle uppskatta lite mera sten att leka bland, de gillar väldigt trånga klippskrevor som de kan simma längs......så lite flata stående stenar uppskattas

          mer fisk är svårt..... kanske några cyps, men akvariet är i minsta laget för det...
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Nu har du ju redan fixat inredningen, men ett tips är just att försöka få till grottor/smala skrevor en bit upp i karet. Jullarna älskar den sortens inredning och kommer att hålla till där. ocellatus är rätt aggro och kör du 1+3 kommer de sannolikt att ockupera hela botten. 1+1 tar lite mindre plats, men då riskerar man att honan får för mycket stryk.

            Fler firrar... säger som Peter, Cyps kanske - men är också lite tveksam, karet kan vara för litet för dem. Tanganyikakillis (om du får fatt i dem) är ett annat alternativ. Båda dessa kör i det fria vattnet och konkurrerar inte om bottenyta. Alternativt kan du helt fräckt frångå biotoptanken och köra i ett stim regnbågsfirrar i karet. De trivs i samma vattenvärden som Tanganyika och är tillräckligt snabba för att hinna undan attacker. Dessutom vansinnigt granna firrar i många fall.

            Välkommen till Tanganyika-träsket!!

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              Tackar för bra svar. Vi har ett par rengbågsfiskar av typen bosemani på jobbet, kanske kan funka med ett gäng sånna? Skall införskaffa mer sten som sagt. Hur många jullar kan man ha? De jag spanat in är rätt så små nu, kring 4-5 cm.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #8
                Den cirkulationen lär räcka för ditt akvarium, bara det är tillräckligt syresatt så lär det funka, är vattencirkulationen 3-4 gånger så snabb gämfört med storleken på sjön

                Sen tror jag inte du ska ha nå mer fiskar om du inte ska ha de där regnbågsfiskarna, jag kan inte så mycket om dem men är de som cyps så lär det funka bra. Försökfå i lite fler snäckor eller iallafall lägg de så det finns en hög med 3-4 snäckor och sen resten lite utspritt, vissa fiskar gillar "koloni-hög" och andra gillar singel snäckor. Du kan ju köra 3-4 stycken jullar men du kan nog bara ha/det kommer bara bli två fiskar kvar när de parat ut sig... Och bygg upp lite högre stenrös och lägg gärna några stenar på andra sidan så de bildar någon grotta där med ifall paret tröttnar på varandra...

                För övrigt ett snyggt akvarium!
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • dinajel
                  Användare
                  • november 2004
                  • 569

                  #9
                  Slänger du lite mer sten så ser jag inget hinder till att ha ett par A. calvus eller A. compressiceps, eller kanske en N. leleupi. Jag har en 240:a med multisar, jullar, leleupi, calvus och nigripinnis, och det funkar hur bra som helst. (Finns lite info om den burken på min hemsida med länk i signaturen...)
                  Daniel Andréasson

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Jag trodde Calvus var tuffa fiskar. Bland de tuffare i sjön. Min Calvus have ägde mitt akvarium när jag åkte till grekland för 4 veckor sedan. När jag kommer hem har det varit värmebölja och en troffe har dött. Uppenbarligen klarar Lelupi värme bättre än Calvus eftersom leleupihanen nu äger Calvusens grotta och Calvuspappan får husera i förorten i akvariet.

                    Med detta vill jag väcka frågan att Leleupi kanske kan störa för hans andra fiskar som jag gissar på är hans favoriter och det han skaffar sedan är för "utfyllnad"

                    Kommentar

                    • Jeppe
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 409

                      #11
                      Mina Leleupina klarar inte av mina snäcklekare, N. Multifasciatus, och enligt mig är Occelatus mycket tuffare. Du kan säkert byta ut Julidochromisen mot Leleupi men jag antar att du vill ha Jullen eftersom du nämnde den

                      Dvärgen A. Spec "Sumbu" (heter den så ) borde väl funka, den lever ju i snäckor och har du bara ett par Occelatur borde de ju kunna dela..?
                      540 Troffar, Callochromis ect
                      100 sydamerica, dvärgar
                      120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                      40 tomt

                      Qui dormit, non peccat

                      Kommentar

                      • HenrikV
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 697

                        #12
                        Ursprungligen postat av Jeppe
                        Dvärgen A. Spec "Sumbu" (heter den så ) borde väl funka, den lever ju i snäckor och har du bara ett par Occelatur borde de ju kunna dela..?
                        Altolamprologus Compressiceps från Sumbu är dvärgvarianten. Ganska skön fisk som är lugn och vaktar sin grotta/snäcka eller bara glider omkring. Verkar inte direkt berörd av andra fiskars attacker. Vänder bara lite lagom kaxigt sidan till och tar hugget utan att röra en min...

                        Vet inte riktigt om akvariet kanske är för litet för cypsen. Fast det märker du snabbt, då dom ju vill röra på sig rätt mycket...

                        Kommentar

                        • ozric
                          Användare
                          • mars 2004
                          • 3187

                          #13
                          Verkar vara lite trist mått på karet för Tanganyika tyvärr.
                          Vill du ha fisk med drag i rekomenderar jag en grupp Tropheus-yngel !
                          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                          c",)

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #14
                            Fast då lär han byta upp akvarium sen

                            Men snäcklekare brukar det vara rejäl fart i med
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            • Alexander Ylipää
                              Användare
                              • oktober 2003
                              • 3615

                              #15
                              Sådärja, nu är det lite fesk i karet!

                              * 5 Julidochromis Marlieri
                              * 2+3 Lamprologus Ocellatus
                              * 10 st Boesemani (rengbågsfiskar)
                              * Ancistrus



                              Snäcklekarna är riktigt underhållande att titta på. Båda hanarna hittade varsin snäcka brevid varandra. Det medföljer att de gräver över varandras "hus" så gott det går medan de försöker fixa till sin egen. Evighetsmaskiner haha!!
                              Mvh Alex

                              Kommentar

                              Arbetssätt...