Tanganyikaplaner

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bilbo
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 1159

    Tanganyikaplaner

    Jag har idag ett 85-liters kar med 6 st Multisar samt tre st J. Transcriptus. Ända sedan jag hade Princessor (N. Brichardi) i mitt sällskapskar (F´låt)har jag varit sugen på att skaffa det igen.
    Nu vänder jag mig till er som har, har haft, eller anser att ni har goda kunskaper om Princessor med följande frågor:

    - Hur stort kar behöver jag (minimum) för att kunna ha en familjegrupp på låt säga 6-8 Princessor tillsammans med de fiskar jag redan har, samt ytterligare någon Julle?
    - Vad skall man satsa på för bottenmaterial?
    - Vad är lämplig pumpkapacitet (ggr vattenvolym)?
    - Har funderat på att sätta in powerheads i båda hörnen (om det blir ett 375) räcker det med totalt 20 liter filtervolym, och hur gör jag rent praktiskt med limning av glasskivor?
    - Växter?
    - Lysrör?

    Give it to me!!!!!!
    Intresserad av alla förslag.

    // Magnus


    // Magnus Arvidsson
  • Tommy K
    Användare
    • maj 2002
    • 309

    #2
    Hej.
    Prinsessor är vackra små firrar med intressant beteende. Efter ett tag börjar de dock att kräva utrymme. Mer och mer. Låter man dem hållas så kan situationen i akvariet lätt bli ohållbar för dina andra fiskar. Fast de ser sirliga och ömtåliga ut så är de stentuffa, jag har haft dem med fullväxta frontosor i ett 720. De tvekar inte en sekund ens om en så stor fisk kommer i närheten av deras revir. Till slut tröttnade jag på buslivet och flyttade dem till ett eget kar. Alltså är storleken på karet inte direkt avgörande i början (85 l är alldeles för litet, men det vet du nog redan), men räkna med att de snabbt blir fler. Många fler. Tänker du låta dem hållas behöver du ett rejält kar annars kommer du att behöva riva upp ditt kar med jämna mellanrum för att decimera antalet yngel. Bottenmaterialet ska gärna vara finkornigt.

    Kommentar

    • Bilbo
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 1159

      #3
      Tankarna cirklar runt ett 375. Att de ynglar av sig vet jag men det går ju att gallra, samt sälja/ge bort yngel. Tror ni att detta är alldeles för litet? Eller i sådana fall hur många kan jag ha i 375 (detta är maxstorleken jag kan tänka mig)

      // Magnus

      // Magnus Arvidsson

      Kommentar

      • Ps.Daniel

        #4
        Hej!

        375 L låter bra.
        Skaffa några stycken(6-10 st) och låt de bilda par.
        Jag hade inte rekommenderat dig att ha jullar i om du inte bygger upp karet så(MKT MKT stenrösen),

        Mvh Daniel

        DANIEL

        Kommentar

        • Ante
          Användare
          • november 2002
          • 571

          #5
          är det någon som har ett vettigt förslag på fiskfälla så man slipper riva upp allt när det är gallringsdax?
          jag har byggt upp hela bakrutan med lavasten och vill inte riva ner det stup i ett.

          Kommentar

          • Bilbo
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 1159

            #6
            Jag har iofs planerat att ha mycket kalksten i karet så Jullar kanske det blir ändå. Nu frågade frun i huset varför jag inte tar troffar direkt, det kanske är något att fundera på.

            // Magnus

            // Magnus Arvidsson

            Kommentar

            • Fredrik H.
              Användare
              • april 2002
              • 1884

              #7
              Helt riktigt. Det finns såklart ingen anledning att vänta med troffarna om du ändå ska köpa en 375:a....

              mvh,

              Fredrik H.
              Fredrik H.
              Gratis konto på: www.cichlidtube.com
              www.cichlidgallery.org
              www.tropheini.com

              Kommentar

              • Bilbo
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 1159

                #8
                Förutom möjligen kostnaden då .
                Kan man ha kvar multisarna trots eventuella troffar?
                Jag har också funderat på att limma glasskivor i båda hörnen för att på så sätt få trekantiga filterkammare, men hur löser man det rent praktiskt, med filterinsug mm.

                // Magnus Arvidsson

                Kommentar

                Arbetssätt...