Snäcklekare och snäckor.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Snäcklekare och snäckor.

    I mitt 310L med Tanganyika har jag sett att vissa snäckor är igenfyllda med sand.
    Kan det vara så att vissa fiskar fyller igen grannsnäckan, så att ingen annan ska flytta i den eller har jag bara livlig fantasi, alternativt väldigt höga tankar om mina fiskars intelligensnivå???

    Jag har neothaumasnäckor från Tanganyikasjön och dom fiskar som bor i dom är Lamprologus Ocellatus och Altolamprologus Compressiceps "Sumbu". Jag har spritt ut snäckorna så att alla inte är på samma ställe.
    Detta "fenomen" har jag dock inte sett i mitt 112L, där jag har Lamprologus Brevis och Altolamprologus Compressiceps "Sumbu".
  • wicked1
    Användare
    • april 2007
    • 104

    #2
    Ursprungligen postat av Rembrandt
    I mitt 310L med Tanganyika har jag sett att vissa snäckor är igenfyllda med sand.
    Kan det vara så att vissa fiskar fyller igen grannsnäckan, så att ingen annan ska flytta i den eller har jag bara livlig fantasi, alternativt väldigt höga tankar om mina fiskars intelligensnivå???

    Jag har neothaumasnäckor från Tanganyikasjön och dom fiskar som bor i dom är Lamprologus Ocellatus och Altolamprologus Compressiceps "Sumbu". Jag har spritt ut snäckorna så att alla inte är på samma ställe.
    Detta "fenomen" har jag dock inte sett i mitt 112L, där jag har Lamprologus Brevis och Altolamprologus Compressiceps "Sumbu".


    mina multisar gräver ner dom snäckskalen som dom inte använder. Sen om det är för att inte någon annan ska flytta in det vet jag ej
    www.fredd.tk

    Kommentar

    • Rasmus Pedersen
      Användare
      • september 2006
      • 304

      #3
      Så gjorde min speciosushane förut, men inte nu längre av nån anledning , kanske för att min andra hane dog så att han blev ensam hane.
      Speciosus och ocellatus är ju väldigt lika arter, så de har ju liknande beteenden.
      MVH

      Kommentar

      • johho
        Användare
        • mars 2007
        • 1825

        #4
        Jag har ett Calvuspar. Men de är jävligt ointresserade av mina snäcor. Har bara 4 st. Ska jag skaffa fler?

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Ursprungligen postat av Rembrandt
          I mitt 310L med Tanganyika har jag sett att vissa snäckor är igenfyllda med sand.
          Kan det vara så att vissa fiskar fyller igen grannsnäckan, så att ingen annan ska flytta i den eller har jag bara livlig fantasi, alternativt väldigt höga tankar om mina fiskars intelligensnivå???

          Jag har neothaumasnäckor från Tanganyikasjön och dom fiskar som bor i dom är Lamprologus Ocellatus och Altolamprologus Compressiceps "Sumbu". Jag har spritt ut snäckorna så att alla inte är på samma ställe.
          Detta "fenomen" har jag dock inte sett i mitt 112L, där jag har Lamprologus Brevis och Altolamprologus Compressiceps "Sumbu".
          hej jag har multisar och de sandfyller också snäckor i kolonin/reviret som inte används för att sedan när antal fisk i kolonien ökar och behov av snäcka så gräver man ur den igen,intelligens tja men instikt i alla fall. snäcklekare är då en rejäl favorit, mycket fisk i litet format.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Jag tror också att del arter gräver igen grannsnäckorna för att hindra andra att flytta in. Både speciosus och stappersii gör/har gjort det i mina kar. Har även sett fisk som flyttat in för nära bli "vräkt", och snäckan igengrävd. Kanske kan det vara så också att det i naturen är lockande för rovfisk med fler snäckor, och har man då bara en som syns så lockar det färre rovfisk. Får snäckskalslekarna chansen så gräver de ju också ner favvosnäckan en rätt bra bit.

            Sumbun hör ju inte till de "rena" snäckskalslekarna, så de tror jag gräver mest av nödvändighet. Brevis är en speciell snäckskalslekare, bland de få arter där det handlar om verkliga par. Hona och hane gömmer sig gärna i samma snäcka. Tror att beteendet med att sandfylla snäckorna mest kan kopplas till haremlekarna.

            Multisarna är kolonibildande, så igengrävda snäckor där tror jag handlar om "slarv" - de gräver så mycket generellt och så spottar de ut sanden som då hamnar i andra snäckor. Nu är detta bara spekulationer, men det är ett rätt skoj beteende i allafall.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Sumbun hör ju inte till de "rena" snäckskalslekarna, så de tror jag gräver mest av nödvändighet. Brevis är en speciell snäckskalslekare, bland de få arter där det handlar om verkliga par. Hona och hane gömmer sig gärna i samma snäcka. Tror att beteendet med att sandfylla snäckorna mest kan kopplas till haremlekarna.



              P

              Helt rätt. Mina Sumbu gräver inte ner några snäckor, men däremot så använder honorna snäckorna när dom vill gömma sig. Hanarna verkar föredra en stenröse.
              En kul detalj är att en av mina Ocellatushanar har grävt en grotta under en skiffersten som jag har liggandes plant mitt i karet. Riktigt avancerat med 2 ingångar och allt...

              Kommentar

              • HenrikV
                Användare
                • februari 2007
                • 697

                #8
                Ursprungligen postat av johho
                Jag har ett Calvuspar. Men de är jävligt ointresserade av mina snäcor. Har bara 4 st. Ska jag skaffa fler?
                Jag tror att din Calvushona blir intresserad av en snäcka då det är dags för lek... Rätta mig gärna om jag har fel...

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rembrandt
                  Jag tror att din Calvushona blir intresserad av en snäcka då det är dags för lek... Rätta mig gärna om jag har fel...

                  Om jag hade vetat så hade jag kunnat rätta dig kanske Men jag vet ju inte. Detta är mina första snäcklekare.

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Ursprungligen postat av Rembrandt
                    Helt rätt. Mina Sumbu gräver inte ner några snäckor, men däremot så använder honorna snäckorna när dom vill gömma sig. Hanarna verkar föredra en stenröse.
                    En kul detalj är att en av mina Ocellatushanar har grävt en grotta under en skiffersten som jag har liggandes plant mitt i karet. Riktigt avancerat med 2 ingångar och allt...
                    Tja, bara för att de kallas snäcklekare så behöver de inte leka i just snäckor. Man tager vad man haver. Jag använder hellre benämningen snäckskalslekare efter som den är lite bredare - de flesta firrarna i gruppen gillar ju snäckor/skal i vilket fall. Är lite skeptisk ändå till att föra Sumbun dit, likaså N. caudopunctatus. En del Telmatochromis ska också använda snäckor, men de firrarna har jag inte testat själv. T. vittatus har jag för mig är romrövare i sjön, och de tar tydligen mest rom från snäckskalslekare samt en del större ciklider.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...