Aulonocara baenschi.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    Aulonocara baenschi.

    Jag har köpt 3 st av en privatodlare, jag köpte 1+2. Sedan köpte jag en till hona på zooaffären.Men denna hona har ingen gul söm på ryggfenan som de andra honorna har.Tror ni att det inte är en baenschi hona jag fick? Jag menar ska honorna ha en gul söm på ryggfenan? Honan som köptes på zooaffären kommer från Simontorp.
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    #2
    Ingen som har någon Baenschi?

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      jag har ingen hona hemma nu men om du kollar på google på baenchi honor eller kanske i ett seriöst artregister eller i en bok psom visar honor så lär du kunna avgöra.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Har tyvärr inte svar på din fråga, men ett tips vore att skaffa en till hane. Annars kommer nog inte din hane att färga ut ordentligt...

        Kommentar

        • classe
          NCS Medlem
          • april 2007
          • 1147

          #5
          Ursprungligen postat av rent vatten
          Jag har köpt 3 st av en privatodlare, jag köpte 1+2. Sedan köpte jag en till hona på zooaffären.Men denna hona har ingen gul söm på ryggfenan som de andra honorna har.Tror ni att det inte är en baenschi hona jag fick? Jag menar ska honorna ha en gul söm på ryggfenan? Honan som köptes på zooaffären kommer från Simontorp.
          kan du ge den bild så lätta att se den visa???
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

          Kommentar

          • rent vatten
            Användare
            • november 2005
            • 530

            #6
            Ursprungligen postat av classe
            kan du ge den bild så lätta att se den visa???
            Den nya honan ser precis ut som de andra, förutom att hon saknar en gul söm på ryggfenan.

            Kommentar

            • rent vatten
              Användare
              • november 2005
              • 530

              #7
              Ursprungligen postat av Rembrandt
              Har tyvärr inte svar på din fråga, men ett tips vore att skaffa en till hane. Annars kommer nog inte din hane att färga ut ordentligt...
              Av mina tidigare erfarenheter så blir bara en hane utfärgad om man har 2st.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #8
                Ursprungligen postat av rent vatten
                Av mina tidigare erfarenheter så blir bara en hane utfärgad om man har 2st.
                Stämmer att det troligen kommer bara vara en av dom två hanarna som är helt utfärgad, men vad Rembrandt menar är att om ni endast har en hane så kommer den troligen inte vara helt utfärgad hela tiden, utan endast perioder.
                Med två hanar är det större chans till att den ena alltid är utfärgad.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • rent vatten
                  Användare
                  • november 2005
                  • 530

                  #9
                  Ursprungligen postat av Johan F
                  Stämmer att det troligen kommer bara vara en av dom två hanarna som är helt utfärgad, men vad Rembrandt menar är att om ni endast har en hane så kommer den troligen inte vara helt utfärgad hela tiden, utan endast perioder.
                  Med två hanar är det större chans till att den ena alltid är utfärgad.
                  Min röd rubin hane är ensam och den är utfärgad hela tiden.

                  Kommentar

                  • Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 7334

                    #10
                    Vårt artregister håller faktiskt en bild på deelay´s tidigare hona.
                    Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se
                    ____________________________________________

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 697

                      #11
                      Ursprungligen postat av rent vatten
                      Min röd rubin hane är ensam och den är utfärgad hela tiden.
                      Jag hade Baenschi tidigare. När den odominanta hanen dog, fick den dominerande hanen samma färg som en odominant.
                      Röd rubin är ju framavlad, så det kanske inte är så konstigt att den har fina färger... Eller?

                      Kommentar

                      • deelay
                        Användare
                        • september 2002
                        • 5394

                        #12
                        Ursprungligen postat av Rembrandt
                        Jag hade Baenschi tidigare. När den odominanta hanen dog, fick den dominerande hanen samma färg som en odominant.
                        Röd rubin är ju framavlad, så det kanske inte är så konstigt att den har fina färger... Eller?
                        Röd rubin är inte framavlad på det sättet som du beskriver, den fungerar på samma sätt som alla andra aulonocarer, dvs att den färgar efter humör.
                        Ibland färgar dom fullt fast dom går ensamma men ibland inte... det är från individ till individ.
                        http://www.aquariumstockholm.se/

                        Kommentar

                        • rent vatten
                          Användare
                          • november 2005
                          • 530

                          #13
                          Ursprungligen postat av deelay
                          Röd rubin är inte framavlad på det sättet som du beskriver, den fungerar på samma sätt som alla andra aulonocarer, dvs att den färgar efter humör.
                          Ibland färgar dom fullt fast dom går ensamma men ibland inte... det är från individ till individ.
                          Jag håller med dig.Min aulonocara jacobfreibergi hane färgar efter humör, men min röd rubin hane är utfärgad hela tiden.

                          Kommentar

                          • HenrikV
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 697

                            #14
                            Ursprungligen postat av deelay
                            Röd rubin är inte framavlad på det sättet som du beskriver, den fungerar på samma sätt som alla andra aulonocarer, dvs att den färgar efter humör.
                            Ibland färgar dom fullt fast dom går ensamma men ibland inte... det är från individ till individ.
                            Ok. Fina är dom i alla fall.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...