tropheus moorii chilambo "yellow rainbow"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    tropheus moorii chilambo "yellow rainbow"

    Är det någon som vet något om denna troffe. Är det tex bara denna som kallas fär gul regnbåge ?? Är den ovanlig ?
    Är det någon som hållit denna troffe som kan delge sina erfarenheter.

    /Robban
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    "Chilambo" dök upp ,åtminstone så som jag uppfattat det, samtidigt som Nkonde Yellow/Nkonde Bright Yellow (som i sin tur kan vara synonymt med Linangu (samma fångstplats -olika exortörer?!?).Chilambo skall vara tämligen färglös på kroppen jämfört med Nkonde som skall vara mer mättad guldgul till svagt benvitsgul/gul/gröngul på kroppen medans båda "varianter" skall ha olika nyanser av gult/gulorange i ryggfenorna.
    Chillambo höl halva utpriset jämfört m Nkondefrån butik,från de importörer i Swe som Jag vet.
    Efter Mina efterforskningar är det inget som har kunnat övertyga Mig om exakt fångstplats el dyl. om nån av dessa varianter.En källa sa att dessa fångas några hundra meter utanför Nkamba Bay,och det kanske stämmer.
    Så,kritisk som Jag är, så ligger det inte långt bort från vissa negativa spekulationer om hur hur "varianter" "tas fram" från exportörer... (Hoppas verkligen jag har fel, dock!!)

    Också hört att det kommit fram alldeles för GULA yngel från dem som odlat Chilambo....
    Strange va!?

    Får jag en f(övertygande) förklaring på min frågeställning el mina (på gränsen) påståenden så skulle jag bli en mkt visare männska.....

    Följdfråga; Varför välja "samma" (?) troffe-variant å ta de färglösa när det finns de som är tusen ggr vackrare!!??
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Finns fler som kallas "Yellow Rainbow" , bla Kala, Kababeye å säker många fler......
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      Arbetssätt...