Metriaclima estherae, OB har spottat!!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • februari 2007
    • 86

    Metriaclima estherae, OB har spottat!!!!

    Äntligen!!!..... nu har hon spottat ut sina yngel, men tagit tillbaka dom i munen sen igen. Normalt ???? Detta är min första tuggande hona. Så.... mat till dom små... var när hur ?
    Ska honan vara kvar hos ynglen länge ??.... Måste ha nybörjar tips =)

    // Magnus
  • nike83
    Användare
    • maj 2007
    • 24

    #2
    Ursprungligen postat av Snurbo
    Äntligen!!!..... nu har hon spottat ut sina yngel, men tagit tillbaka dom i munen sen igen. Normalt ???? Detta är min första tuggande hona. Så.... mat till dom små... var när hur ?
    Ska honan vara kvar hos ynglen länge ??.... Måste ha nybörjar tips =)

    // Magnus
    om honan känner att hon eller ynglen är hotade så försöker hon få in dem igen!

    artemia rekomenders till yngel, men jag har hört att krossade pellets och flingor går bra med!

    honan bör stanna ett tag och vila upp sig! hon har juh varit utan mat i 3 veckor och blir lätt ett offer om hon kommer ner med de andra!

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Nykläckt Artemia bör nog tilläggas! Fryst Cyklops e bra också,eller finfördelad räkmix. Jag skulle ha väntat nån månad med att ge fling el pellets-kross.

      Grattis! Att honan "vallar" ynglen är ett tecken påatt hon är trygg nog att göra det i burken. Ofta släpper de ynglen för att inte ta in dem igen. Det e tråkigt.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • nike83
        Användare
        • maj 2007
        • 24

        #4
        Ursprungligen postat av ozric
        Nykläckt Artemia bör nog tilläggas! Fryst Cyklops e bra också,eller finfördelad räkmix. Jag skulle ha väntat nån månad med att ge fling el pellets-kross.

        Grattis! Att honan "vallar" ynglen är ett tecken påatt hon är trygg nog att göra det i burken. Ofta släpper de ynglen för att inte ta in dem igen. Det e tråkigt.
        tips vad jag kan göra som ska åka bort en månad och min golden-hona går i 2a veckan? min matmaskin ska sköta utfodrningen under en månad till dem!

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #5
          Yngel och semester går enligt mig inte så bra ihop. Jag är orolig för mina Cyprichromis Leptosoma yngel när jag ska bort i ca. 3 veckor. Och vid avresa är dom ynglen "endast" 2 månader gamla. Tilläggas kan att dom växer LÅNGSAMT.
          När jag hade Malawi och reste bort några veckor, så lät jag honan bara vara i stora akvariet och då löstes ju en del av utfodringen till dom andra fiskarna ganska naturligt...

          Kommentar

          • Snurbo
            Användare
            • februari 2007
            • 86

            #6
            hur är det med mat ?... Vatten byte ??

            Kommentar

            • Snurbo
              Användare
              • februari 2007
              • 86

              #7
              Ursprungligen postat av Snurbo
              hur är det med mat ?... Vatten byte ??

              jahaopp... Nu såg att jag hade en till tuggande hona i det andra akvariet.... & just den fisken tycker jag är dom snyggaste i karet.... så.... Nu var det dags igen med ett till kar då.... =)Eller kan man ha två honor i samma kar som spottar ???

              Kommentar

              • Tulle89
                Användare
                • augusti 2006
                • 239

                #8
                Hur sort är det spottkar som du har nu?

                För är det hyffat stort kan du dela av det med t.ex. blå filtermatta och då få 2 spootkar
                Med Vänliga Hälsningar Tulle

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                Kommentar

                • nike83
                  Användare
                  • maj 2007
                  • 24

                  #9
                  jag har också en tuggande fisk, en golden och undrar hur mycket mat ska jag ge mina yngel?
                  problemet är att min matmaskin ska mata så de blir lite svårt

                  Kommentar

                  • Snurbo
                    Användare
                    • februari 2007
                    • 86

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tulle89
                    Hur sort är det spottkar som du har nu?

                    För är det hyffat stort kan du dela av det med t.ex. blå filtermatta och då få 2 spootkar

                    Tjenna.. det är ett 222L kar..... Men jag köpte ett till =)... men tack för tipset!!!
                    Går det att blanda yngel ????? från två olika raser ???
                    Kass & ha 6st yngel i ett 222L kar ????

                    Kommentar

                    • Snurbo
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 86

                      #11
                      Hur är det med mat till yngel ?... Hur gamla ska dom vara innan man börjar mata dom ???
                      Hur ofta ????

                      Kommentar

                      Arbetssätt...