Ninbochromis Venustus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    Ninbochromis Venustus

    ja jag har köpt den idag tre stycker den n.venustus. en hane o två honor.. den bra trivs med mbuna-arter där.. den är runt 6 cm den tre.. köpt i herkules zoo i göteborg.. jag alltid drömmer om den fiskar fär n.venustus.. känner nån den och har hur sitt hemma i akvariet där hur trivs dom dåå?? är den bra tillsammans med dom mbuna??? så vill jag veta det..
    Senast redigerad av classe; 27 juni 2007, 00:21.
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    #2
    1 n.venustus hona..
    2 n.venustus hane..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • Sacrium
      Användare
      • november 2005
      • 353

      #3
      Jag har alltid haft en viss förkärlek till Venustus. Det är inga problem att ha dom tillsammans med mbunas, klarar sig utan problem här hemma.
      Har alltid lyckats ha griniga par däremot. Aldrig haft lek på dom förrän nu. Införskaffade två nya grupper med dom och då blev det av

      Kommentar

      • Cichlidaholic
        Användare
        • juni 2005
        • 1103

        #4
        Gammal tråd men kul att se att det finns intresse för N.Venustus som är min favorit bland Malawi cikliderna.

        Har hållt Venustus i många år men för 3år sedan skaffade jag en stor VF lekgrupp på 10djur totalt.. Det är en fisk som gillar att hålla ihopp i större stim dock blir de väldigt stora och buffliga så ibland känns 720L litet.

        Gruppen jag köpte var runt 3-4år 2+8 har haft den gruppen nu i 3år så de har några år på nacken men de är tåliga.. Gammla hanar kan ibland balla ur och slå ihjäl honor så hände även för mig och tre honor har dött pga det.. Men en dag tog den andra hanen över som var mycket större och som säkerligen hade väntat på rätt tillfälle. Det gick så illa att jag fick flytta den gammla kungen till ett annat kar.. Nu går uppstickaren tillsammans med sina honor han lyckades erövra Han är 25cm och nu helt blå med gul bläs mot den andra hanen som var mer gul, honorna är 20cm och tuggar regelbundet.

        Vuxna fiskar av denna art bör ej gå i mindre en 540kar gärna större hanen jag har nu håller revir på 1meter så mitt på 2 meter känns genast litet. annars om man har ett par går det nog börje i ett mindre kar till en början men tänk på att de växer relativt snabbt.
        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

        Min Hemsida
        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

        På min Zoon
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

        Kommentar

        Arbetssätt...