Id-hjälp malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kryptonit
    Användare
    • augusti 2006
    • 64

    Id-hjälp malawi

    Jag har vissa funderingar kring några av mina malawi, så jag lägger upp lite bilder och frågor så kanske jag kan få några svar

    Min första fråga rör ett par som jag trodde var Aulonocara "röd rubin", men som jag senare funderar på om det inte kan vara Protomelas taeniolatus istället?
    Bild på hannen:

    Här är honan (som tuggar för tillfället) med också:


    Visst är detta en Metriaclima estherae och inte en Metriaclima callainos?


    Denna Labeotropheus fick jag nyss ta över från min bror. Den hade bråkat ordentligt med en annan hane, så vi tyckte att han kunde få bo lite lugnare i mitt kar. Är det en Labeotropheus fuelleborni eller en Labeotropheus trewavasae?

    Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    #2
    Ursprungligen postat av Kryptonit
    Jag har vissa funderingar kring några av mina malawi, så jag lägger upp lite bilder och frågor så kanske jag kan få några svar

    Min första fråga rör ett par som jag trodde var Aulonocara "röd rubin", men som jag senare funderar på om det inte kan vara Protomelas taeniolatus istället?
    Bild på hannen:

    Här är honan (som tuggar för tillfället) med också:

    [/url]
    är det inte röd rubin?
    Ursprungligen postat av Kryptonit
    Visst är detta en Metriaclima estherae och inte en Metriaclima callainos?
    http://www.kryptoniten.se/gallery/al...ar/bild012.jpg[/url]
    estherae, rödzebra hane
    Ursprungligen postat av Kryptonit
    Denna Labeotropheus fick jag nyss ta över från min bror. Den hade bråkat ordentligt med en annan hane, så vi tyckte att han kunde få bo lite lugnare i mitt kar. Är det en Labeotropheus fuelleborni eller en Labeotropheus trewavasae?

    http://www.kryptoniten.se/malawi/id3.jpg
    fuellborni, trewavasae är slankare i kroppen, din är välbygd = fuellborni

    jag tror det är såhär iaf...

    /christoffer
    Christoffer Lundholm

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Ang. Metriacliman så gissar jag på en Rödzebra. Säker kan man dock inte va. Fet som en julgris var den iaf

      Och sen gissar jag på en fet Lab. Trewavasae. Den ser ruggigt stor ut också... Tar det på att det inte finns nån Fuelleborni med så distinkt börkblå kropp och knallröd ryggfena som denna verkar ha.Men visst, det finns alltid risker för korsningar....
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Gabbi
        Användare
        • april 2002
        • 897

        #4
        Honan till aulonocaran/Protomelasen ser ju onekligen mer ut som det sistnämnda.
        www.akvarielagret.se/akvarieboken

        Kommentar

        • Kryptonit
          Användare
          • augusti 2006
          • 64

          #5
          Vad bra att rödzebran verkar vara just en rödzebra. Köpte den som det hos akvariehobby i Uppsala för något halvår sedan, men när jag sedan fick se några callainos blev jag lite osäker.


          Vad gäller min Labeotropheus ska jag försöka få till lite bättre bilder tills imorgon. Har bara haft den en vecka ungefär och den är fortfarande lite blyg. Kan tilläggga att den är mer ljusblå när den trivs. (Efter den hade bråkat och förlorat blev den lite mörkare).


          Det är honan till Aulonocaran/Protomelasen som gjort att jag blivit lite osäker. På den sista bilden, dvs:

          syns även en "vanlig" röd rubin-hona och denna hanne är inte alls intresserad av den.
          Honan liknar mer min brors Hinderihonor än normala Aulonocarahonor med tanke på de längsgående ränderna den har.
          Edit: På denna bild syns båda också (dock suddiga)
          Senast redigerad av Kryptonit; 26 juni 2007, 12:57.
          Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

          Kommentar

          • Havs
            Användare
            • december 2004
            • 607

            #6
            Ursprungligen postat av Kryptonit
            Jag har vissa funderingar kring några av mina malawi, så jag lägger upp lite bilder och frågor så kanske jag kan få några svar

            Min första fråga rör ett par som jag trodde var Aulonocara "röd rubin", men som jag senare funderar på om det inte kan vara Protomelas taeniolatus istället?
            Bild på hannen:

            Här är honan (som tuggar för tillfället) med också:


            Visst är detta en Metriaclima estherae och inte en Metriaclima callainos?


            Denna Labeotropheus fick jag nyss ta över från min bror. Den hade bråkat ordentligt med en annan hane, så vi tyckte att han kunde få bo lite lugnare i mitt kar. Är det en Labeotropheus fuelleborni eller en Labeotropheus trewavasae?

            http://www.kryptoniten.se/malawi/id3.jpg

            Varifrån kommer dina Röd rubin?
            Jag har sett en liknade hane, med blått huvud och förövrigt röd, i Gävle alldeles nyligen nämligen.
            Senast redigerad av Havs; 26 juni 2007, 13:25.
            Min zoon

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #7
              Det är red empress ingen aulonkara det syns tydligt

              Kommentar

              • Kryptonit
                Användare
                • augusti 2006
                • 64

                #8
                Ursprungligen postat av HazelCR
                Varifrån kommer dina Röd rubin?
                Jag har sett en liknade hane, med blått huvud och förövrigt röd, i Gävle alldeles nyligen nämligen.
                Jag köpte dem hos Royal zoo i Västerås för några månader sedan.
                (Det riktiga aulonocaranparet - honan som syns på en av bilderna+ en hanne till - är inköpta hos akvarieleasing i Stockholm.)
                Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                Kommentar

                • PsyM
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 460

                  #9
                  Håller med Tezz! hanen ser mer ut som en Protomelas taeniolatus red empress än en aulonocara..
                  Honan däremot liknar inte en red empress hona utan snarare mer en spilonotus hona.
                  Min Zoon
                  Mitt 900 liters

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Bilden på den så kallade P. taeniolatusen eller röda rubin som det pratas om, den tycker jag ser ut som nån skum korsning, jag har alldrig sett nått liknande, det kan ju kanske finnas nått exemplar som ser liknande ut men just fisken i fråga tycker jag påminner om allt och ingenting.
                    Vet du inte säkert vad det är eller vem som odlat det som kan garantera att den inte e en korsning så känns det inte som något du ska spara yngel från.

                    Det kanske finns lite C. borley kadango längre tillbaka i generna... den skarpa gränsen mellan det röda och blå är väldigt ovanligt hos andra fiskar i den färgsammansättningen.
                    Det florerar oerhört mycker märkliga varianter på just röd rubin på marknaden som har både det ena och det andra i sig.
                    Senast redigerad av deelay; 27 juni 2007, 00:43.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Jag är beredd att hålla med deelay att jag tror det är en korsning. Mina P. taenilolates ser ut så här

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #12
                        lite yngel bilder

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #13
                          [QUOTE=Kryptonit;694626]Jag har vissa funderingar kring några av mina malawi, så jag lägger upp lite bilder och frågor så kanske jag kan få några svar

                          Min första fråga rör ett par som jag trodde var Aulonocara "röd rubin", men som jag senare funderar på om det inte kan vara Protomelas taeniolatus istället?
                          Bild på hannen:

                          Här är honan (som tuggar för tillfället) med också:


                          Jag är då ganska säker på att det INTE är någon "ren" A. Röd Rubin, vad det är vet jag faktiskt inte.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Kryptonit
                            Användare
                            • augusti 2006
                            • 64

                            #14
                            Min hane ser exakt ut som endymion's, men min har lite mindre blått på huvudet. Jag har även yngel och de ser precis ut som tezz yngel.

                            Det verkar ju finnas diverse varianter av red emress. Den är väl som röd rubin urvalsodlad för att försöka få fram så röda som möjligt. Hittade några fler bilder på nätet.
                            Alles aus einer Hand. Internet, TV, Mobil- & Festnetztelefonie, unbegrenztes Festnetz-Internet für zuhause und kostenloses WLAN-Modem.



                            (Hann inte med att ta fler bilder igår)
                            Totalt 1484l malawi och l-malar (720+420+120+112+56+56)

                            Kommentar

                            • Havs
                              Användare
                              • december 2004
                              • 607

                              #15
                              Ursprungligen postat av deelay
                              Det florerar oerhört mycker märkliga varianter på just röd rubin på marknaden som har både det ena och det andra i sig.
                              Är det självklart att det finns "rena" Röd Rubin då?
                              Kanske har det behövts tillföras något för att få Aulonocara sp "stuartgranti maleri", att bli Röd Rubin?
                              Hur gick det till?
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...