Bitskador på flera Malawi ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matt.is
    Användare
    • september 2003
    • 386

    Bitskador på flera Malawi ?

    I mitt 540 L Malawiakvarium, har jag upptäckt att flera av fiskarna har öppna sår.
    Såren verkar ha uppkommit på natten och jag misstänker inte någon sjukdom (eftersom skadorna/såren uppkommit relativt snabbt) utan att det är min stora (15 cm) M Zebra hane som terroriserar de övriga. Mina delfinhanar (20 +cm), tex har öppna sår på pannan och flera andra fiskar har sår på kroppen. Har nyss haft i salt, men jag funderar starkt på att göra mig av med zebrahanen. Tror ni andra som jag att det är bitskador eller är det någon sjukdom, som jag inte vet om, som härjar i akvariet? Fiskarna med skadorna verkar må bra för övrigt.
  • Rovfisken
    Användare
    • april 2005
    • 178

    #2
    jag tror på zebran. dom är 100gånger värre i aggresivitet och revir hållande än 99% av alla rovmalawi.Ibland e dom helt hopplösa. skaffa nån snygg Letrionops , auloncara alt. Nimbochormis linni istället , dom e lugna och snygga.

    det finns även en sjukdom som infekterer och skapar sår i fiskarna, men den är vad jag hört ytterst svår att få tag i. dock är den nästintill omöjlig att bli av med och den brukar tex synas på att fiskarna får infektererade hål på kroppen likt "hål i huvud sjukan" men som inte läker och blir större.tyvär så har jag haft den så jag vet lite om den.men salta höj värmen över 28 och ta bort zebran, så har du säkert löst problemet.
    Mina kar

    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=345185&gid=356333

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Kan ju vara malar med, om du har det alltså. Jag hade en Gibbiceps som slog ihjäl ciklider främst munruvande honor.

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Lavasten el annat vasst i karet?? Visst, Zebran kan ha fått spelet men såren kanske är från att de har jagats så de skrapats mot inredningen.

        Skulle jag ha ett mbunas-kar och en Zebra på 15 cm ( vad är det för variant?) och fisksammansättningen inte va optimal så skulle jag anpassa fisken efter Zebran. Lätt...!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • kullmor

          #5
          Troligen är det någon som är aggressiv.. jag har en ancistrus som har en sjukdom som heter " hål i huvud sjukan " som jag har medicinerat men inte hjälpt. fast hon leker väldigt ofta, så hon lider kanske inget av det. Hoppas du slipper den sjukdomen..

          Kommentar

          Arbetssätt...