vatten byte till frontosor mm.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • håkan karlström
    Användare
    • april 2005
    • 91

    vatten byte till frontosor mm.

    hej är det bara nyttigt å byta ca 25% vatten ofta än att byta kanske 40-50 % var 14 dag?vi säger man byter vatten varannan dag bara för att firrarna ska må prima. har ganska mycket rötter i vattnet så det var därför tänkte jag.
  • Fabbo
    Användare
    • september 2003
    • 210

    #2
    Jag är ingen expert på rötter men för det mesta sänker de vattnets ph. Frontosor ska ha högt ph-värde -> inga rötter. Jag byter själv ca 30% varannan vecka. Har förut testat med varje vecka men de verkar må bättre så här o leker oftare.

    Kommentar

    • håkan karlström
      Användare
      • april 2005
      • 91

      #3
      Ursprungligen postat av Fabbo
      Jag är ingen expert på rötter men för det mesta sänker de vattnets ph. Frontosor ska ha högt ph-värde -> inga rötter. Jag byter själv ca 30% varannan vecka. Har förut testat med varje vecka men de verkar må bättre så här o leker oftare.
      okey. har just startat upp mitt 720 kar med frontosor å vill gärna bli tipsad om hur dom ska ha det*L*jasså jo jag fick tips om vatten byte så kunde man lura igång lek på dom.därför jag har rötter är för mina malar ska trivas.mitt ph ligger på ca 8,5-8,7 i kranen.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag kommer ha en rot i akvariet till mina Malawi. Tror inte att det ger sådan effekt om man kör med t ex brunnskalk i ytterfiltren samt gör vattenbyten med 30% varje vecka. Skulle förvåna mig om ph gör djupdykning.

        Sedan har ju mängden rötter en inverkan...jag kommer ha en rot...

        Kommentar

        • Fabbo
          Användare
          • september 2003
          • 210

          #5
          Ursprungligen postat av loomis imx
          okey. har just startat upp mitt 720 kar med frontosor å vill gärna bli tipsad om hur dom ska ha det*L*jasså jo jag fick tips om vatten byte så kunde man lura igång lek på dom.därför jag har rötter är för mina malar ska trivas.mitt ph ligger på ca 8,5-8,7 i kranen.
          Det var verkligen högt ph jämfört med vad jag har. Jag har 40kg korallsand för att få upp ph till 8 utan att behöva tillsätta en massa medel varje gång. Brukar förresten också ca 1 msk salt / 100l vatten. Fick tips en gång att testa det och det hade positiv effekt. Vattenbyten brukar nog sporra dem till att leka. Brukar ibland "svälta" dem 2-3 dagar, göra vattenbyte för att sen mata dem igen. Då brukar det bli lek.

          Jag har fött upp frontosa yngel i ca 3 år nu och de har aldrig klarat sig ifall jag inte tömt honan eller placerat henne i ett eget akvarie. Men för första gången nu så har varken honan eller nån annan fisk ätit upp dem då jag lät bli att fånga upp. Känns som ett mycket stort framsteg. Skulle egentligen ha fångat upp henne men hon spottade en vecka tidigare än vad hon brukar göra.

          Kommentar

          Arbetssätt...