Lethrinops-säsongslekare?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    Lethrinops-säsongslekare?

    Fick lek på mina relativt unga Lethrinops sp. "Mbasi Creek" i början på veckan. Allt började bra men tyvärr hade honan släppt/svalt i natt. Är ju första gången dom "gör det" så man kan ku inte förvänta sig att allt ska gå perfekt.

    Enligt Konings (1993, Ciklidboken, s. 122) är flera av dessa arter säsongslekare och det kan dröja upp till ett år till nästa lek, och man kan inte förvänta sig mer än två till tre leksäsonger totalt. Jag har inte hittat denna information någon annanstans. Vågar man hoppas på ny lek snart eller är det till att börja räkna månaderna till nästa lek? Är det någon som har någon erfarenhet?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag har letat länge efter mbasi creek! Har du foton på dom?

    Det skulle inte förvåna mig alls om de är säsongslekare. Jag har ingen direkt erfarenhet av Lethrinops men jag hade ett par Tramitichromis (tillhörde Lethrinops förut) och de var svårlekta. Verkade som de var periodare faktiskt...

    En art som jag hade och som jag fått klart för mig att de är periodlekare är Protomelas virgatus.

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      I akvarium leker dom normalt året runt, jag känner inte till nått fall där dom i akvarium endast lekt vissa perioder, men det kanske finns sånna fall.

      Malawe
      Protomelas virgatus leker året runt i akvarium, även vf (egna erfarenheter)
      Den varianten du hade är ju lite speciell men jag tror inte det är en säsongslekare, däremot vet jag att dom gillar så kallade "arena lekar, leka i koloni" det såg jag ofta hos mina vf och då du endast hade ett par så kanske dom inte blev triggade till lek lika lätt...
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        I akvarium leker dom normalt året runt, jag känner inte till nått fall där dom i akvarium endast lekt vissa perioder, men det kanske finns sånna fall.

        Malawe
        Protomelas virgatus leker året runt i akvarium, även vf (egna erfarenheter)
        Den varianten du hade är ju lite speciell men jag tror inte det är en säsongslekare, däremot vet jag att dom gillar så kallade "arena lekar, leka i koloni" det såg jag ofta hos mina vf och då du endast hade ett par så kanske dom inte blev triggade till lek lika lätt...
        Sedär...nyttigt och kul att veta. Jag fick reda på att en del Protomelas arter är säsongsbundna, men det kan givetvis vara en felaktig iakttagelse.

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av Malawe
          Sedär...nyttigt och kul att veta. Jag fick reda på att en del Protomelas arter är säsongsbundna, men det kan givetvis vara en felaktig iakttagelse.
          Många arter släpper ju det när dom hamnar i akvarium eftersom det inte finns några säsonger där utan dagarna ser i princip lika ut resten av livet.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Markus_A
            Användare
            • december 2005
            • 418

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            Jag har letat länge efter mbasi creek! Har du foton på dom?

            Det skulle inte förvåna mig alls om de är säsongslekare. Jag har ingen direkt erfarenhet av Lethrinops men jag hade ett par Tramitichromis (tillhörde Lethrinops förut) och de var svårlekta. Verkade som de var periodare faktiskt...

            En art som jag hade och som jag fått klart för mig att de är periodlekare är Protomelas virgatus.
            Här kommer efterfrågade kort, tagna i all hast. Jag beställde dom från Nol för några månader sedan.

            Kommentar

            • Markus_A
              Användare
              • december 2005
              • 418

              #7
              Ursprungligen postat av deelay
              I akvarium leker dom normalt året runt, jag känner inte till nått fall där dom i akvarium endast lekt vissa perioder, men det kanske finns sånna fall.
              Bra, precis vad jag ville höra. Var lagom sugen på att vänta ett helt år...

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Fina foton på en kanonfin Lethrinops!

                Att de skulle släppa sina vanliga beteenden för att de kommer i akvarium kan till viss del stämma, men saken är den att vi har årstider som fiskarna känner av. T ex så är det mer fart på fiskarna under hösten och mindre aktivitet på somrarna när det gäller lekar. Troligen kan detta ha en koppling till värmen och till luftfuktigheten i lägenheten. Det är så jag upplevt det iallafall när jag haft Tropheus och Malawiciklider.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Fina foton på en kanonfin Lethrinops!

                  Att de skulle släppa sina vanliga beteenden för att de kommer i akvarium kan till viss del stämma, men saken är den att vi har årstider som fiskarna känner av. T ex så är det mer fart på fiskarna under hösten och mindre aktivitet på somrarna när det gäller lekar. Troligen kan detta ha en koppling till värmen och till luftfuktigheten i lägenheten. Det är så jag upplevt det iallafall när jag haft Tropheus och Malawiciklider.
                  Det har jag aldrigt märkt hos mig! Skulle kunna köpa att de känner av låg/högtryck men det har jag heller inte märkt av. L-malar lär va känsligare ang. lek med årstiderna,sägs det.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Fina foton på en kanonfin Lethrinops!

                    Att de skulle släppa sina vanliga beteenden för att de kommer i akvarium kan till viss del stämma, men saken är den att vi har årstider som fiskarna känner av. T ex så är det mer fart på fiskarna under hösten och mindre aktivitet på somrarna när det gäller lekar. Troligen kan detta ha en koppling till värmen och till luftfuktigheten i lägenheten. Det är så jag upplevt det iallafall när jag haft Tropheus och Malawiciklider.
                    På sommaren när det är varmt behöver som mer proteiner eftersom metabolismen påverkas av tempen. Är det så att förhållandena under höst syncat bättre angående proteiner och temperatur så märker du en skillnad men skulle du köra med mindre proteiner när vattnet är kallare och sedan öka den mängden med temperaturen borde du inte märka någon skillnad.
                    Just nu i tex mainganoburken så är det rekordmånga honor som tuggar sammtidigt.
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...