könsskilja hästnosar....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • choffe
    Användare
    • november 2005
    • 841

    könsskilja hästnosar....

    hur ser man skillnad på hane och hona? genom att titta på kroppsformen, beteende mm?

    har 2 st spathodus erythrodon "kabezi" och 4 st eretmodus cyanostictus "kigoma" som vore spännande att veta könen på, dom är ganska små, på gränsen till könsmogna, hur ser man skillnad? tänker mest på mina erythrodon, har alltid trott det var en hane och en hona, för den ena är kort o tjock och ganska liten, den andra är större och lite mer avlång i formen. plus att den större var ganska aggresiv mot alla andra av samma art i butiken....

    men så blev jag osäker....

    /christoffer
    Christoffer Lundholm
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Om vi snackar Eretmodus,och om de är jämngamla så drar hanarna väg i size vid ungfär 4 cm. Hanarna får även en ngt kraftigare "hästnos" och fenorna är i regel längre på dem. Honorna har alltid varit mildare till lynnet, utav de jag haft iaf,och det verkar som om det är honan som tar iniativet till lek,om hon har kunnat främjat en hane som inte väljer att slå ihjäl`na...
    En klart lattjo (om man lyckas med dem) men enligt mig ganska ful ciklid som har fått mig att slita håret mången gång... Optimal medinvånare till Tropheus-kar också!
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      nå väl ful kan jag nog hålla med om till viss del där ozram Men beteendet samt deras coola sim sätt mm gör att de är så roliga att kolla på. enda säkra för o kolla köns skillnad är o plocka upp dom o kolla köns öppningen. honan har en klart större öppning då hanens nästan är mikroskopisk i jämförelse. kropps form mm är en sak man kan kolla på men det är inte lätt o se dock. jag föredrar tanganicidus irsacae varianten framför eretmodus och spathodus då de är mycket lugnare o snällare i lynnet (enligt mina erfarenheter).
      Lycka till choffe och ha det så roligt med dina hästnosar.
      Mvh Andreas
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        när man tittar på hästnosar på nätet så blir iaf jag förvånad över hur vackra de är på många bilder men ja har aldrig sett nått liknande live!, nån som har?
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          "Zaire Kapampa" har jag och den e inte helt olik den du länkar till Mats,men visar det mkt sällan. Men jag tror mkt beror på hur de hålls. Jag har starkt ljus och ljus inredning och mina är iomd väldigt bleka. Ljust gröngråa med mer el mindre synliga blå prickar och numer med en svart söm runt om på alla fenor (förr va sömmen röd).

          I övrigt så är behållningen m Hästnosar dess lite udda beteenden... Finns nog ingen annan ciklid som den kan gämföras med.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Jag tycker att hästnosar är kanon på alla sätt och vis (Färg, form, beteende och framförallt prickarna), UTOM just den där nosen som gör att fisken ser ut som en näsapa.
            Just "näsan" var även anledningen till att jag inte hade Labeotropheusar i mitt Malawi.
            Fast nu har jag iof. både tanganicodus och eretmodus...

            Kommentar

            • specmats
              Användare
              • december 2004
              • 3060

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              "Zaire Kapampa" har jag och den e inte helt olik den du länkar till Mats,men visar det mkt sällan. Men jag tror mkt beror på hur de hålls. Jag har starkt ljus och ljus inredning och mina är iomd väldigt bleka. Ljust gröngråa med mer el mindre synliga blå prickar och numer med en svart söm runt om på alla fenor (förr va sömmen röd).

              I övrigt så är behållningen m Hästnosar dess lite udda beteenden... Finns nog ingen annan ciklid som den kan gämföras med.
              kan mycket väl vara som du säger ozric, dom ska kanske gå mörkare ungefär som en del sandisar för att färgerna ska komma fram sen tycker ja att "mulen" på hästnosar är lustig,hehe
              Tropheus Duboisi halembe, so
              Melanochromis Auratus, vf
              Synodontis Petricola, odlade

              Akvarie-setup (Salt)

              Kommentar

              • choffe
                Användare
                • november 2005
                • 841

                #8
                Ursprungligen postat av ozric
                Om vi snackar Eretmodus,och om de är jämngamla så drar hanarna väg i size vid ungfär 4 cm. Hanarna får även en ngt kraftigare "hästnos" och fenorna är i regel längre på dem. Honorna har alltid varit mildare till lynnet, utav de jag haft iaf,och det verkar som om det är honan som tar iniativet till lek,om hon har kunnat främjat en hane som inte väljer att slå ihjäl`na...
                En klart lattjo (om man lyckas med dem) men enligt mig ganska ful ciklid som har fått mig att slita håret mången gång... Optimal medinvånare till Tropheus-kar också!
                Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                nå väl ful kan jag nog hålla med om till viss del där ozram Men beteendet samt deras coola sim sätt mm gör att de är så roliga att kolla på. enda säkra för o kolla köns skillnad är o plocka upp dom o kolla köns öppningen. honan har en klart större öppning då hanens nästan är mikroskopisk i jämförelse. kropps form mm är en sak man kan kolla på men det är inte lätt o se dock. jag föredrar tanganicidus irsacae varianten framför eretmodus och spathodus då de är mycket lugnare o snällare i lynnet (enligt mina erfarenheter).
                Lycka till choffe och ha det så roligt med dina hästnosar.
                Mvh Andreas
                okej då får jag ta en titt på dom. =)

                mitt erythrodon "par" skiljer sig mycket i storlek, ungefär 2 cm. jag tror att dom är lika gamla, men vet ej. men om dom är 4 cm, kan man då se säkert att det är hona/hane?

                tack så mycket för svaren!

                nån som kan länka någon bra bild med könsöppningarna på?

                mvh christoffer
                Christoffer Lundholm

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Jag har iaf supersvårt att könsbestämma unga olekta Eretmodus genom att vända på dem.
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • choffe
                    Användare
                    • november 2005
                    • 841

                    #10
                    okej :/ menar du att man ser större skillnad efter första lek? om dom har lekt så borde man väll veta vilka som lekt = vem som är mamma o pappa....?

                    men skicka jättegärna in bilder på era hästnosar!!! vore jag väldigt tacksam för!

                    /christoffer
                    Christoffer Lundholm

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Man ser tydligare eft första lek,ja.
                      Denna e rätt bra men nån Hästnos e inte representerad dock.
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...