Skadliga Temperaturer för Tanganyika?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Skadliga Temperaturer för Tanganyika?

    Har ju satt igång mitt Tanganyikakar nu. Alla fiskarna trivs bra. Troffar, Calvus, Leleupi och "Kisela". Det enda jag är orolig över nu är att det kommer bli för varmt i min lägenhet i sommar så att vattentempraturen kommer stiga för mycket. I värsta fall får jag byta vatten varje dag för att hålla nere den men är intresserad av vid vilken temperatur det faktiskt börjar bli skadligt för fisken?
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #2
    Troffarna tror jag e skänsligast av de arter du har där,för värme och syrebrist.
    Är troffarna i god kondition och vtnet optimalt så fixar de 30-31 grader en tid utan bekymmer. De kan se lite dävna ut men ser man till att det skvalar rejält vid ytan och man matar minimalt så tror jag de fixar det. Personligen skulle jag också byta vtn ofta.

    Å sen undrar jag hur Kilesan fixar troffarnas hetsiga temperament...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      jag vet inte hur Kilesan klarar tempramentet än. De har bara varit i en vecka men de är inte skygga än iaf och verkar trivas. Men jag började i billig skala. Inte de dyraste exemplaren direkt för att se hur det går ihop.

      Kommentar

      • Falköping Andreas
        Användare
        • februari 2006
        • 1214

        #4
        Går alla fiskar i samma kar!? om så är fallet så kan jag nog till 999999% garantera dig att kilesan kommer dö undan för undan ihop med troffar oavsett temperaturen är ok eller inte. det är en ruskigt vek fisk och klarar inte av stressen som troffarna kan utsätta dom för. Men vad gäller tempen så tror jag att nån stans runt 30grader kan la funka en tid om du sörjer för god syresättning.
        http://www.skovdeaf.se/

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Oj. Det var många % det Är lite av ett test för att se om det funkar. Gör det det så blir jag glad. Funkar det inte så är det inte hela världen.

          Angående värmen så hoppas jag på en regnig sommar så jag slipper vara orolig över detta Men hoppas att det löser sig. Synd att inte huset har bättre ventilation.

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #6
            kan ju bli runt 30grader i sjöns övre zoner under den varmaste tiden på året. så dom bör klara det i akvarium med utan några större problem. men om man skulle hålla dom längre tid i så hög temp tror jag deras liv skulle förkortas ganska dramatiskt.

            Kommentar

            • THORLEIF
              Användare
              • april 2007
              • 406

              #7
              det meste af tiden er der ca 25-26 grader!30 grader er noget som troffer absolut IKKE kan tåle på langt sigt,da de har nemmere ved at blive syge!

              mvh
              Carsten.
              Dansk Tanganyika Forum:
              http://www.tago.dk/forum/
              Lake Tanganyika på Facebook:
              http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
              Video fra Tanganyika-søen
              http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

              Kommentar

              • Anemon
                Användare
                • juni 2006
                • 156

                #8
                Ursprungligen postat av johho
                Oj. Det var många % det Är lite av ett test för att se om det funkar. Gör det det så blir jag glad. Funkar det inte så är det inte hela världen.

                Angående värmen så hoppas jag på en regnig sommar så jag slipper vara orolig över detta Men hoppas att det löser sig. Synd att inte huset har bättre ventilation.
                "Funkar det inte så är det inte hela världen".
                Nej, inte för dig kanske.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  johho. Ett bra tips på att hålla nere tempen i din lägenhet är att täta lägenheten så mycket går dagtid. Detta för att tillföra så lite värme som möjligt. Har man någon frånluftsfläkt installerad så stäng av den. Sen är det bara att öppna ett fönster som ligger så långt ifrån köket det är möjligt, sätta på köksfläkten på max och köra den natten lång. Vi i Sverige har ytterst få nätter med en medeltemp över 20 grader och även dessa nätter kyler av lägenheten.
                  Ett kanonbra knep som dessutom håller mygg/knott ute trots att fönstret är öppet. Ingen doft kommer ut ur fönstret som lockar till sig de små kräken. Tvärt emot tvärdrag alltså.
                  Hemma i mitt hus så håller jag en medeltemp som är minst 3-5 grader kallare än mina grannar. Har dessutom förfinat tekniken lite grann genom att öppna fönstren i våra sovrum bara ett par cm. det gör att det blir ett litet tryckfall vid fönstret som gör att det suger in kalluft i alla sovrum och inget tvärdrag uppkommer.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Kan ju tilllägga att det tar bara ett par timmar innan man bytt all luft i huset/lägenheten på det viset. När jag la mig i gårkväll så hade vi 25 grader i sovrummet och i morse så hade vi 17`C.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      LN, en spännande teknik. Nu bor ju jag på 18 kvm Där köket ingår i dessa underbara ytor. Solen ligger på mest hela dagen och tvärdrag går endast att få ibland om man öppnar fönster och ytterdörren Men annars ett bra knep jag ska ta till mig när jag köper hus.

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        #12
                        Ursprungligen postat av johho
                        Oj. Det var många % det Är lite av ett test för att se om det funkar. Gör det det så blir jag glad. Funkar det inte så är det inte hela världen.
                        Hmmm Kilesa är bland den finaste fisken i tanganyika sjön och är väldigt hårt fiskad i sjön så att du inte tycker det gör något att de dör tycker jag känns lite trist...
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Jag är ledsen att jag inte har en minnescermoni för varje fisk som råkar dö i mitt akvarium. Men självklart vill jag inte att de ska dö. Men än så länge så mår de bra och de och troffarna skiter helt i varandra än så länge. Och testar man aldrig så får man aldrig veta.

                          Kommentar

                          • Jonas E
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2533

                            #14
                            man måste prova sig fram andreas, jag har kört troffar och andra sandlekare och det var inga större problem. Just nu kör jag ventralis, x.spilopterus och tropheus i ett 720 och det är inga problem alls. Hade jag äst till mig på allt så hade det ju inte gått att ha annat än artakvarium. Nä experimentera måste man göra för att se vad som funkar för en själv.
                            /Jonas
                            540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Håller med Jonas testa. Har själv c.pleurospilus och tanganyika killis med mina trophar och tropharna har aldrig rört någon av dom. Det enda som är lite tråkigt är att c.pleurospilus tar lite troffe yngel men dom flesta klarar sig.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...