Parasiter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqualand

    Parasiter??

    Om mina malawiciklider har fått parasiter på sig så att dem kliar sig m.m vad ska man göra då ?
    Hoppas på snabb hjälp!!!!
  • Bumling
    Användare
    • januari 2007
    • 218

    #2
    Att dom "gnider" sig mot sand och inredning är för det mesta normalt! Titta på gälar och kroppen så det inte finns något som inte ska vara där (svamp, lus eller vita prickar) Finns det inte det behöver du nog inte oroa dig!

    Kommentar

    • elviz

      #3
      Ursprungligen postat av aqualand
      Om mina malawiciklider har fått parasiter på sig så att dem kliar sig m.m vad ska man göra då ?
      Hoppas på snabb hjälp!!!!
      Mina gör det också. Speciellt efter ett vattenbyte, förmodligen p.g.a. kloret i vattnet. Men som sagt kolla att det inte finns några andra synliga symptom.

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Hej och välkomna till Ciklid.se både aqualand och elviz.

        Om fiskarna kliar sig onormalt mycket (vad nu det betyder) så brukar jag prova med att salta karet efter ett stort vattenbyte. En struken matsked / 100 liter akvarievatten. Vilket salt som helst funkar. Akvarieaffärer säljer salt av olika slag och pris. anar man att man kommer att göra av med en del salt så köp Axalsalt tabletter på Granngården 70-90kr/25kg. Ett kanonsalt som dessutom är lätt att dosera.

        Funkar inte det så kolla över din teknik så att pumpar funkar och god inluftning sker.

        Funkar inte det heller så försök konstatera vilken ev. sjukdom det kan röra sig om. Men som sagt fiskar kliar sig då och då utan att det är några problem.

        Medicin är ett absolut sista steg anser jag. Dessutom så brukar det bara hjälpa tillfälligt. Orsaken till ev. sjukdom är viktigare.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av LN
          Medicin är ett absolut sista steg anser jag. Dessutom så brukar det bara hjälpa tillfälligt. Orsaken till ev. sjukdom är viktigare.
          Jag ar saker pa att Larry haller med mig sa detta ar bara ett fortydligande: Har du vita prickar pa fiskarna dvs vitaprick eller oodinium (det senare ar ovanligt pa ciklider) sa ska du medicinera med en medicin mot just detta. De ar inte speciellt skadliga for de "goda" bakterierna i akvariet men dodar de vita prickarna (nar de simmar fran botten till fisk och fran fisk till botten men inte de pa fisken). Diagnosen ar enkel sa om du tror att dina fiskar kanske har vita pric sa har de inte det.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          Arbetssätt...