Nybörjare och behöver lite råd!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ika

    Nybörjare och behöver lite råd!

    Hej på er alla!
    Har ett 400 liters med Golden och Demasoni, hur många rekommenderas av varje sort? Vissa av mina Golden är lite randiga och vissa helt gula vad beror detta på ?
    Hade den 27/5 ph. på 8.0 och kh på 11 men idag när jag kollade det så var ph på samma men kh låg på 6 hur kan det ändra sig så mycket och hur påverkar kh fiskarna.
    Har ni några förslag på ytterligare sorter som skulle passa mitt kar?
    Jag gillar färgranna firrar och har sett en som heter
    Aulonacara Korneliae någon som vet något om dessa.
    Hoppas att ni kan hjälpa mig
  • drenner
    Användare
    • januari 2007
    • 272

    #2
    välkommen till forumet Ika
    att vissa av golden är lite randiga och andra helt gula kan bero på att dom randiga är honor och dom helgula hanar, vet du hur många hanar resp honor du har??
    rödzebror är trevliga och väldigt fina så sådana tkr jag i alla fall att du ska ha, tror det blir en fin blandning på gul/blå/orange i karet då
    vatten värden och antal fiskar är inte jag så bra på tyvärr...
    160l malawi
    112l sällskapskar/CA:D
    24l yngelkar:D

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      #3
      Golden som anses vara en enkel och mild mbuna kan du ha få eller många,däremot är Demasoni en annan femma, dom är betydligt aggressivare än golden och det kan bli problem om du har för få djur, min rekommendation är en större grupp där deras aggressivitet fördelas på många individer, kanske 15-20 stycken.komplement till dessa arter bör vara andra mbunas tycker jag, Alunocara är i mitt tycke för mild,finns några få undantag, men ja skulle undvika Alunocara, Det finns många arter av mbunas att välja på, kanske att Melanochromis Maingano kan vara nått?
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • nike83
        Användare
        • maj 2007
        • 24

        #4
        om jag hade startat från noll med mitt nuvarande tank så hade jag tagit golden demasoni och Alunocara Rödrubin.

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #5
          Jag hade Aulonocara Baenschi med ett gäng Mbunas. Hanarna färgade inte alls ut som dom borde. Detta kanske inte gäller alla aulonocaror eller så kan det ju även bero på att jag hade för mesiga aulonocaror.
          Senast redigerad av HenrikV; 01 juni 2007, 19:56.

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Ursprungligen postat av Rembrandt
            Jag hade Aulonocara Baenschi med ett gäng Mbunas. Hanarna färgade inte alls ut som dom borde. Detta kanske inte gäller alla aulonocaror eller alla så kan det ju även bero på att jag hade för mesiga aulonocaror.
            Det har jag också upplevt. Aulonocaras är känsliga och har man ett för stökigt kar med en del aggressiva mbunas så kan det skära sig. Mina Aulonocara tynade bort.

            Däremot så hade jag en Aulonocara jacobfreibergi, Otter Point som underligt nog dominerade ett mbuna akvarium med bl a Röd Zebra.

            Kommentar

            • HenrikV
              Användare
              • februari 2007
              • 697

              #7
              Ursprungligen postat av drenner
              välkommen till forumet Ika
              att vissa av golden är lite randiga och andra helt gula kan bero på att dom randiga är honor och dom helgula hanar, vet du hur många hanar resp honor du har??
              Jag har haft en hane som var randig. Vad jag tror är att det finns populationer som ser liiiiite olika ut. Jag har även haft en med blek nästan vit buk (hane det också) Eller så har dom fina generna "vattnats ur" med generationerna. Någon som vet SÄKERT hur det ligger till får svara mer utförligt...

              Kommentar

              • Ika

                #8
                Tack för råden!

                Ok!...Tack för alla tips men är det ingen som är duktig på vatten kvalitet?
                Hur påverkar kh värdet fiskarna, ph är ok ligger på 8 men kh har gått ner till 6 är det ok eller måste jag få upp det också?

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Hej Ika o välkommen till Ciklid.se.
                  Om du har problem med vikande Kh, så gör du lättast i att slå i lite bíkarnonat. Stabiliserar vattnet klockrent. Svårt att överdosera. Prova med en matsked/100 liter bytt vatten.
                  Malawiciklider gillar det och växter som Valisneria och Cryptocoryne gillar det oxå.
                  Dessutom så håller sig Ph stabilt även vid stora vattenbyte
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Bikarbonat köper du i välsorterade akvarieaffärer eller hos din lokala bagare. Brukar ligga på 40-80 kr/kg.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • wracker
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 295

                      #11
                      köpa ett kilo är väl lite väl mycket.
                      kolla på ICA, coop osv. min påse har räckt länge då man inte behöver slänga i det konstant. värdena brukar hålla sig ett tag..

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 3788

                        #12
                        Glöm inte att byta vatten innan du tillsätter bikarbonat bara för då kan det gå käpprätt åt...

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ju det är helt rätt Erik. Gör ett stort vattenbyte minst 50% innan du för första gången tillsätter bikarbonat. Men nu är ju inte risken så stor att du skulle ha amonium som bildar amoniak när Ph är 8. Men som Erik säger better safe than sorry.
                          Det är det jag tycker är det fina om man tillsätter bikarbonat kontinuerligt. Vattnet pajjar inte så lätt. Baksidan skulle ju i så fall vara att det hårda vattnet missgynnar vissa växer. Men jag tycker att fördelarna lätt uppväger den nackdelen.
                          Sen kan man ju tycka att man inte ska hälla i mer kem i vattnet än vad nöden kräver och det är ju helt rätt om vi hade hade samma vatten som i Malawi i våra kranar. Tyvärr är det ljusår mellan vattensammansättningarna dock.
                          Bikarbonat håller ett år minst så att köpa ett kilo blir mycket billigare i längden.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Rauken
                            Användare
                            • januari 2007
                            • 310

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            .... Men nu är ju inte risken så stor att du skulle ha amonium som bildar amoniak när Ph är 8....
                            Är det inte så att det bildar ANTINGEN amonium ELLER amoniak beroende på pH???
                            Som jag har fattat det så enkelt utryckt så bildas det amonium vid pH på 7 och lägre och vid pH över 7 blir det amoniak...
                            Rätt eller Fel?
                            När man är ute på djupt vatten är det bäst att hålla munnen stängd...

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Det här kommer Tropfrog att kunna redogöra för i minsta detalj.
                              Egentligen är det bara intressant ur växtsynpunkt. Växter gillar amonium och har lätt att använda det. I lågt ph bildas amonium. Har akvariet amonium här man plötsligt höjer ph så går det amoniumet över till amoniak. Det är då vattnet pajjar för att amoniak även i små mängder är skadligt för fiskarna. Därför ska man göra ett stort vattenbyte när man vill höja ph detta för att späda ut eventuellt amonium.
                              I detta fallet så han trådmakaren ett ph på 8 därför blir inte svängningen så stor när man tillsätter bikrabonat.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...