Jaha då var det dax igen.. help please

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zircons
    Användare
    • november 2006
    • 43

    #16
    Tjena

    Dom sista bilderna är garanterat Hongi "RED top" fast den ser ju jäkligt dyster ut i färgen...

    Kommentar

    • Carl
      NCS Medlem
      • maj 2002
      • 374

      #17
      Lägger mig i avseende rötter. En rot som legat i vatten mer än ett år påverkan sannolikt inte pH ett endaste dugg. Nog för jag inte har rötter i mina Tanganyikaburkar, men det mest av kosmetiska skäl, rötter, träd, kvistar är inte på något sätt ovanligt i sjön.
      /Carl
      www.stockholmsciklidklubb.com

      Kommentar

      • Zircons
        Användare
        • november 2006
        • 43

        #18
        Bra

        Skulle bara höra varför det inte är bra att ha stockar i ett akvarium med malawi har själv lite grann i mina kar funkar kanon ynglar av sig hela tiden ynglena mår prima..........hela malawisjön är full av nerblåsta träd så ge mig en anledning att man inte ska ha stockar i!!!!!!

        Kommentar

        • mozo
          Användare
          • maj 2007
          • 11

          #19
          Ursprungligen postat av Zircons
          Skulle bara höra varför det inte är bra att ha stockar i ett akvarium med malawi har själv lite grann i mina kar funkar kanon ynglar av sig hela tiden ynglena mår prima..........hela malawisjön är full av nerblåsta träd så ge mig en anledning att man inte ska ha stockar i!!!!!!


          Det är inte bra att använda rötter i ett malawiakvarium, eftersom dessa kan göra vattnet surare (sänka pH)

          som tidigare sagt så avtar försurningen med tiden.
          Själv har jag en stor rot i mitt.... no problem
          Ynglar bra

          Kommentar

          • mozo
            Användare
            • maj 2007
            • 11

            #20
            OKej... en del som tror Hongi nu......

            men kan min sk redtop yngla med dom nya.
            Borde väll inte vara problem....

            frågan e bara hur fan ynglen kommer se ut?

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • april 2006
              • 209

              #21
              Ja, jag tycker alla 4 firrar ser ut att vara dåligt färgade hongi. Könen kan ibland vara lite svåra att skilja eftersom ensamma honor kan bete sig som hanar - följaktligen skulle alla 4 kunna vara honor. Skickar upp en bild på en av mina ungar hongihanar som precis börjat färga i sig, blir troligen en hel del mer färggrann än så här som vuxen.

              Kommentar

              • 56ovwal
                Användare
                • mars 2004
                • 664

                #22
                Ledsen att göra dig besviken, men jag tycker absolut inte att du ska odla på de här firrarna. Är du inte 100% säker på att det är samma art ska du inte odla på dom. Vad ska du kalla ynglen ? Honorna (?) på de första bilderna kan vara och är förmodligen L. sp. Hongi, men inte säkert. Hanen på de sista bilderna är det definitivt inte ! Tror inte det är en Labidochromis, snarare Pseudotropheus eller Metriaclima. Gillar du L. sp. Hongi och planerar odla sånna, hade jag gjort mig av med de fyra och skaffat nya från säker källa. Sorry.
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

                Kommentar

                • malawi375
                  Användare
                  • april 2006
                  • 209

                  #23
                  Ursprungligen postat av 56ovwal
                  Hanen på de sista bilderna är det definitivt inte ! Tror inte det är en Labidochromis, snarare Pseudotropheus eller Metriaclima. Gillar du L. sp. Hongi och planerar odla sånna, hade jag gjort mig av med de fyra och skaffat nya från säker källa. Sorry.
                  Ju mer jag tittar på bilden så - ja, du har nog rätt att det inte är någon hongi. Håller med dig om resten du skrev också... Fast gillar man sina fiskar och inte har planer på att odla så är det ju bara att behålla o vara glad

                  Kommentar

                  • Bright_Blue
                    NCS Medlem
                    • juni 2004
                    • 1582

                    #24
                    Ursprungligen postat av mozo
                    Okej då e det klubbat att dom nya fiskarna troligtvis é hongi.

                    men en ny fråga väcktes......... Vänligen kika på min gammle firre. Vad kan han vara då??









                    Vänligen / Rikard Yngvesson

                    Nike83s fråga är också intressant, hur ser man skillnad?


                    Ser ut som en Metriaclima greshakei med största sannolikhet, kan även vara en vanligt färgad zebra mbenji. Ärligt talat så tycker inte jag heller det är någon höjdare att ha massa fiskar med tveksamt ursprung och endast ett fåtal av. Försök skaffa ca 3-4 grupper fiskar med ett hyffsat jämt antal av varje art med fiskar du gillar och arter som åassar ihop.

                    Mvh/ BB

                    Kommentar

                    • mozo
                      Användare
                      • maj 2007
                      • 11

                      #25
                      OKEJ tack för hjälpen....

                      Blir nog inga yngel av dessa......

                      änn en gång tack till alla som engagerat sig.

                      MVH / Rikard Yngvesson

                      Kommentar

                      Arbetssätt...