Jaha då var det dax igen.. help please

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mozo
    Användare
    • maj 2007
    • 11

    Jaha då var det dax igen.. help please

    Hej Rikard här.
    Är tacksam för hjälpen jag fick tidigare med att artbestäma en av mina firrar..
    Och nu var det dax igen.
    Fick adoptera dessa för en liten peng, nu undrar jag om någon vet vad det är för art.







    Först trodde jag att det var två olika arter jag fått, men det är bara en stor skildnad i dominansen och könen.
    Fisken verkar lugn mot mina andra. Typisk Malawi, bökar i botten och gillar grottorna.

    Tack på förhand / Rikard Yngvesson
  • Rhodebaert
    Användare
    • februari 2006
    • 557

    #2
    Coolt att de ser gröna ut! Den första ser precis ut som en androgyn Lombardoi. Precis när de färgar om.
    Det går alltid en senare buss.

    Kommentar

    • Sullgucku
      Användare
      • september 2005
      • 89

      #3
      Labidochromis sp. "hongi"

      Kommentar

      • Mikael_S
        Användare
        • maj 2006
        • 246

        #4
        Ursprungligen postat av Sullgucku
        Labidochromis sp. "hongi"
        Instämmer. Ser ut som att det bara är honor.
        Senast redigerad av Mikael_S; 30 maj 2007, 22:14.
        Mvh Mikael Schöllin

        Kommentar

        • mozo
          Användare
          • maj 2007
          • 11

          #5
          Undreligt...jag tror nämligen att jag redan har en hongi...

          skall enligt uppgifter (fick ta med honom till djurafären) vara en röd hongi.
          han sa att det var den tråkigaste han sett, men nog skulle det vara en hongi.

          Borde inte gruff uppstå?
          min gammla har inte visat något intresse. och han har grävt sönder halva mitt akvarium i längtan efter honor.
          kan tillägga att de nya fiskarna endast varit i karet en dag nu.



          Vad tror ni

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            jag ser först mer på lab."hongi"hane sen den andra är den hona och en kan vara korsning ev?? eller hur dåå???
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #7
              du har rötter där i din akvarium så inte bra lämpig till malawisjön..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • Mattilohela
                Användare
                • januari 2006
                • 145

                #8
                classe: du har rötter där i din akvarium så inte bra lämpig till malawisjön..


                jag har också rötter i min 310 L malawi och har aldrig haft problem att jag skulle ha en rot i

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mattilohela
                  classe: du har rötter där i din akvarium så inte bra lämpig till malawisjön..


                  jag har också rötter i min 310 L malawi och har aldrig haft problem att jag skulle ha en rot i
                  men tänker på sämre ph vatten den så klart.. jag kör aldrig med rötter den själv när har malawiciklid.. hur mkt byter du vatten per varje veckor eller hur dåå???
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mattilohela
                    classe: du har rötter där i din akvarium så inte bra lämpig till malawisjön..


                    jag har också rötter i min 310 L malawi och har aldrig haft problem att jag skulle ha en rot i
                    men tänker på sämre ph vatten den så klart.. jag kör aldrig med rötter den själv när har malawiciklid.. hur mkt byter du vatten per varje veckor eller hur dåå??? jag har den alltid vita vatten o högt ph själv.. men du får bestämmer själv den vad vill gör.. men jag gör inte..
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    • elviz

                      #11
                      Ursprungligen postat av mozo
                      Undreligt...jag tror nämligen att jag redan har en hongi...

                      skall enligt uppgifter (fick ta med honom till djurafären) vara en röd hongi.
                      han sa att det var den tråkigaste han sett, men nog skulle det vara en hongi.

                      Borde inte gruff uppstå?
                      min gammla har inte visat något intresse. och han har grävt sönder halva mitt akvarium i längtan efter honor.
                      kan tillägga att de nya fiskarna endast varit i karet en dag nu.



                      Vad tror ni
                      Den sista bilden, som jag förmodar är din "hongi hanne" ser inte direkt ut som en hongi över huvud taget. Dom tre första bilderna ser klockrent ut att vara Hongi honor.

                      Kommentar

                      • Mattilohela
                        Användare
                        • januari 2006
                        • 145

                        #12
                        jag byter 30% varje vecka aldrig för låg ph

                        sorry om jag om jag byte samtalsämne här Mozo

                        Kommentar

                        • Erik Österlund
                          Användare
                          • januari 2005
                          • 3788

                          #13
                          Ursprungligen postat av mozo
                          Undreligt...jag tror nämligen att jag redan har en hongi...

                          skall enligt uppgifter (fick ta med honom till djurafären) vara en röd hongi.
                          han sa att det var den tråkigaste han sett, men nog skulle det vara en hongi.

                          Borde inte gruff uppstå?
                          min gammla har inte visat något intresse. och han har grävt sönder halva mitt akvarium i längtan efter honor.
                          kan tillägga att de nya fiskarna endast varit i karet en dag nu.



                          Vad tror ni
                          Fisken på den här bilden är ingen Hongi. Jag har tyvärr ingen aning om vad det är dock...

                          EDIT: Påminner om en Acei i kroppsformen, men färgerna stämmer inte.
                          Senast redigerad av Erik Österlund; 31 maj 2007, 10:23.

                          Kommentar

                          • nike83
                            Användare
                            • maj 2007
                            • 24

                            #14
                            fråga, hur ser man skillnad på hane och hona? äre inte så att hanen är mer blå och honan är mer brun?? har 3 st hongis och är lite osäker på könen en säker hona iaf och hon är brun förutom när hon ska slåss med de andra då hon blir ljusare

                            Kommentar

                            • mozo
                              Användare
                              • maj 2007
                              • 11

                              #15
                              Okej då e det klubbat att dom nya fiskarna troligtvis é hongi.

                              men en ny fråga väcktes......... Vänligen kika på min gammle firre. Vad kan han vara då??









                              Vänligen / Rikard Yngvesson

                              Nike83s fråga är också intressant, hur ser man skillnad?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...