Konstigt beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • palleh
    Användare
    • december 2006
    • 704

    Konstigt beteende

    Har en OB rödzebra hona hemma som jag haft i snart ett halvår och har en size på ca 11cm och är större än båda min hanar.
    Grejen är den att ob honan jagar båda hanarna och ligger högre i rang än hanarna
    Hon bossar på ganska bra med hanarna som får vika sig när hon seglar fram och nu ida för första gången ser ja att ena hanen visar lekbeteende med henne och hon är som vanligt alltid romstinn så hon nästan spricker.
    Fast när han ska "darra" å spänna upp sig så gör han det medans han direkt efter lägger sig på sidan(och spelar skadad) för att visa att han har lägre rang än honan men sedan direkt börja spänna upp sig.

    Trodde alla hanar "bossade" med honorna även om mina hanar bara är ca 2 cm mindre

    Någon som har varit med om något liknande eller kan förklara detta skumma beteende?
    http://picasaweb.google.com/palleph

    Nya bilder laddas upp hela tiden


    Mvh Patrik

    Kampfisk!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Var ska jag borja... Du skriver att hon ar romstinn. Vet du det? I princip blir dominanta honor hormoniellt hanar, men de lyckas inte byta kon eller utveckla de sekundara konskarraktarerna fullt ut. Jag har en kansla av att detta kan vara irreversibelt om det gatt for lang tid.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • palleh
      Användare
      • december 2006
      • 704

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Var ska jag borja... Du skriver att hon ar romstinn. Vet du det? I princip blir dominanta honor hormoniellt hanar, men de lyckas inte byta kon eller utveckla de sekundara konskarraktarerna fullt ut. Jag har en kansla av att detta kan vara irreversibelt om det gatt for lang tid.
      Det är en hona det är jag ganska säker på. Både han som ägde den henne innan sa att de va en hona plus att ja kollat hennes köns öppning ungefär 3 ggr nu.
      Äggledaren ligger ute näst intill jämt och det låter som det skulle kunna va så som du skriver för hon bossar endel med hanarna och visar inga tecken på lekvillighet

      surt om det skulle ligga till så..för hon är riktigt stor å fin
      Senast redigerad av palleh; 30 maj 2007, 17:59.
      http://picasaweb.google.com/palleph

      Nya bilder laddas upp hela tiden


      Mvh Patrik

      Kampfisk!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Hos Pundamilia azurea har jag varit med om att honor fargat ut helt till hanar och har ihjal hanen som ar storre an de sjalva. Aven inom malawizebrakoplexet har jag sett tendenser till detta. Det ar svart att fota honor for sa fort man satter dem i en fototank sa fargar de om till nagot hanliknande. Jag har aven flera exempel av stora M. fainzilberi Mpanga rocks (eller M .zebra eller vad du vill kalla dem for) som blivit maskulineserade. Forsta gangen de leker sa lagger de nagra fa agg, men nasta gang sa ar det 50+ agg.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • palleh
          Användare
          • december 2006
          • 704

          #5
          Låter väldigt skumt det här med maskulinisering men verkar som det är så i mitt läge då honan är en riktig biff med snygga färger och är agressiv mot hanarna..
          va nere nu nyss å kollade till henne och såg att hanen inte viker sig längre mot henne men ivrigt uppvaktar henne men hon verkar inte bry sig ett dugg om detta
          http://picasaweb.google.com/palleph

          Nya bilder laddas upp hela tiden


          Mvh Patrik

          Kampfisk!

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            jaa hon är drotting det där.. men vem är kung av din fiskar???
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • palleh
              Användare
              • december 2006
              • 704

              #7
              Rang ordning:

              1.Bright blue hanen
              2. Fuelleborni Katale hanen
              3.Tropheus R.T Chilumba hane
              4. ligger nog faktiskt denna OB rödzebra hona
              http://picasaweb.google.com/palleph

              Nya bilder laddas upp hela tiden


              Mvh Patrik

              Kampfisk!

              Kommentar

              • nike83
                Användare
                • maj 2007
                • 24

                #8
                det är möjligt att jag har något liknande i mitt kar. har en säker Hongi hona ( som hade yngel i nummen när jag köpte henne ) som jagar lite mindre hane ( inte säker på hane, men den är mycket blåare än honan ) . hon blåser upp påsen under hakan och färgar sig till mycket ljusare.
                de har också slagits och blivit vita runt munnen.
                jag har förnärvarande medicin i mitt kar så de är helt grönt ( blev svamp runt munnen )

                Kommentar

                • palleh
                  Användare
                  • december 2006
                  • 704

                  #9
                  Med yngre djur fajtas dem vilt både honor och hanar...har en Fuelleborni hane och en hona på ca 4 cm som fajtas konstant
                  http://picasaweb.google.com/palleph

                  Nya bilder laddas upp hela tiden


                  Mvh Patrik

                  Kampfisk!

                  Kommentar

                  • nike83
                    Användare
                    • maj 2007
                    • 24

                    #10
                    Ursprungligen postat av palleh
                    Med yngre djur fajtas dem vilt både honor och hanar...har en Fuelleborni hane och en hona på ca 4 cm som fajtas konstant

                    tack för informationen! blev orolig att jag hade 2 honor! ingen kunde/ville svara på det i zoopet!!!

                    Kommentar

                    • palleh
                      Användare
                      • december 2006
                      • 704

                      #11
                      Märkte nyss att ob honan tuggade vilken är en riktigt skum överraskning..trodde hon inte hade sånt i tanken längre...men hon jagar fortfarande runt på hanarna.
                      Ger hennes skumma beteende någon negativ effekt på avkomman?
                      http://picasaweb.google.com/palleph

                      Nya bilder laddas upp hela tiden


                      Mvh Patrik

                      Kampfisk!

                      Kommentar

                      • wracker
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 295

                        #12
                        har en liknande sittuation hemma. som stämmer in på det ola säger. men ändå inte
                        köpte 5st D.C. i mellandagarna och har idag 2st kvar. den största å dominantaste som har hackat ihjäl dem andra tre har tuggat två ggr nu sen march. ingen av dem två som är kvar har färgat ut men eftersom den låtit en leva å den har gått med yngel i käften så antar jag att den andra mindre är en hane(?)
                        trodde hanarna va större när det gäller rovfiskar

                        Kommentar

                        • Mattilohela
                          Användare
                          • januari 2006
                          • 145

                          #13
                          Ursprungligen postat av wracker
                          har en liknande sittuation hemma. som stämmer in på det ola säger. men ändå inte
                          köpte 5st D.C. i mellandagarna och har idag 2st kvar. den största å dominantaste som har hackat ihjäl dem andra tre har tuggat två ggr nu sen march. ingen av dem två som är kvar har färgat ut men eftersom den låtit en leva å den har gått med yngel i käften så antar jag att den andra mindre är en hane(?)
                          trodde hanarna va större när det gäller rovfiskar
                          hur stora är den D.C då?

                          Kommentar

                          • wracker
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 295

                            #14
                            denstörsta närmar sig 10.. 9.5cm kanske.. den mindre(antagligen hanen) är runt 7-8

                            Kommentar

                            Arbetssätt...