2 -1 kar dubbar och snäcklekare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    2 -1 kar dubbar och snäcklekare

    Hej, jag vill bara sprida mitt goda resultat att slänga i mina lamprologus brevis snäcklekare med mina stora dubbar. Trots att vissa brevis är runt 2 cm upp till ungefär 5 cm så gick det helt utan problem när jag släppte i det i det större karet med massa hungriga dubbar. Satte oxå in min lilla grupp ungdubbar om 8 individer och oxå det gick problemfritt. Så jag blev överraskad över hur bra det gick att tillsätta fisk av både samma art men då ungdjur och en grubb snäcklekare på blandad storlek. Har läst att dubbar är känsliga med att sätta till nya fiskar.

    Dock så visade dom revirhävdande hanarna lite motstånd när en snäcka föll in på hans revir och han puttade ivrigt på snäckan så det blev en sandstorm när han kämpade. Såg rätt kul ut. Som om någon skulle ta sin bil och köra på en gråsugga massa gånger för att putta bort den. Brutalt =)
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    #2
    Om det gick problem fritt eller inte får du nog inte svar på än på några vecker då sjukdomar tar lite tid på sig att framträda vid sammansättning av ny fisk. Hoppas verkligen att det inte blir något trubbel för dig dock.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Nüddlah
      Användare
      • januari 2007
      • 294

      #3
      Vad för sjukdommar menar du då? Dom fiskarna jag tillsatt var friska när jag hade i dom. Dom har gått i ett annat kar i en månad ungefär och dom verkar trivas i nya karet och ser inte jagade eller stressade ut, dom andra fiskarna bryr sig inte om dom nya invånarna. Och jag har haft dom små dubbarna med brevisarna innan som sagt så dom har gått på troffematen jag gjorde. Är det någon stressgrundad sjukdom du tror kan bryta ut?

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Sammansätta olika troffegrupper är alltid riskfullt då de har olika bakteriekulturer. Satte ihop en molirogrupp på 23 och 25 ikola förrra våren. Det gick åt skogen med 15 moliro och 10 ikola men det händer ju inte alltid när man sätter samman. Peppar peppar. Blev det nån lek på dubbarna?

        Kommentar

        Arbetssätt...