Neeej! Min johanni hane har gått bort!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    #16
    Ursprungligen postat av Johan F
    Tråkigt med er hane! Något åt detta håll?
    Precis Johan det är perfekt kvalite i mina ögon! Har du fler sådana så hör gärna av dig till mig! Skulle uppskatta å få tag i några sådana fina exemplar! Verkligen en snygg hane! PERFEKT!

    m.v.h Daniel!
    Senast redigerad av m[A]use^; 25 maj 2007, 20:56.
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #17
      Ursprungligen postat av malawi375
      Varför skulle du vara kritisk? För att du inte tycker det är snyggt eller för att du misstänker att det är korsningar med tex interruptus? Annars så finns det ju bilder på johannii i naturlig miljö som har brutna linjer, tex Ad Konings. Själv håller jag ändå med om att det är snyggast med obrutet, men det är ju svårt att få tag på. Min dominante johannii är helläcker, men har dessvärre lite brutna ränder
      Jag skulle va kritisk av den anledningen att det EV. då skulle kunnat ha orsakats av nån korsning,ja. Nu pratar vi fisk från odling där man inte inte känner till ursprungs-fisken el att Vf-föräldrarna inte "håller måttet". Alltså;det må va "vanligt" med brutna linjer/ränder på Johanni men dessa odlas det väl inte på?
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #18
        Är säkert en smak sak det där, med brutna linjer eller icke. Jag själv som jag sagt tycker att johanni inte ska ha brutna linjer. O jag vet att det finns johanni med brutna, nästan vanligast! Eller att dom har en liten linje upp mot ryggfenan.

        Ne 2st hela linjer ut med kroppen är enligt mitt tycke det snyggaste! Är sådana jag själv vill dra fram o är därför också ute efter o hitta enbart sådana här exemplar. Har pratat med en odlare av johanni o det är svårt o dra fram rena kullar med dessa. Även fast föräldrarna har hela linjer blir inte avkomman helt därefter. Tycker däremot att det är värt att sträva emot!

        Men som sagt en smak sak. Det är fortfarande johanni... Även med brutna linjer.
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • Bright_Blue
          NCS Medlem
          • juni 2004
          • 1582

          #19
          En fisk med inte riktiga linjer eller bra band känns som en nagel i ögat på mig men det finns säkert sånna med brutna linjer i naturen också så det är ju upp till var och en vilken fisk man vill odla på.

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #20
            Precis! En bruten nagle i ögat den va fin... Håller med, känns som en defekt på något vis. Ungefär som att en rödzebra skulle va rosa...
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • mölnlycke ciklidodling
              Banned
              • april 2007
              • 132

              #21
              Ursprungligen postat av m[A]use^
              Är säkert en smak sak det där, med brutna linjer eller icke. Jag själv som jag sagt tycker att johanni inte ska ha brutna linjer. O jag vet att det finns johanni med brutna, nästan vanligast! Eller att dom har en liten linje upp mot ryggfenan.

              Ne 2st hela linjer ut med kroppen är enligt mitt tycke det snyggaste! Är sådana jag själv vill dra fram o är därför också ute efter o hitta enbart sådana här exemplar. Har pratat med en odlare av johanni o det är svårt o dra fram rena kullar med dessa. Även fast föräldrarna har hela linjer blir inte avkomman helt därefter. Tycker däremot att det är värt att sträva emot!

              Men som sagt en smak sak. Det är fortfarande johanni... Även med brutna linjer.
              jag odlade johanni chilutsa den var ruskigt lik maingano alltså hannarna plus att den hade honor som var riktigt gula, jag tror att jag har kvar några små yngel.
              jag kanske går ifrån tråden nu, men jag har bara kvar en 500 små yngel och 2 st ställningar.
              det börjar bli tomt i min lilla källare. mvh malawijanne

              Kommentar

              • malawi375
                Användare
                • april 2006
                • 209

                #22
                Ursprungligen postat av ozric
                Jag skulle va kritisk av den anledningen att det EV. då skulle kunnat ha orsakats av nån korsning,ja. Nu pratar vi fisk från odling där man inte inte känner till ursprungs-fisken el att Vf-föräldrarna inte "håller måttet". Alltså;det må va "vanligt" med brutna linjer/ränder på Johanni men dessa odlas det väl inte på?
                Vill inte vara kritisk mot din åsikt, men finns det någon egentlig "rasstandard" som man ska hålla sig till för att det ska vara ok med odling, gällande just linjerna på johannii? Om nu det här med brutna linjer bara är en smaksak, så är det väl inte fel att odla på vare sig det ena eller det andra??? Vill dock igen säga att jag egentligen håller med dig att obrutet är snyggast Har själv en kull med yngel efter min "brutna" hane, tycker de är riktigt fina så här långt men kanske främst för att mamman har den där riktigt gula färgen, och inte sådär "dassigt" gul som man ser de flesta johanniihonor med. Det tycker jag nästan är värre, särskilt eftersom man oftast har fler honor än hanar...

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #23
                  Ursprungligen postat av malawi375
                  Vill inte vara kritisk mot din åsikt, men finns det någon egentlig "rasstandard"
                  Man skulle kunna resonera som att ifall man drar upp ett gäng så skall det se finnas en blandad kompott med ungefär samma fördelning som det finns i ett lass vf, varken bättre eller sämre.
                  Om man tar resonemanget längre så vore det ganska trist om alla hade raka linjer hela vägen, då skulle ju jakten på just den man vill ha inte existera vilket vore synd då jakten på just den man vill ha är en stor grej inom att hålla malawi, ingen är den andra lik.
                  Jag tror variationen är bra för hobbyn.
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • m[A]use^
                    Användare
                    • december 2005
                    • 909

                    #24
                    Variation är ett bra i ord i sammanhanget deelay! Det tillför hobbyn mkt ur många aspekter! Nya arter, foder, inredning o.s.v. Men sist men absolut viktigast hur vi väljer o odla fram alla dessa arter. Vi som nu håller på med odling. Finns ju inte direkt en handbok på detta område utan man får nog prova sig fram.

                    Ta till exempel otopharnyx lithobates, det är riktigt svårt att hitta fina exemplar av dessa i Sverige. Vet att vi prata om det, o förmodligen är det folk som bara odlat efter bläsen o glömt av den blå färgen. Frågan är om det är någon som vet exakt hur man ska urvalsodla alla arter för bästa resultat. T.ex röd zebran är väl alltid dom som blir rödast. Lithobates kanske man trodde va bläsen men gick åt skogen för man glömde av färgen på kroppen. Det är nog inte så lätt som man kan tro o urvalsodla. Gör man lite fel så kan det nog gå åt pepparn... O prova sig fram tar ju som sagt tid! Får prova sig fram antar jag, vore ju bra o ha en tips tråd om odling kanske? O hjälpa odlare att hjälpa varandra... Vad som är viktigt att tänka på. Finns nog mycket erfarenhet o dela med sig utav. Eller det kanske är yrkeshemlighet alltihopa.
                    Min zoon
                    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                    http://www.malawifreaks.se/forum

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #25
                      Nä, "rasstandaren" är väl upp till betraktaren,visst. Men som odlare,säljare och även köpare ,alltså alla led,har man ett stort ansvar som enligt mig tas alldeles för lätt på. Jag har själv gjort så... odlade för några år sedan Demasoni där jag från till synes perfekta föräldrar fick avkomma med kanske 20-30 % som hade brutna ränder. Jag hade stor efterfrågan på yngel från min grupp och jag hann aldrig sålla bort de som enligt mig inte "höll måttet",folk ville ha dem ändå! Vad gör man då!? Sållar bort "sämre" fisk pga nån typ av artbevarande etisk orsak och går miste om degen?? SÅ försöker jag leva å lära idag, men då var det mer att "Ok,ta dem men du bör nog inte odla vidare på dem pga..." ..å så fick de ta de "dåliga" Demasoni för halva priset.

                      Nu kommer jag själv ifrån min egna "antydan" jag hade om Johanni. Vete fan om jag skall fördjupa mig mer ang det. Kan väl säga så här; jag skulle inte köpa Johanni idag om jag inte visste exakt vilken lokal den kom ifrån och skulle jag ODLA Johanni idag så skulle jag inte kränga exemplar på sådana (hanar) jag själv inte skulle anse vara nåt att odla på!
                      Hängde ni med?
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • mölnlycke ciklidodling
                        Banned
                        • april 2007
                        • 132

                        #26
                        Ursprungligen postat av m[A]use^
                        Variation är ett bra i ord i sammanhanget deelay! Det tillför hobbyn mkt ur många aspekter! Nya arter, foder, inredning o.s.v. Men sist men absolut viktigast hur vi väljer o odla fram alla dessa arter. Vi som nu håller på med odling. Finns ju inte direkt en handbok på detta område utan man får nog prova sig fram.

                        Ta till exempel otopharnyx lithobates, det är riktigt svårt att hitta fina exemplar av dessa i Sverige. Vet att vi prata om det, o förmodligen är det folk som bara odlat efter bläsen o glömt av den blå färgen. Frågan är om det är någon som vet exakt hur man ska urvalsodla alla arter för bästa resultat. T.ex röd zebran är väl alltid dom som blir rödast. Lithobates kanske man trodde va bläsen men gick åt skogen för man glömde av färgen på kroppen. Det är nog inte så lätt som man kan tro o urvalsodla. Gör man lite fel så kan det nog gå åt pepparn... O prova sig fram tar ju som sagt tid! Får prova sig fram antar jag, vore ju bra o ha en tips tråd om odling kanske? O hjälpa odlare att hjälpa varandra... Vad som är viktigt att tänka på. Finns nog mycket erfarenhet o dela med sig utav. Eller det kanske är yrkeshemlighet alltihopa.
                        ja en del har säkert haft hemligheter både när det gäller foder och urvalsodling.
                        men jag har faktiskt gått ut på nätet och berättat precis hur jag har gjort för att få fram mina rödzebror röda och även mina hongie, eureka och röd rubin. men som du nämner lithobatesen. jag tror faktiskt att dom flesta som simmar omkring i våra baljor härstammar från tyskarna. den är ruskigt inavlad för att det kom inte in några vilda på säkert 30 år.
                        men nu har det faktiskt kommit några vilda som carsten i danmark fångade själv och tog in. mvh malawijanne

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #27
                          Ursprungligen postat av m[A]use^
                          Precis Johan det är perfekt kvalite i mina ögon! Har du fler sådana så hör gärna av dig till mig! Skulle uppskatta å få tag i några sådana fina exemplar! Verkligen en snygg hane! PERFEKT!

                          m.v.h Daniel!
                          Tackar. Daniel vi hörs via mail/telefon.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          Arbetssätt...