Fenröta? PANIK!(Jag behöver goda råd)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciclidaes
    Användare
    • augusti 2006
    • 11

    Fenröta? PANIK!(Jag behöver goda råd)

    Jag har haft en grupp troffeus bärnsten i snart ett år (22st). Allt har funkat perfekt och jag har skött akvariet så bra jag kunnat.Vattenbyten varje vecka 30% osv.Jag har haft honor som tuggat vid ett par tillfällen utan att ha möjlighet att rädda avkomman.
    Men plötsligt så drabbas burken av något som jag tycker ser ut som fenröta. Fiskarna ligger till sist på botten och vankar och verkar ha svårt att simma upprätt. Jag medicinerade mot detta och lyfte ur de drabbade fiskarna i karantän. Fyra av dessa fem dog trots detta. Då problemet kvarstod i stora burkan fick även dessa fiskar en dos mot fenröta(gula tabletter med nifurprinol) jag trodde att allt nu var okej för det har varit lugnt en vecka men så igår när jag kom hem så var det dags igen. Ytterligar en fin hona var riktigt risig, hon hade fläckar längs hela kroppen och fenorna var mjölkaktigt vita och upplösta, hon stod inte att rädda utan dog senare i karantänakvariet.

    Kan det vara så att det är de två dominanta hanarna i karet som "biter/slår" ihjäl fisken så att de blir nedsatta och till sist får så mycket stryk att de inte pallar. De två hanarna har hela tiden varit aggresiva utan att de för den skull ställt till med någon synbar skada. Jag tycker kanska att de nu är mycket tuffare eller också inbillar jag mig för att hitta en förklaring på det hela.

    Fiskarna har inga symptom på bukvattensot utan äter normalt och har normal avföring. Endast en av de sjuka fiskarna har gåt att rädda och jag väntar nu med att sätta tillbaka henne tills detta har rett ut sig.

    Hoppas att någon rutinerad orkar med att läsa detta i majvärmen och dessutom ge mig ett tips på vad jag ska hitta på för att råda bot på detta.

    Hälsn. Claes
  • Perikles
    Användare
    • december 2005
    • 658

    #2
    Ursprungligen postat av Ciclidaes
    Kan det vara så att det är de två dominanta hanarna i karet som "biter/slår" ihjäl fisken så att de blir nedsatta och till sist får så mycket stryk att de inte pallar. De två hanarna har hela tiden varit aggresiva utan att de för den skull ställt till med någon synbar skada. Jag tycker kanska att de nu är mycket tuffare eller också inbillar jag mig för att hitta en förklaring på det hela.

    Hälsn. Claes
    Ifall fenorna är trasiga och strålarna sticker ut så är det troligtvis dina grabbar som blivit lite kaxigare. Håll koll på hur pass aggro de blivit. Det kan ske över en natt, tokfnatt dax å slakta allt.
    Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
    -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
    Cicero (106-43 f.kr)

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Nu har du startat 3 av samma tråd... Fått svar i 2... Ta bort dom andra ett tips
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      Arbetssätt...