Troffe inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m[A]use^
    Användare
    • december 2005
    • 909

    Troffe inredning?

    Sitter o planerar lite för framtiden. Kommer senare i höst att gå en troffe grupp här hemma. Ev. en ca 30 st i ett 375l.

    Det ja undrar över är färg på sand o grus. Jag har fått för mig att man inreder med ljus sand o ljusa stenar. För att troffar färgar o mår bättre. Stämmer detta lr spelar det ingen roll?
    Min zoon
    -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
    Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
    http://www.malawifreaks.se/forum
  • Nüddlah
    Användare
    • januari 2007
    • 294

    #2
    Utan någon längre erfarenhet eller någon odlingsbakgrund så kan jag säga att mina troffar verkar pigga som fan och må bra och jag har blästersand från biltema och svensk granit. Kanske inte det snyggaste än men det är en tillfällig lösning som är rätt okay och fiskarna verkar trivas, leka och färga utan problem. Det är duboisi jag har, 26 stycken i 250 literskaret jag limmade.

    50x50x100, blästersand, granit, glada fiskar =)

    Kommentar

    • m[A]use^
      Användare
      • december 2005
      • 909

      #3
      Jo vill att dom ska trivas! Funderar på brun sand o vanlig svensk brun sten. Fick bara en tanke, att många kör med ljus inredning...

      I så fall tänkte ja korallsand o vit hålsten. Några reflektioner här? Ni troffe folk, vad rekommenderar ni för inredning?
      Min zoon
      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
      http://www.malawifreaks.se/forum

      Kommentar

      • egobert
        Användare
        • mars 2007
        • 100

        #4
        jag kan också rekommendera biltema blästersand, hyfsat grann, billig och lätt med rengöring då skiten lägger sig ovanpå och syns direkt.
        inredning har jag svarta stora skifferstenar och vita kalkstenar, en vit bauta snäcka i mitten.
        ska snart skaffa några växter med

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #5
          Jag uppfattar "ny" tropheus som om de finner sig snabbare till rätta om de går i ett kar med mörkare inredning. (slutsats;de stressas lättare i ljus omgivning?)
          Jag föredrar själv ljust till troffar,särskilt Moorii (Nkonde),som jag absolut tycker färgar bättre då. Tror skillnaden är mindre till sp Black men där blir ju kontrasten större (å snyggare) med ljus inredning.

          Väl själv från tycke å smak

          Vad haru spanat in för variant??
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • m[A]use^
            Användare
            • december 2005
            • 909

            #6
            Ingen avancerad... Men en som jag gillat ett tag o blir bra som första troffe! Inte dubbar för dom tycker ja ser rätt tråkiga ut. Lägger upp bilder den dagen dom går i karet...
            Min zoon
            -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
            Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
            http://www.malawifreaks.se/forum

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Sållar mig till gänget med Biltemas blästersand. Jag tycker den är snygg. Finns lite annan sten i den också så den ser lite mer naturlig ut.

              Kommentar

              • tezz
                Användare
                • februari 2006
                • 1069

                #8
                denna inredningen är snygg

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #9
                  Ursprungligen postat av tezz
                  denna inredningen är snygg
                  Ser helt ok ut,Tezz! Haru fler bilder så man får se en helvy av karet??
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • tezz
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1069

                    #10
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Ser helt ok ut,Tezz! Haru fler bilder så man får se en helvy av karet??
                    Det är inte mitt kar men ikolorna är mina

                    Kommentar

                    • m[A]use^
                      Användare
                      • december 2005
                      • 909

                      #11
                      Håller med inredningen ser mkt trevlig ut! Vad är det för sand o sten?
                      Min zoon
                      -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                      Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                      http://www.malawifreaks.se/forum

                      Kommentar

                      • StefanL
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 10784

                        #12
                        De odlare som jag stött på och sett karen hos har varit väldigt spartanskt inredda. Lite sand...vanligtvis typ Biltema sand...samt någon enstaka sten av större storlek i centrum eller i vardera hörn.

                        Kommentar

                        • m[A]use^
                          Användare
                          • december 2005
                          • 909

                          #13
                          Det är nog inte helt fel det heller. Enkelt inrett, får se. Blir nog skapligt enkelt till en början sen kanske det dimmer ner en o annan sten. Klyven vilken inreddning ja ska ha. Vill helst ha korallsand o hålsten. Min personliga smak faller mot vit inredning överlag.

                          Men dom kanske trivs bättre i "mörkare" inredning.
                          Min zoon
                          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                          http://www.malawifreaks.se/forum

                          Kommentar

                          • ozric
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 3187

                            #14
                            Väl inkörda grupper trivs lika bra i ljust som i ett mörkt kar,utav vad jag kan bedöma.
                            "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                            c",)

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #15
                              Ursprungligen postat av m[A]use^
                              Det är nog inte helt fel det heller. Enkelt inrett, får se. Blir nog skapligt enkelt till en början sen kanske det dimmer ner en o annan sten. Klyven vilken inreddning ja ska ha. Vill helst ha korallsand o hålsten. Min personliga smak faller mot vit inredning överlag.

                              Men dom kanske trivs bättre i "mörkare" inredning.
                              Ska du enbart odla är det mycket enklare utan inredning ,blir mindre stress på det viset

                              Kommentar

                              Arbetssätt...