Fånga mygglarver

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rsm
    Användare
    • maj 2007
    • 12

    Fånga mygglarver

    Tänkte göra som farsan gjorde på 70-talet, ut och fiska mygglarver i pölar i skogen.
    Farsan odlade ciklider av alla sorter, och fodrade dom med mycke mygglarver.
    Jag kommer ihåg hur roligt det var att göra det och berättade detta för
    min 6 åriga dotter, det är det enda hon pratar om nu

    Men är det en bra ide?, får man nåra märkliga oönskade saker med sig hem i karet?
    Köpa kan man ju alltid göra, men plocka själv är roligare (för dottern)

    Några erfarenheter som ni kan dela med er?

    3 Paletter
    11 Neontetror
    1 Ancistrus mal

    Roland
  • Vete
    Användare
    • februari 2007
    • 35

    #2
    Hej!

    Matade med mygglarver hela sommrarna under flera års tid när jag var liten och jag fick aldrig några sjukdomar eller andra problem i akvariet. Var dock noga med att byta ut det vatten jag förvarade dem i under själva fångsten mot rent kranvatten innan jag håvade upp och slängde i burken. Var hur kul som helst. Håv och hink är allt som behövs.

    Kommentar

    • rsm
      Användare
      • maj 2007
      • 12

      #3
      Va bra, hur länge kan man lagra dom?
      Räcker det med en syltburk med akvarievatten?

      Kommentar

      • Vete
        Användare
        • februari 2007
        • 35

        #4
        Förvara ett par dar är inget problem men vissa kommer att kläckas. Enklast är nog att fånga och förvara i en hink runt 5 liter. Det är enklast om burkdiametern är större än din håv och om du har för lite vatten kommer det snabbt bli en mygglarvsörja och då får du med dig lika många upp som du släpper ned när du doppar i håven. Förvaring sker nog bäst i det vatten du fångade dem i då det förmodligen innehåller mer näring. Små kryp tappar snabbt i näringsvärde om de förvaras i för rent vatten. Förvara i kylskåp.

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • februari 2003
          • 2695

          #5
          Säsongen för svarta mygglarver är över här i stockholmstrakten. Man kan hitta små mängder under hela sommaren, men den riktiga "blomningen" är strax efter att snön smält, då är nästan alla diken fulla.

          Kommentar

          • Ulf M.
            Användare
            • december 2006
            • 53

            #6
            Hej!

            Jag har utfodrat fiskarna i mitt akvarium med levandefoder från olika vatten ca en gång i veckan under ett och ett halvt års tid och har ännu inte haft någon sjukdom. Detta trots att jag häller fångsten med vattnet från dammen direkt i akvariet. Jag brukar dock låta det hela mellanlanda i en vit bunke så att jag ser att inga iglar följer med. Jag tror att risken för sjukdomar är rätt liten, framförallt om man som jag mest håvar i al- och björkkärr och i andra helt små vatten som torkar ut någon gång under året. I sådana dammar kryllar det av dafnier, cyklops, vattengråsuggor, mygglarver och annat tack vare bristen på planktonätande fiskar. Tror tvärtom att det stärker fiskarnas immunförsvar med sådant käk.

            Mvh Ulf

            Kommentar

            • rsm
              Användare
              • maj 2007
              • 12

              #7
              Det var inge vidare jaktlycka idag.
              Har nån några tips vilken terräng man skall leta i?
              Al- och björk kärr verkar vara ett tips

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Du är ute 1.5 månad för sent

                Kommentar

                Arbetssätt...