Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    #16
    Ursprungligen postat av Falköping Andreas
    Ofta så kanske den är lite dyrare i inköp för butiken samt att det kräver ett ganska stort antal för att det ska bli en grupp. och har man inte jätte stor omsättning på troffar så kan de få gå länge i butiken så de blir magra o då vill ingen ha dom. Vilket gör att de inte vågar ta risken att köpa hem några alls. skulle butiken då ta hem några så kanske det blir 5st till ett pris som inte är så billit o vem vill köpa så få och kanske till det priset som erbjuds? en butik med bra omsättning på troffar och som hela tiden får in ny fisk kanske tar mellan 60-150 beroende på sort men en leten lokal butik kanske får ta 150 eller 200 kr för samma fisk den större tog 60 för.
    Hoppas du fattar vad ja menar
    Jag ska inte köpa från en butik.Jag ska köpa från en odlare som finns med under Sveriges bästa odlare.

    Kommentar

    • Kristian Hennig
      Användare
      • augusti 2006
      • 76

      #17
      Tropheuser har en forferdelig tendens til og få bukvannsot, hvor det er mest kritiskt de første to ukene etter man har fått fisken(etter min erfaring). Butikker vil selvfølgelig helst selge fisken så fort som de får den inn. Men litt tid tar det selvfølgelig,.Butikkene får da en høy risiko for dødsfall- og vidre smitte av soten. Når det gjelder smitte av soten, strides vel de lærde som det heter på norsk. Etter min erfaring smitter det definitivt. For og minske risikoen for bvs. må man følge godt med fisken den første tiden. Gi lite mat, gi de en medisin kur(det gjør hvertfall jeg) evt luke ut fisk som har symptomer, godt med vannbytter osv.. Med andre ord; Det er mye jobb med tropheus i forhold til andre fisk.. En annen ting er at de må holdes i grupper. Dvs at en kjøper må ville betale 2000,- ++ for en gruppe (i norge koster en gruppe på 20 duboisi yngel over 3500,- ) og det gjør vel at det blir enda vanskligere for butikkene og få solgt fisken..

      Her er min strategi når jeg får nye grupper. Etter jeg har begynt og følge denne strategien har jeg ikke mistet en eneste fisk.

      50 % vannbytte dagen før jeg får fisken. Sjekker at vannverdier er gode.
      Gir de nye fiskene et par timer med lyset på når de har blitt sluppet opp i tanken. Mest for og se om de er friske og litt for at jeg liker og se hva jeg har fått
      Gir da fiskene en god natt. Lyset av i til neste dag.

      Gir først litt mat på kvelden. Et par klyper med lettere knust spirulinaflak. Så fortsetter jeg og gi lite mat de første ukene. Et par små klyper 3-5 ganger om dagen. Aldri rett før lyset går av for kvelden.

      Fire dager etter jeg har fått fisken gir jeg de en medisinkur med furanol, aquamoore, aquafuran etc. altså medisiner med nifurpurinol. Kjører kuren i 4 dager. Bytter så 50 % av vannet og kjører en uke med aktivt kull i filteret. Etter et par uker øker jeg mat mengden gradevis.

      Viser det seg at det er en fisk som ikke spiser etter første medisin kur gir jeg de en kur til fire dager etter første kuren er avsluttet. Spiser den ikke etter denne kuren, tar jeg den.

      Et lite tips når du skal få deg yngel er og gi de spirulina\alge walfers 3 ganger i uka. Dette fordi de skal bruke hodemuskler sånn at de får munnen på rett sted og riktig hodefasong. Knekk tablettene gjerne i to når fiskene er små.. Ett nyttig tips jeg fikk av en importør i danmark..

      Når det gjelder mat gir fiskene kun 3\4 osi spirulina flakfor og 1\4 rødt flakfor, blandet godt sammen.. og spirulina walfers selvfølgelig..

      Det viktigste med tropheuser er og holde seg til en strategi og ikke prøve med nye krumspring.. Det har jeg opplevd på den harde måten når jeg startet med tropheuser..

      Uansett er mye av mytene rundt tropheuser sterkt overdrevet etter mitt syn. Vær forsiktig og skynt deg sakte som det heter i norge
      tropheus.org

      Kommentar

      • Robbe
        Användare
        • februari 2003
        • 527

        #18
        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
        Troffar delas in i flera grupper,
        Tropheus duboisi
        tropheus sp Black , Pemba , Kiriza , Bulu point , karamba mm, mm
        Tropheus moorii ,red rainbow , Blue rainbow , lufubu, ilangi , kasakalawe mm , mm
        Tropheus sp red , Lupota , Moliro , Kipimbi , chimba, kashese mm , mm
        tropheus sp ikola (kejsare)
        Tropheus Brichardi Mpimbwe , Kabimba ,Katonga är min favo av denna vaiant men det är ju vad jag tycker. Det som är coolt med denna variant är det starkt lysande blåa ögat som återfinns på de flesta brichardi varianter
        Tropheus anecstens , Mtoto , kekese , kirilani ,mm
        Den sorten som du sedan köper kanske inte alltid är den man tycker är den absolut snyggaste man hittar då pris och utbud ofta får bestämma vilken sort det sedan blir. Kolla runt på ciklid.se där finns det ofta annonser ute på troffar. du kan ju kolla vid din lokala butik med men det är inte ofta normala butiker har tropheus inne.

        Mpimbwe tillhör inte Brichardi utan har numera en egen nämnligen sp Mpimbwe

        Mvh Besserwissern

        Kommentar

        Arbetssätt...