Rödciklider, sällskap??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Don Zanton
    Användare
    • maj 2007
    • 15

    Rödciklider, sällskap??

    Hej

    Har ett 300L akvarie som är igång för fullt med allt utan fisk i, det är inrett med massa lavasten och en del växter. Skulle vilja ha tips på fiskar som går att blanda med rödcikliden?
    Har läst en del runt det men inte kommit fram till nåt konkret. Har bl.a läst om att en del har rödciklider tillsammans med sebracikliden/elfenbenscikliden för att dom skulle ha lika krav på inredning och dylikt samt likasinnade temperament. Men går det bra när dom är från olika världsdelar?

    Tips o råd mottages varmt!

    Mvh/ Putte
  • Matsh
    Användare
    • september 2002
    • 63

    #2
    Rödciklid

    Hejsan,
    Kul att du har röda ciklider det är en fin färg på fisk.

    Men vad är det för röd ciklid?

    Jag antar att det inte röd zebra från Malawi sjön utan någon sorts Hemichromis.

    Då finns det säkert minst 10 olika med olika temperament.
    Jag har själv Christatus samt har haft Lifalili och dom kan du ha med guppi, hur snälla som helst ,utom vid lek men även då tämligen timida.
    Dessa 2 arterna skulle ha mycket svårt att klara av zebra ciklider och andra hårdingar.

    //mats

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #3
      Firren som forr kallades rodciklid ar svar att fa tag pa. Rod juvelciklid kallas numera ofta rodciklid. Den gar oftast under namnet lifaliili, men ibland aven felaktigt under guttatus eller bimaculatus. Den ar som Matsh skriver ratt snall, aven om vissa individuella par kan sla till och visa upp "zebraggressivitet". Den "klassiska" rodcikliden passar ratt bra med zebraciklider. Daremot sa funkar det med sma zebraciklider sa har du mojlighet att sara pa dem nar det inte funkar langre sa gar det bra.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Don Zanton
        Användare
        • maj 2007
        • 15

        #4
        Ok

        Men är det ingen som kan komma med lite förslag på lämpligt sällskap till mina röda då? synd att jag itne kan skicka med en bild så ni får se,,hmmm..ska försöka lösa en bild

        Kommentar

        • endymion

          #5
          Röd juvel är bland det mest tacksamma ciklider du kan ha. Eftersom de inte är aggressiva men de besvarar aggressivitet. Jag har haft dem ihop med de tuffaste victoriacikliderna och med de vekaste ciklidrna och aldrig haft problem med dem. Så det är bara att gå till affären och välja den vackraste fisken. Enda problemet är om andra fisken är för liten eller för stor i förhållande till rödcikliderna.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Akvariet ar stort sa jag skulle skaffa kongotetror. Kanske palettciklid och Benitochromis? Ar nyborjare pa parciklid sa ska du nog hoppa over benitochromis da hanen latt har ihal honan.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Don Zanton
              Användare
              • maj 2007
              • 15

              #7
              Är lite osäker på vilken typ av rödciklid jag har dock, någon som kan se det med hjälp av bilden nedan? (följ länken)

              Kommentar

              • endymion

                #8
                Jag är ingen expert men jag skulle säga lifalili

                Kommentar

                • Robert P
                  Användare
                  • april 2004
                  • 11

                  #9
                  Vänta lite nu. Lifalilli inte agressiva? Mina åt upp fenorna på alla de kom åt och hade ihjäl en n.trasvestitushane och en bågfenciklid.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robert P
                    Vänta lite nu. Lifalilli inte agressiva? Mina åt upp fenorna på alla de kom åt och hade ihjäl en n.trasvestitushane och en bågfenciklid.
                    Nu är ju inte transvestitus och bågfensciklid jättefiskar och de flesta firrar som det skrivs om här hade glatt käkat upp dem. I ett 300 hade jag ändå gissat att N. transvestitus skulle funka, men inte bågfensciklid kanske. Vad var det för fiskar som fick fenorna avbitna? Få "fenfiskar" funkar med ciklider.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Robert P
                      Användare
                      • april 2004
                      • 11

                      #11
                      Jag höll på att skifta från sydamerika till västafrika därav bågfencikliderna, övriga fiskar var kejsartetror, pansarmalar och F.Gardneri killisar. Gradnerina klarade sig bäst, men hade även de hade hackiga fenor efter ett tag. Lifallilin var ungefär jämnstora med både Bågfencikliderna och Transvestitusen. Men jag kanske fick tag i extra aggresiva exemplar. För övrigt så brukar bågfencikliderna kunna bita ifrån ordentligt mot de flesta fiskar enligt min erfarenhet. De höll på attt tracka ihjäl ett fjärilsciklidpar några månader tidigare.

                      Kommentar

                      • classe
                        NCS Medlem
                        • april 2007
                        • 1147

                        #12
                        Ursprungligen postat av Don Zanton
                        Hej

                        Har ett 300L akvarie som är igång för fullt med allt utan fisk i, det är inrett med massa lavasten och en del växter. Skulle vilja ha tips på fiskar som går att blanda med rödcikliden?
                        Har läst en del runt det men inte kommit fram till nåt konkret. Har bl.a läst om att en del har rödciklider tillsammans med sebracikliden/elfenbenscikliden för att dom skulle ha lika krav på inredning och dylikt samt likasinnade temperament. Men går det bra när dom är från olika världsdelar?

                        Tips o råd mottages varmt!

                        Mvh/ Putte
                        QUOTE=Don Zanton]Hej
                        jaa så klart den passar tillsammans så klart o jag haft den själv innan den ingen problem med den tillsamman zebraciklid o elfantbenciklid.. den är tufft o konkurs mellan strid och kan använde med oxåå nicargueciklid oxå ingen problem.. rödjuwel är en fin fisk jag haft den i 1980 tal sista längsen så den är bra den akvarium..
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

                        Kommentar

                        • Matsh
                          Användare
                          • september 2002
                          • 63

                          #13
                          Röd ciklid

                          Hej igen Don,
                          Firren på din bild ser mycket ut att vara en Lifalili. Håller med Ola lite på fiskval, det är alltid kul att ha fisk som skulle kunna vara ihop i det fria så att säga. Kanske inte i samma vatten men i alla fall samma halva av en världsdel.

                          Det finns både tetror och barber från v-afrika att välja på i ytan någon killi. Ciklid kompisar skulle kunna vara paletter (finns en hel hög att välja på) samt varför inte Tilapia Joka lite större men snäll men även någon Chromidotilapia tex Guntheri skulle funka.

                          Lycka till.
                          //Mats

                          Kommentar

                          Arbetssätt...