hur mkt arter för malawiciklider-mbuna för akvarium`??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    hur mkt arter för malawiciklider-mbuna för akvarium`??

    hur många får i 375 liter?? 222liter?? 540liter?? 720liter?? m.m.??
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    #2
    jag kör med fem arter för mbuna där i akvarium . min är ps.crabro, ps.sp"acei"marigold, lab.trewavasae ,ps.esthera rödzebra och korallzebra och lab.sp"hongi" med bottenfiskar är den praktbotier o gibbeceps den i min 375liter.. och har nån yngel där i 74 och 91 liter den är ps.sp"acei" marigold och lab.trewavasae occra..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • Mikael_S
      Användare
      • maj 2006
      • 246

      #3
      Det beror på vilka arter det är, men om man skulle säga en mbuna runt 10-12 cm så tycker jag med min regel: en art/ 100 liter är bra.

      Då blir det ju 2 arter till 222L, ca 4 till 375 osv osv.

      Och då har jag räknat med att inte bara ha 1+1 utan en grupp på 5+ individer av varje art.
      Mvh Mikael Schöllin

      Kommentar

      • ozric
        Användare
        • mars 2004
        • 3187

        #4
        Stor varning för kross på Rödzebra och Korallzebra,är jag rädd!
        "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
        c",)

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          Verkar som det kan funka med det mesta! Har ett 720l kar här hemma som för tillfället funkar som provisorisk bostad för många arter här hemma.

          I och med att vi har en lokal på gång så har vi köpt på oss lite mer arter än vad vi har plats för. Själv gillar jag nog lite färre arter o större grupper. Har aldrig kört så förut, men det märkliga är att man är ofta sugen på det man inte testat än. Hur som helst, kör nog en ca 10 arter i 720 här hemma nu.

          Dom arter jag är säker på att ha kvar när ja plockat ur lite är F.katale, red empress, polit, f.rostratus, m.johanni. c.moorii. Övriga ska få andra bostäder. Bl.a red kadango, northern blue, o.lithobates, m.masinje big blotch.

          Man får helt enkelt prova sig fram! Mkt fungerar trots att det kanske inte borde. I mitt 720 går det väldigt lugnt till! Alla får sin plats, ett undantag är väl red empressen här hemma.
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • classe
            NCS Medlem
            • april 2007
            • 1147

            #6
            Ursprungligen postat av ozric
            Stor varning för kross på Rödzebra och Korallzebra,är jag rädd!
            oj va rädd för den om korsa??? så den är inte så klart farlig för den mellan korallzebra och rödzebra den är min egna produktion odlat hemma akvarum innan så den gammal runt 6,5-7månad så den är inte dålig fisk den är den av ps.esthera samma den.. men man ta annan tex metria.zebra eller mbenjii eller nån callianos och eller nån så inte bra klassisk. men korallzebra är samma den klassisk som rödzebra.. den är fint fiskar den som jag har hemma den 13 st men 10 st av den odlat egna så förra 11 st.. den är fint fiskar..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #7
              Ursprungligen postat av ozric
              Stor varning för kross på Rödzebra och Korallzebra,är jag rädd!
              jaa du hade rätt så jag var där på nols ciklidhobby o prata med den kent så ingen bra den så du säger det rätt.. tack så mkt så klart skall jag vidare att plockare bort klart den korallzebra så klart och min klart favoriatt rödzebra den så behålla jag den hemmakvariet.. tack så mkt..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Det beror väl på vad man själv trivs med, hur många arter och antal firrar man vill ha. Har inte särdeles mycket Malawi, men har iaf fixat demasoni och maingano. De går i samma burk på 375-liter, och är ca 15 st av varje, totalt ca 30 firrar alltså. Tycker det borde bli rätt lagom när de blir fullsize, enligt "regeln" om 1 cm/fisk per liter vatten. Egentligen ska man använda denna tumregel för mindre firrar, men Mbunas verkar funka bättre om de går lite trångt.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  jaa jag har många yngel där så klart ca 15-16 ps.sp"acei"marygold den fisk så¨jag skall inte sälja den fiskar till zoo så klart den är fint fisk så klart.. den passar med vacker 11-12 metria. esthera rödzebror o 7 vuxen ps.sp"acei" marigold.. .. o jag har så några oxåå lab.sp"hongi" 5 och lab.trewavasae 5 och ps.crabro 6.. har tog bort plockat den ps.sp"korallzebra" igår.. och ser många bra munruvare har jag rödzebra två honor där..
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • Prayerman
                    Användare
                    • juni 2004
                    • 1314

                    #10
                    Vad som går att ha och vad som som jag tycker är passande att ha är lite olika frågor. Det går ju att ha en hane av 20 olika arter mbuna i ett 375 liters kar om man vill. Frågan är om det är vad man vill ha och hur kul det blir.

                    Jag tycker att tipset om 1 art per 100 liter var rätt bra. I ett 222 liters skulle jag absolut inte ha mer än 2 arter och då egentligen helst 1 snäll Mbuna och en aulonocara. Det är ju väldigt roligt att handla fisk, men sen när man sitter på 6 arter i ett 375liters så är det inte lika kul efter ett tag, tycker jag. Jag har nu 7 arter i ett 700liters, men även om det är enligt modellen ovan så tycker jag det är för mycket. Kommer banta ner det till 4 arter med tiden och mer av samma art. Tror kanske till och med att 3 arter skulle vara snyggast och då klart många av samma art.

                    Men man måste eprimentera sig fram lite och se vad man gillar. Smaken är ju olika men det verkar som de flesta köper på sig för många arter och sen drar ner på det med tiden. Jag tycker det blir snyggare och man ser arternas beteende bättre.
                    Tomas Wallengren
                    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                    Kommentar

                    • Tingeling
                      Användare
                      • juli 2006
                      • 176

                      #11
                      Tycker det är helt klart snyggast när det är stora grupper av samma art än att proppa i några av samma art och fler arter.
                      Själv har jag ett 540L med 9 st firecrest ,5 st nakatenga och 2 st A. Rostratum.
                      Jag kommer att köra de 9 firecresten själva i karet när lokalen är i gång så att dom kommer till sin fulla rätt.. Helt klart en klockren och snygg firre i mina ögon.
                      Senast redigerad av Tingeling; 22 maj 2007, 02:10.
                      Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                      Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                      Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        ja tycker personligen att stora grupper av mbunas arter är att föredra men det kan iof vara svårt att få det att fungera, som exempel, jag föredrar de mer aggressiva arterna pga rent egoistiska val som innebär mer dynamik och utmaning och ger så mycket när det blir bra Om man lyckas med det vill säga..där skillnaden mellan 20 eller 30 individer kan vara nyckeln till disaster eller framgång, men i det långa loppet så tror jag att,ifall man anstränger sej, att många mbunas verkar trivas bättre i större grupper i akvarium.att hålla mbunas och förmodligen en del andra ciklider i stora grupper som Tropheus är kan/vara en,så gott det nu går,bra lösning i en liten volym vatten.
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #13
                          ja om jag har råd att skall skaffa större akvarium 720liter eller 840liter el 960liter el 1225liter drömmer jag om mkt det skall ha hemma den så jag behålla så klart mkt bra odling alla är mest metria.esthera rödzebra o ps.sp"acei"marigold så skall den ha fint många så svårt och min är inte lycklig med den vila skall blir tredje av den odling för mallen den ps.crabro eller lab.trewavasae"redtop"cat-mebenjii eller lab.sp"hongi".. jag fick ofta den leker är två den av dom fem arter.. så klart ingen problem.. om jag skall skaffa så räcker med den nu har den samma fiskarna.. inte skaffa nån ännu med fiskarna..jag har den nu 375 liter akvarium hemma. med två andra akvarium odling är 74 och 91 liter oxåå..
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...