Tanganyikablandning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zaphi
    NCS Medlem
    • juli 2002
    • 5395

    Tanganyikablandning?

    Hur tror ni det skulle gå att blanda Neolamprologus cylindricus, Julidochromis regani och Lamprologus multifasciatus i ett 220 inrett med massvis med gömställem, snäckor, krukor, skiffer etc? Det handlar alltså om 5 individer per art ungefär, till att börja med...
    www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av Zaphi
    Hur tror ni det skulle gå att blanda Neolamprologus cylindricus, Julidochromis regani och Lamprologus multifasciatus i ett 220 inrett med massvis med gömställem, snäckor, krukor, skiffer etc? Det handlar alltså om 5 individer per art ungefär, till att börja med...
    Funkar sakerligen, men tank pa att firrar typ cylindraceus, mustax, leleupi m fl ar ensamvargar i naturen och kan vara rejalt bitska mot individer av samma art. Personligen skulle jag valja en fisk som stack av mer mot J. regani. Visst, randerna gar at olika hall, men det ar samma farger. Ska det vara Neolamprologus sa finns det de gulaktiga som leleupi, mustac, caudopunctatus osv annars sa finns ju Paracyprichromis eller sma Cyprichromis.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Instämmer med Ola, och byter du ut cylindricus mot caudopunctatus så får du något som är betydligt snällare i burken. Dessutom går de gärna en liten bit upp från botten. Med Jullarna funkar det oftast så att om du börjar med fem så får du till sist bara ett par kvar. I gengäld blir reganin rätt stor.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Zaphi
        NCS Medlem
        • juli 2002
        • 5395

        #4
        Ah det låter kanon! Får ge det ett försök iallafall då. För mig har tanganyikor alltid känts svårt att blanda, men det kanske inte är så svårt som man har fått för sig... Vi får väl se hur det går...
        www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Ni kanske kan berätta för mig vad jag ska ha i min blandning?
          Har 2 lelupi, 2 calvus nu. Ska ha en grupp frontosor sedan men vill ha något mer. Gärna sandlekare eftersom jag ändå bytt till sand på botten men O. Ventralis ar tydligen inte rätt att ha. Finns det nån annan? Nån färggrann tack.

          Tacksam för förslag.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av johho
            Ni kanske kan berätta för mig vad jag ska ha i min blandning?
            Har 2 lelupi, 2 calvus nu. Ska ha en grupp frontosor sedan men vill ha något mer. Gärna sandlekare eftersom jag ändå bytt till sand på botten men O. Ventralis ar tydligen inte rätt att ha. Finns det nån annan? Nån färggrann tack.

            Tacksam för förslag.
            Hur stort ar akvariet?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              150*60(högt)*65(djupt) så 585 liter.
              Tittade på Enantiopus sp. "kilesa". Vet att en affär i området har sånna utfärgade och nästan fullvuxna iaf. Är det nått som kan passa? Vad kostar sådana? Några skötseltips förutom det som står på artbeskrivningen här? Fördelning hane hona osv.


              Naturligtvis också andra förslag.

              Kommentar

              • johho
                Användare
                • mars 2007
                • 1825

                #8
                Så här har jag kladdat lite i Paint. Jag är ingenkonstnär men tror ni ska förstå vad det är.
                1, 2 och 3 står för de fria zooner som finns där jag hoppas att Kilesa ska kunna leka. De är lite avdelade och jag ska även sätta valisneria mellan 1 och 2. Den stora stenen är en BTNmodul som delar av bra.
                Till vänster finns en zon med mycket småstenar och en del växter. Tänkt att vara lite tillflyktsort för eventuella ruvande honor och framförallt yngel. Jag har inga stora förhoppningar att yngel ska överleva i akvariet men man kan ju iaf ge dem en chans

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  tänk på att sandisar även kan vara skygga för det som händer utanför akvariet så zon 2 kommer kanske bli mindre attraktiv
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • johho
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 1825

                    #10
                    Ursprungligen postat av specmats
                    tänk på att sandisar även kan vara skygga för det som händer utanför akvariet så zon 2 kommer kanske bli mindre attraktiv
                    Jodå, Tanken finns där. Men någonstans måste man ha ytorna. Och hade ju varit trevligt om någon kunde slänga upp ett bo där Men räknar med att de två andra är atraktivare.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av specmats
                      tänk på att sandisar även kan vara skygga för det som händer utanför akvariet så zon 2 kommer kanske bli mindre attraktiv
                      Jag hade en Xenotilapia sp. en gang och den tyckte snarare att 2an var det basta stallet.

                      Efter alla skrackhistorier om vad frontosa kan satta i sig sa hade inte jag haft den med fisk <20cm som inte forokade sig som kaniner (dvs jag hade kanske vagat mig pa kombinationen prinsessor + frontosa i stort akvarium med rejala stenrosen).
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • johho
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 1825

                        #12
                        Jag ska ju ha små frontosor först Sedan är det tänkt att de ska få ett större akvarium inom två år. Så de hinner inte bli jätte stora innan de får nått annat att leka i.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av johho
                          Jag ska ju ha små frontosor först Sedan är det tänkt att de ska få ett större akvarium inom två år. Så de hinner inte bli jätte stora innan de får nått annat att leka i.
                          Da kan de alltsa snarare ses som "dither fish" vilket okar antalet firrar du kan ha.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • johho
                            Användare
                            • mars 2007
                            • 1825

                            #14
                            Gör det säkert vad nu Dither Fish betyder

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              tror det är typ "strykarfisk", är själv lite i planeringsstadiet för ett nyuppsatt kar, vet ej inredning eller fiskval ännu..,malawi el tanganyika blir det såklart
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...