Malawi -> Tanganyika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Malawi -> Tanganyika

    Ok. Nu har jag bestämt mig. Mitt 310L Malawi ska bli ett Tanganyikakar.
    Inredningen har jag bra koll på vad som ska ske, men fiskarna behöver jag nog en del hjälp med.
    Önskar få kommentarer (hur dyra, svåra eller något speciellt att tänka på) på följande uppsättning:
    Xenotilapia Flavipinnis 4-6st
    Callochromis Pleurospillus 5st
    Gnathochromis Permaxillaris 2st
    Tanganicodus Irsacae 2-4st (Eller annan hästnos)
    Cyprichromis Leptosoma ca.8st
    + En liten snäckkoloni med Lamprologus Brevis.
    Kanske någon sorts Compressiceps.

    Enligt mig verkar det som att det blir lite väl mycket, vad tycker ni? Alla kommentarer tas tacksamt emot...
  • Matz Karlsén
    Användare
    • februari 2004
    • 1127

    #2
    Ursprungligen postat av Rembrandt
    Ok. Nu har jag bestämt mig. Mitt 310L Malawi ska bli ett Tanganyikakar.
    Inredningen har jag bra koll på vad som ska ske, men fiskarna behöver jag nog en del hjälp med.
    Önskar få kommentarer (hur dyra, svåra eller något speciellt att tänka på) på följande uppsättning:
    Xenotilapia Flavipinnis 4-6st
    Callochromis Pleurospillus 5st
    Gnathochromis Permaxillaris 2st
    Tanganicodus Irsacae 2-4st (Eller annan hästnos)
    Cyprichromis Leptosoma ca.8st
    + En liten snäckkoloni med Lamprologus Brevis.
    Kanske någon sorts Compressiceps.

    Enligt mig verkar det som att det blir lite väl mycket, vad tycker ni? Alla kommentarer tas tacksamt emot...
    Det blir på tok för mycket fisk i det karet. Hästnosarna och en grupp snäcklekare och varför inte en grupp dubbar. Sandlekarna får det för trångt i det utrymmet enligt min erfarenhet. Varför inte någon Leptosoma de blir kanonfina och de finns de som inte blir så stora. Själv när jag hade Ett Tanganyikakar i den storleken så hade jag 20 Dubbar en koloni med L. multifasciatus och Julidochromis transcriptus. Tänk bara på att du har ordentlig snurr på vattnet minst 6 ggr vattenvolymen. Tycker jag. Ja jag såg nu att du hade nämnt leptpsomor. De är både fräcka och lättlekta. Det enda som skulle vara svåra att hålla kan ju vara dubbarna som lätt drar på sig soten. Men enligt min erfarenhet som lekman är det oftast fodret som är den stora boven i dramat. Har man väl vant de vid ett foder så skall man inte byta. Men de finns de som kan det här mycket bättre. Själv la jag ner mina Troffegrupper eftersom vattnet här i Växjö är av så dålig kvalite. De fiskar jag har nämnt finns till humana priser om du inte vill ha fullvuxna exemplar vill säga. Det finns flera bra butiker med mycket Tanganyika! Speciellt i Göteborg. Jag skulle vilja rekommendera www.ciklidhobby.com. Och jag ser att du bor i Nol. Det kan ju inte bli bättre. De har alltid många arter i lager och till bra priser. OOps nu blev det visst reklam igen!
    Senast redigerad av Matz Karlsén; 14 maj 2007, 03:05.
    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

    Kommentar

    • HenrikV
      Användare
      • februari 2007
      • 697

      #3
      Det var det jag var nästan säker på.
      Jag måste säga att det är just sandlekare som har fått mig att ta beslutet.
      Jag är skitnöjd med en sorts sandlekare, leptosomor och kanske Compressiceps.
      Gnathochromis vet jag inte så mycket om. Svårighetsgrad 4 (på zoopet) känns bara lite avskräckande för mig som har begränsad erfarenhet av Tanganyika. Cool verkar den dock vara...

      När jag kollar på artbeskrivningar, så kräver dom sandlekare som jag har nämnt 150-200 liter.

      Kommentar

      • HenrikV
        Användare
        • februari 2007
        • 697

        #4
        Bara för att få skryta lite: Känns skönt att man bara kan kila in till Kent då och då... Tar ca. 5 minuter att ta sig dit.
        Grejen är den att Kent alltid har så mycket att göra, så man ids alltid inte ställa en massa frågor. (det har jag ciklid.se till för )

        Kommentar

        • Matz Karlsén
          Användare
          • februari 2004
          • 1127

          #5
          Ursprungligen postat av Rembrandt
          Bara för att få skryta lite: Känns skönt att man bara kan kila in till Kent då och då... Tar ca. 5 minuter att ta sig dit.
          Grejen är den att Kent alltid har så mycket att göra, så man ids alltid inte ställa en massa frågor. (det har jag ciklid.se till för )
          Jag hade pleurospilus i ett 375 och de kom aldrig riktigt tilll sin rätt. De blir lätt undanskuffade av andra Tanganyikor. Du kan säkert ha sandlekare i den akvariestorleken men då får du nog hålla dig enbart till en sort. Eventuellt tillsammans med leptosomor och nån snäcklekare. Det tror jag skulle bli en bra kombo. Erfarenheten av flavipinnis som jag har är att de kräver stor bottenyta.
          To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

          Kommentar

          • HenrikV
            Användare
            • februari 2007
            • 697

            #6
            Anledningen att jag fläskade till med så mycket fisk i första inlägget var att jag trots idogt letande inte hittat hur mycket fisk man kan ha i ett Tanganyika. Det enda var på zoopet där någon skrev 1cm fisk/liter vatten (inte specifikt Tanganyika). Det låter mycket tycker jag. (och säkert dom flesta andra)
            Så jag satt natten mellan lördag och söndag (på jobbet ) och försökte fylla karet så gott jag kunde... Och det fanns fortfarande utrymme kvar!!!

            Kommentar

            • Byttorp
              Användare
              • november 2003
              • 1585

              #7
              Ang Permaxillaris så får du dessutom ha stor tur om du kan få ett par då dom är väldigt svåra att se könsskillnad på som "icke fullvuxna". Jag har för tillfället 7 stycken som är 10-13 cm ungefär och har inte någon som helst koll på vad som är honor/hanar (och har inte vänt dom för att kolla ännu....).
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #8
                Jag skulle nog minst ta bort en av de du valt där... Flavipinnis, leptosoma , och hästnosar är relativt fredliga arter men de andra är mer platts krävande så försök att sålla lite bland dom och ta inte med allihop. Flavipinnis är inte någon sort som tar så mycke platts utan skulle funka perfekt i ett 310 men pleruspilusen är väldigt aggresiv dock och skulle nog göra att flavipinnisarna inte ens fär vara på botten.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Hur många flavipinnis skulle ni rekommendera till mitt kar? Förutsatt att jag har 8-10st leptosoma och ett par hästnosar.
                  Vad sägs om Compressiceps då? Dom är ju rätt fredliga. (har ett par "sumbu shell" nu i ett mindre kar med snäcklekare 112L)

                  Byttorp: Är det något speciellt med Gnathochromis Permaxillaris som man behöver tänka på? Förutom att man inte ser skillnad på könen. Fler än 2st skulle nog vara för mycket i mitt kar, så det kanske jag får släppa.

                  Kommentar

                  • Falköping Andreas
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 1214

                    #10
                    Jag såg han hade hemma permaxillaris i Nol för ett halv år sedan typ o de var tillräckligt stora för o se skillnad på och så dyra var de ju inte heller. Kolla in där ibland är mitt råd så kanske du springer på några.
                    http://www.skovdeaf.se/

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 697

                      #11
                      Tänkte gå en sväng till Kent nu på onsdag. Hoppas bara att det inte är så mycket kunder. fast man lider ju inte direkt av att behöva vänta en stund där. Finns mycket kul att titta på...
                      Tack för alla svar hittils...

                      Kommentar

                      • Byttorp
                        Användare
                        • november 2003
                        • 1585

                        #12
                        Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                        Jag såg han hade hemma permaxillaris i Nol för ett halv år sedan typ o de var tillräckligt stora för o se skillnad på och så dyra var de ju inte heller. Kolla in där ibland är mitt råd så kanske du springer på några.
                        Allting är ju relativt när det kommer till prisbild på fisk, men jag skulle då rakt inte säga att dessa fiskar är billiga. OM du menar de två fiskarna som Kent hade så finns numera den ena fisken hos mig, det som i så fall förmodas vara honan. Men du är varmt välkommen hem för att könsbestämma mina fiskar om du tycker det är lätt, för egen del så blir det mycket gissningar för tillfället då jag inte har "vänt på dom" ännu.
                        Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
                        Ordförande GCG

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          #13
                          Ursprungligen postat av Byttorp
                          Allting är ju relativt när det kommer till prisbild på fisk, men jag skulle då rakt inte säga att dessa fiskar är billiga. OM du menar de två fiskarna som Kent hade så finns numera den ena fisken hos mig, det som i så fall förmodas vara honan. Men du är varmt välkommen hem för att könsbestämma mina fiskar om du tycker det är lätt, för egen del så blir det mycket gissningar för tillfället då jag inte har "vänt på dom" ännu.
                          Han hade fått in då jag var där säkert en 8st och de var uppdelade i grupper a 2st då det var en lite större samt en mindre så det borde varit par. Nu så kanske inte du var där när de var så pass många i karet för jag vet att en kille köpte ett par då jag var där iaf.
                          Sedan så to han någon stans runt 200kr/st för VF i den storleken o det tycker inte jag är så himla farligt dyrt.
                          Jag kommer ändå gjärna förbi o tittar på dina firrar en dag
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            VF Permaxillaris i den storleken för 200kr? Knappast troligt då odlade brukar ligga på det dubbla i samma butik.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • HenrikV
                              Användare
                              • februari 2007
                              • 697

                              #15
                              Ska försöka fråga Kent imorgon om pris och kön... Så får vi se vem som kommer närmast.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...