Sällskap till Lejonhuvud

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjurs
    Användare
    • december 2002
    • 55

    Sällskap till Lejonhuvud

    Hejhej

    Har nu rödciklider, ( en hel kull fulvuxna yngel) tillsammans med ett par Lejonhuvudciklider. Känner att jag börjar tröttna på rödcikliderna och skulle vilja ha nytt sällskap till Lejonhuvudcikliderna, tycker dom är helcharmiga. Vad har ni för förslag till mig att skaffa? Mitt akvarium är på 222 l.

    Mvh Micke
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Jag vet inte riktigt vilke t råd jag ska ge har själv haft lejonhuvudciklider dom är mycket fina kanske Nyckelhålsciklidder som i sig är lugna men kolla först att kraven när det gäller vattenkvaliten är lika värme pH etc,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #3
      Måste det vara ciklider? Annnars finns det ett stort gäng charmiga tetror från afrika att välja på.
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • classe
        NCS Medlem
        • april 2007
        • 1147

        #4
        det är klart den snällare lite fisk så passar med malar som den några vändmal o en mal så klart och med en vacker stim kongotetror och månstetror och gärna intresserad lite av palettciklid så ingen problem med dom tillsammans lejonhuvudciklid.. hoppas du blir lycklig.
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

        Kommentar

        • tropfrog
          Användare
          • juli 2003
          • 1827

          #5
          Jag har tinanti med palettciklider och saratheodron steinbachi. De går dessutom med gulfenad kongotetra, vändmal, microstenopoma ansorgii och en hel drös killis. Det finns massor av roliga fiskar i västafrika som passar med lejonhuvud.
          MVH
          Magnus

          Kommentar

          • Gabbi
            Användare
            • april 2002
            • 897

            #6
            Ursprungligen postat av tropfrog
            Jag har tinanti med palettciklider och saratheodron steinbachi. De går dessutom med gulfenad kongotetra, vändmal, microstenopoma ansorgii och en hel drös killis. Det finns massor av roliga fiskar i västafrika som passar med lejonhuvud.
            MVH
            Magnus
            Det där låter som ett jäkligt spännande akvarium. Tummen upp för steinbachin.
            www.akvarielagret.se/akvarieboken

            Kommentar

            • Bjurs
              Användare
              • december 2002
              • 55

              #7
              Hej igen!

              Har hört att saratheodron steinbachi är lite dåliga yngelvårdare, pga att dom är sönderodlade. Nån som har nån erfarenhet av det?

              Mvh Micke

              Kommentar

              • Bjurs
                Användare
                • december 2002
                • 55

                #8
                Tja igen

                Menade Anomalochromis thomasi, och inte saratheodron steinbachi som jag skrev i inlägget ovan...

                Micke

                Kommentar

                • tropfrog
                  Användare
                  • juli 2003
                  • 1827

                  #9
                  Tänkte det, hajade faktiskt till lite. Sönderodling hade varit ett angenämt problem för dessa fiskar.
                  MVH
                  Magnus

                  Kommentar

                  • Gabbi
                    Användare
                    • april 2002
                    • 897

                    #10
                    Tänkte det samma :-)
                    www.akvarielagret.se/akvarieboken

                    Kommentar

                    Arbetssätt...