Val av fisk och inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Franka

    Val av fisk och inredning?

    Hej!

    Mycket kul ställe detta, är precis ny och har redan fått mycket inspiration.
    Jo, jag har köpt ett beg. akvarium på 540l och har nu tänkt att starta det men vet inte vad jag ska ha i det. Har akvarium med sällskapsfisk i och har haft Malawi för många år sedan. Själv tycker jag att Tanganiyka verkar spännande men är osäker på om et är rätt för mej.
    I akvariet nu har jag engelsk sjösand och en mycket bred rot som jag gillar jättemycket men efter vad jag läst så är det helt fel . Min fråga är vad ska jag ha för fisk och hur ska det se ut. Måste jag ta bort sanden och är det någon som funkar med att ha en eller två rötter i. Vill inte ha jättefiskar men gärna lite storlek på dem(bandat kanske) och inte malawi.

    Hoppas jätemycket på bra svar och roligt forum, hej
  • palleh
    Användare
    • december 2006
    • 704

    #2
    Inte malawi alltså? Då skulle nog ett gäng troffar passa bra tror jag..Och ja roten ska nog slängas ut då med och dem ska gärna ha finkornig sand med.
    http://picasaweb.google.com/palleph

    Nya bilder laddas upp hela tiden


    Mvh Patrik

    Kampfisk!

    Kommentar

    • Bright_Blue
      NCS Medlem
      • juni 2004
      • 1582

      #3
      Kör på Troffar och släng ut den engelska sjöstenen som palleh säger. Troffar kostar visserligen lite deg men smakar det så kostar det

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Vad är det för kornstorlek på den engelska sjöstenen?

        Det är ju inte nödvändigt att kasta ut gruset och byta till fin sand om du inte ska ha fiskar som gillar att gräva. Men fin sand är ju visserligen snyggare .
        MVH

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #5
          Frontosa är grymt mäktiga.

          Kommentar

          • Bright_Blue
            NCS Medlem
            • juni 2004
            • 1582

            #6
            Engelsk sjösten är ju så ful (min åsikt) dessutom får man bara problem med nitriten när allt skit och matrester fastnar i det. Då är finkorning sand helt klart snyggast.

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Finkornig sand? Är det ren sand eller småsten? Finkornig sand för mig är ju sandstrand typ. Vart köper man sånt föresten? Blästersand går bra?

              Kommentar

              • Bumling
                Användare
                • januari 2007
                • 218

                #8
                Blästersand går bra men blir lite livlöst, alla korn e ungefär lika stora. Blanda lite av olika grovlekar, några nävar engelsk, Råda och blästersand. Det tycker jag e snyggt och ser vad jag fått för mig naturligare ut!

                Kommentar

                • classe
                  NCS Medlem
                  • april 2007
                  • 1147

                  #9
                  Ursprungligen postat av Rembrandt
                  Frontosa är grymt mäktiga.
                  jag håller med som dig den för frontosa klart.. bra 8 stycker mindre för din akvariium 540liter.
                  375 LITER Malawi arter..
                  74 Liter Malawi yngel...

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #10
                    Ursprungligen postat av Franka
                    Hej!

                    Mycket kul ställe detta, är precis ny och har redan fått mycket inspiration.
                    Jo, jag har köpt ett beg. akvarium på 540l och har nu tänkt att starta det men vet inte vad jag ska ha i det. Har akvarium med sällskapsfisk i och har haft Malawi för många år sedan. Själv tycker jag att Tanganiyka verkar spännande men är osäker på om et är rätt för mej.
                    I akvariet nu har jag engelsk sjösand och en mycket bred rot som jag gillar jättemycket men efter vad jag läst så är det helt fel . Min fråga är vad ska jag ha för fisk och hur ska det se ut. Måste jag ta bort sanden och är det någon som funkar med att ha en eller två rötter i. Vill inte ha jättefiskar men gärna lite storlek på dem(bandat kanske) och inte malawi.

                    Hoppas jätemycket på bra svar och roligt forum, hej
                    Jag tycker du skall fundera på ett sydamerika kar du är ju på god väg och roten kan vara kvar, Engelska stenen går ju att ta ur/och eller blanda med finkornigare sand.sök i sa tråden.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...