Klarar sig flavipinnisyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    Klarar sig flavipinnisyngel?

    Hej. Har ett par X.flavipinnis "Kasanga" som går och tuggar, tror hannen håller på nu, ynglena är snart stora nog att simma. Firrarna går med lite melanogenysar, cyprisar hästnosar och nån snäckis. Tror ni ynglena klarar sig om dom får gå kvar med föräldrarna? Jag gillar inte att flytta honor och stöka, samt detta är ju en biparental munruvare som tar väl hand om ynglena.... hopppas jag, vad tror ni?
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Med det sällskapet i karet så blir de inte långlivade tyvärr.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #3
      Dina fisk kompisar i karet kommer nog gilla om de får gå kvar. yammy
      jag har också kasanga och jag tycker du har bra smak vad gäller flavipinnis snygg fisk.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Carl
        NCS Medlem
        • maj 2002
        • 374

        #4
        Nej knappast, ni har nog rätt. Dom går kvar fortfarande men har inte släoot ut några yngel ännu vad haf sett. Dom lyckas ju hålla rent på botten omkring sig så kanske går det nån dag eller två?.... vem vet, biparental munruvare är det ballast jag vet så jag låter dom gå kvar i stora karet och göra sittt bästa, jag har ju ändå inga direkta odlingsambitioner.
        /Carl
        www.stockholmsciklidklubb.com

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Har inte haft flavipinnis, men när det gäller om yngel generellt klarar sig i "sällskapskar" är min erfarenhet att de flesta ryker direkt - oftast samma dag de släpps. OM något klarar sig från att bli uppäten, så kan det däremot klara sig länge (och till och med växa upp).

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Har inte haft flavipinnis, men när det gäller om yngel generellt klarar sig i "sällskapskar" är min erfarenhet att de flesta ryker direkt - oftast samma dag de släpps. OM något klarar sig från att bli uppäten, så kan det däremot klara sig länge (och till och med växa upp).

            Hilsen,

            P
            Vissa arter fixar det jamt. Kollonibildande fisk brukar t ex klara yngel dvs prinsessor, jullar och multissar (dvs Neolamprolgus pulcher-komplexet, olika Julidochromis och Lamprologus multifasciatus).
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Carl
              NCS Medlem
              • maj 2002
              • 374

              #7
              Hej igen.
              Som sagt, jag vet inte vad jag ska tro. Men blanda inte ihop dessa med vanliga munruvare,(ni vet: släppa alla ungar på en gång och håll tummarna...) flavipinnisar så som andra biparentala Xenotilapias "vallar" och skyddar sina yngel i flera veckor, i sjön ser man ganska stora yngel med aggresiva föräldrar, sen om det funkar i akvarium vet jag ju inte...... Vi får se helt enkelt, det är ju det som är så skoj!
              /Carl
              www.stockholmsciklidklubb.com

              Kommentar

              • jonre723
                Användare
                • oktober 2004
                • 439

                #8
                Jag har sett dem hålla utmärkt koll på sina yngel i en mindre burk med lamprologiner...
                Och så är det.
                /J

                Kommentar

                Arbetssätt...