Urvalsodling eller foderodling

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #16
    Utan att ha något vetenskapligt på fötterna tror jag att det längsta man kan komma för att få bra färg på firrarna utan astaxhantin är vanlig räkmix. Räkornas skal innehåller en hel del av sådana ämnen som behövs för att få fram bra färger på firrarna. Det är därför räkor blir röda/rosa när man kokar dem. Jag har äntligen fått tummarna loss och gjort egen räkmix (utan astaxhantin) och jag matar numera nästan samtliga firrar med detta. Det märks en viss skillnad i färgerna på en del arter. De firrar jag har matat med mycket levandefoder (bla Moina) syns det dock ingen skillnad på. Misstänker starkt att de firrarna redan tidigare har fått i sig vad de behöver för att färga ut så mycket det går. Efter bra mat och bra vattenkvalitet så är det bara att se till att fisksammansättningen är rätt samt trixa med ljuset för att pressa ut det där sista av färgen på firrarna.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • mölnlycke ciklidodling
      Banned
      • april 2007
      • 132

      #17
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Utan att ha något vetenskapligt på fötterna tror jag att det längsta man kan komma för att få bra färg på firrarna utan astaxhantin är vanlig räkmix. Räkornas skal innehåller en hel del av sådana ämnen som behövs för att få fram bra färger på firrarna. Det är därför räkor blir röda/rosa när man kokar dem. Jag har äntligen fått tummarna loss och gjort egen räkmix (utan astaxhantin) och jag matar numera nästan samtliga firrar med detta. Det märks en viss skillnad i färgerna på en del arter. De firrar jag har matat med mycket levandefoder (bla Moina) syns det dock ingen skillnad på. Misstänker starkt att de firrarna redan tidigare har fått i sig vad de behöver för att färga ut så mycket det går. Efter bra mat och bra vattenkvalitet så är det bara att se till att fisksammansättningen är rätt samt trixa med ljuset för att pressa ut det där sista av färgen på firrarna.

      Hilsen,

      P
      gött att läsa att du äntligen har kommit till insikt patrik , att räkmix, är det bästa fodret. mvh malawijanne

      Kommentar

      • mölnlycke ciklidodling
        Banned
        • april 2007
        • 132

        #18
        Ursprungligen postat av Johan F
        Tycker jag också men dom var inte så dyra, men det klart om det nu bara är 10 av 40 som är av bra kvalite och dom andra 30 är inget och ha då blev dom väldigt dyra, vi får vänta och se.
        Jag vet inte vad "häxmixen" innehåller men troligen innehåller den en del astaxanthin, har aldrig provat men vem vet man skall aldrig säga aldrig.
        ja johan om du är så missnöjd så ska du självklart få lämna tillbaka firrarna du köpte av mig, och till skillnad från dig, ska du få kontanta pengar.
        så du är hjärtligt välkommen till göteborg och lämna tillbaka dom.
        det har aldrig varit min målsättning att lura någon, inte heller dig. mvh malawijanne.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
          gött att läsa att du äntligen har kommit till insikt patrik , att räkmix, är det bästa fodret. mvh malawijanne
          Aww, nu är du allt lite elak... Jag har väl aldrig rackat ner särdeles mycket på räkmix?! Fast jag tycker faktiskt inte att det är det _bästa_ fodret. Klart bäst av alla kategorier är levande foder, varierat efter vilka firrar man har. Punkt slut. Som vardagskäk klår dock räkmix väldans mycket av torrfodret. Har funderat lite runt varifrån detta med att räkmixen skitar ner så mycket i vattnet kommer ifrån. Tycker knappt jag märker någon skillnad i kvävehalterna efter att jag startade med mixen.

          Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken, men efter jag börjat mata med mixen så växer mina växter klart bättre. Har noterat samma sak hos andra akvarister - det är fullt möjligt att köra schyssta växtkar med enklare växter om man matar med räkmix. Funkar oftast dåligt med torrfoder, fast jag vet akvarister som överutfodrar med torrfoder för att det ska komma växterna till godo (och jo, det funkar det med, fast inte lika bra som med mixen). Har dock ingen pejl på om mixen avger mer kväve eller om det handlar om näringsvärdet totalt. En vacker dag i framtiden ska jag testa det. Nu ska jag i vart fall ner i lokalen och se om jag kan få någon lek på Microrasbora sp. "Galaxy". Honan ser ut som en spärrballong och jag har fått experttips från folk som redan odlat den, så jag tror det går finfint. Wish me luck!!

          Hilsen,

          /P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • mölnlycke ciklidodling
            Banned
            • april 2007
            • 132

            #20
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Aww, nu är du allt lite elak... Jag har väl aldrig rackat ner särdeles mycket på räkmix?! Fast jag tycker faktiskt inte att det är det _bästa_ fodret. Klart bäst av alla kategorier är levande foder, varierat efter vilka firrar man har. Punkt slut. Som vardagskäk klår dock räkmix väldans mycket av torrfodret. Har funderat lite runt varifrån detta med att räkmixen skitar ner så mycket i vattnet kommer ifrån. Tycker knappt jag märker någon skillnad i kvävehalterna efter att jag startade med mixen.

            Vet inte om det är ett bra eller dåligt tecken, men efter jag börjat mata med mixen så växer mina växter klart bättre. Har noterat samma sak hos andra akvarister - det är fullt möjligt att köra schyssta växtkar med enklare växter om man matar med räkmix. Funkar oftast dåligt med torrfoder, fast jag vet akvarister som överutfodrar med torrfoder för att det ska komma växterna till godo (och jo, det funkar det med, fast inte lika bra som med mixen). Har dock ingen pejl på om mixen avger mer kväve eller om det handlar om näringsvärdet totalt. En vacker dag i framtiden ska jag testa det. Nu ska jag i vart fall ner i lokalen och se om jag kan få någon lek på Microrasbora sp. "Galaxy". Honan ser ut som en spärrballong och jag har fått experttips från folk som redan odlat den, så jag tror det går finfint. Wish me luck!!

            Hilsen,

            /P
            nej jag ville inte vara elak patrik, jag skrev det med glimten i ögat.
            du vet ju att jag försöker att göra reklam för räkmixen, så ofta jag får chansen.
            det du skrev om växterna det tycker jag också stämmer.
            jag har också märkt att växterna tar bra fart utav att mata med räkmix.mvh janne

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #21
              Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
              nej jag ville inte vara elak patrik, jag skrev det med glimten i ögat.
              du vet ju att jag försöker att göra reklam för räkmixen, så ofta jag får chansen.
              det du skrev om växterna det tycker jag också stämmer.
              jag har också märkt att växterna tar bra fart utav att mata med räkmix.mvh janne
              Jorå, jag såg allt glimten, så det är absolut ingen fara - men jag ville bara förtydliga att jag inte rackar ner särdeles på räkmix. Har tänkt testa mer levandefoder på sjöciklider och se vad som händer. Ska bli rätt skoj att se om det gör någon skillnad. Det foder som diskuteras för sjöciklider verkar mestadels vara räkmix eller olika former av torrfoder "som ska vara så bäst". Min teori är att levandefoder kommer att göra en del även för sjöciklider. Mitt enda lilla belägg för det är hittills en kull med L. trewavasae. Ett gäng yngel slank igenom ett filter till andra yngel - de andra ynglen matar jag mest med mestadels levandefoder. Det lilla fåtal trewavasae som slank igenom filtret är ungefär dubbelt så stora som de som gått på andra sidan filtret (och de har INTE blivit dåligt matade, kan jag garantera). Kruxet blir väl kanske färgen på dem, men det får jag allt vänta med att uttala mig om tills de färgar ut.

              Hilsen,

              /P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • endymion

                #22
                Ger mig in i debatten....

                Skälet att man ger egen räkmix, (enligt mig). För det första det är jäkla mycket billigare, ungefär en femtedel av priset om man köper billigaste pelletsen. Skulle du istället jämföra färgpellets mot hur billigt man kan göra räkmix så blir det väl en sjugofemtedel(om ens det) av priset(bara göra på räkskal(gratis), odla eget spenat excetra) . För det andra kan man laborera med innehållet om det inte är nått man är nöjd med.

                Abropå att fisk tappar färgen om man inte ger mat. Färgen är ju ett sätt för fisken att visa att den är stark och mår bra. Ger du inte fisken mat vill den inte ge sig in i några onödiga konflikter(den svälter ju), alltså tappar den färg.

                För det sista, ger du inte victoriaciklider färgfoder när de är unga kommer de aldrig få bra färg. Om du därimot slutar ge vuxna victoriaciklider färgfoder märks det knappt, åtminstone inte på ett par månader.
                Vissa andra ciklider ex eldbukar kan du få upp i färg med hjälp av astaxantin som vuxna, då kommer man även märka att de blir betydligt aggressivare.

                Kommentar

                • Rhodebaert
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 557

                  #23
                  Ingen som säljer Räkmix färdigfrusen? Är kanske för mycket jobb för att det skall vara värt det?
                  Det går alltid en senare buss.

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #24
                    Ursprungligen postat av Rhodebaert
                    Ingen som säljer Räkmix färdigfrusen? Är kanske för mycket jobb för att det skall vara värt det?
                    Jodå, det brukar finnas färdig räkmix hos välsorterade ciklidbutiker.
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #25
                      Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                      ja johan om du är så missnöjd så ska du självklart få lämna tillbaka firrarna du köpte av mig, och till skillnad från dig, ska du få kontanta pengar.
                      så du är hjärtligt välkommen till göteborg och lämna tillbaka dom.
                      det har aldrig varit min målsättning att lura någon, inte heller dig. mvh malawijanne.
                      Det tackar jag för och jag tror dig att ni inte ville lura mig. Ni förstår nog varför jag tycker det är märkligt att gruppen blev så ojämn redan efter några dagar. Och det var därför jag startade denna tråd för att få lite vetskap om vad det som gör att vissa tappar färg så snabbt.
                      Det jag inte förstår är vad ni menar med "och till skillnad från dig, ska du få kontanta pengar" om jag sätter in pengar på ert konto eller ger er sedlar vad är det för skillnad, visste inte att det var olika värt för er? Är det något som vi behöver diskutera vidare så föreslår jag att vi tar det utanför denna tråd.
                      Senast redigerad av Johan F; 07 maj 2007, 10:50.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • mölnlycke ciklidodling
                        Banned
                        • april 2007
                        • 132

                        #26
                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Det tackar jag för och jag tror dig att ni inte ville lura mig. Ni förstår nog varför jag tycker det är märkligt att gruppen blev så ojämn redan efter några dagar. Och det var därför jag startade denna tråd för att få lite vetskap om vad det som gör att vissa tappar färg så snabbt.
                        Det jag inte förstår är vad ni menar med "och till skillnad från dig, ska du få kontanta pengar" om jag sätter in pengar på ert konto eller ger er sedlar vad är det för skillnad, visste inte att det var olika värt för er? Är det något som vi behöver disskutera vidare så föreslår jag att vi tar det utanför denna tråd.
                        ja johan jag kanske är gammal, men det känns att om jag kör 50 mil och levererar dina fiskar i min privatbil, så är det faktiskt det minsta man kan begära att man ska ha kontanta medel vid leverans. plus att jag har inte en aning vem du är, därav min misstänksamhet,
                        en liten parentes är du inte längre intresserad att lämna fiskarna längre.
                        som sagt var,jag vill inte lura någon. mvh malawijanne
                        Senast redigerad av mölnlycke ciklidodling; 07 maj 2007, 01:35.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 4642

                          #27
                          Ursprungligen postat av Rhodebaert
                          Ingen som säljer Räkmix färdigfrusen? Är kanske för mycket jobb för att det skall vara värt det?
                          Åleds har räkmix i sitt sortiment, fast jag trivdes inte med den. Framöver kanske jag kommer att sälja lite, har tänkt trixa lite med olika blandningar till olika firrar. Lär bli rätt stora satser då, och då hinner jag nog inte använda upp allt innan det blir gammalt. Men, men, det kommer rinna mycket vatten under broarna innan jag är där, och i nuläget säljer jag inget.

                          För övrigt börjar en grupp nyinförskaffade demasoni verkligen få smak på räkmix. Det har helt klart hänt grejer med färgen på dem på enbart två veckor. Tror de mestadels har fått pellets innan.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Rhodebaert
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 557

                            #28
                            Det skulle vara intressant att se om Lombardoigruppen kan få lite mer enhetligt blå färg med rätt foder. Jag misstänker dock att det blir svårt. Äldre honor blir ju gulaktiga även om de var knallblå som ungfiskar.
                            Det går alltid en senare buss.

                            Kommentar

                            • perik9
                              Användare
                              • april 2002
                              • 161

                              #29
                              Färg på fisken

                              Jag körde alltid på räkmix förr, med Astaxantin, Spirulina,Paprika pulver.Räkmix i alla dess former.Och det funkade och var det bästa man kunde köra på helt klart om man pallade med att göra vattenbyten 1-2 ggr veckan.
                              Det skitnar ner vattnet nått såpass, och det räcker att man ställer fram en burk pellets så fisken ser det, så har du buken som ett brev på posten om du inte mixar maten.

                              Men mina Salusoi honor dom blev nästan Estrade röda.

                              Jag tycker helt klart Räkmix är det bästa fodret, jag tycker att man ska köra med mer räkskal, lite spirulina, Astaxantin, lite Paprika pulver(pga smaken) och jag gillar Gelatin mest helt klart(har testat allt Polenta majsmjöl,Agar,Havregryn(som Arnold Åled Använder)m.m,torr mix med torsk eller sej, inte för mycket spenat(samma som Spirulina, pigment fläckar).
                              Med lite pellets eller fisk i annars får man ingen kraft i fodret.

                              Jag tror ljuset har väldigt stor betydelse, i Tanzania körde vi bara Staple och fisken var kanon fin i dammarna o karen.
                              Var nere när Kent(Nol`s Ciklid hobby) gjorde sin första beställning av African Diving, jag kollade speciellt in Msobo deepen(revet??) där nere innan den skickades till sverige, Kanon gula honor som blev nästan bruna här hemma.
                              Alla fiskarna där nere hade sådan färger så man trodde inte det var sant, den enda riktigt vildfångade Golden jag sett(en hanne som en Amerikan fiskat upp) var så grymt fin.(Den enda Golden som African haft)

                              Att exprimentera med ljuset tror jag på. lågenergi lampor i fler spectra, led belysning(oled) m.m

                              Skulle även vilja se en tråd där vi delar med oss av våra (hemliga ) räkmix recept

                              Fridens liljor

                              Perran
                              Perran

                              Kommentar

                              Arbetssätt...