C. Leptosoma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    C. Leptosoma

    Köpte Leptosoma idag. 6+4 var det de hade på Nols Ciklid idag. Kan någon beskriva denna ciklid lite för mig. Köpte den mest för dess färger men är lite osäker på hur den funkar. Har läst det som finns på artbeskrivningar. Hur bör mixen hane+hona vara?

    Behövs det fler honor (vilket jag tror behövs) så undrar jag om någon i gbg har honor att sälja?
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    #2
    Här är ett kort på min nya leleupihane och en av leptosomorna.

    Kommentar

    • Kalle-Maja
      Användare
      • december 2004
      • 1324

      #3
      Jag har 12 stycken av varianten "malasa". Kort kan sägas att leptosomor är väldigt aktiva och pigga, lättskötta och lättlekta. Med det aktiva följer en ganska hög grad av aggression som komplicerar deras umgänge med varandra i akvariet och kan även hämma lite lugnare fiskar som titt som tätt, som en blixt från klar himmel, får på nosen.

      Men men, trevliga i stort och kul att kolla på. Det händer alltid nå´t. Hona/hane-mixen eller antal finns det olika idéer kring. En vanlig strategi är att ha i så pass många, t ex 30 i ett 375-liters, så att egna revir blir omöjliga att uppehålla eller åtminstone på så vis att inga konkurrenter kan bevakas eller förpassas till skamvrår. Min mix med 7 hanar och 5 honor i ett 840-liters har lett till att fyra hanar hävdar revir i frivattnet(storlek: handboll) medan de tre övriga står i skamvrån. Honorna håller ihop.

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        #4
        Riktigt trevlig fisk. Ser ut som du köpte Malasa-varianten som jag också har. Köpte mina 4+5 i Nol och sen sparade jag ett par kullar så nu har jag ca 25 st vuxna/halvuxna. Bra att du köpte sex hanar då en hane brukar spåra ut när det bara är ett par hanar. Tycker du har hyffsat fördelnig men om du ska ha tag i fler honor så kolla upp att det är samma fångstplats. Hur stort akvarium har? Annars kan du spara lite yngel och komplettera för dem leker som galningar och växer ganska fort.

        Mvh/ Joel

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #5
          6 hanar är väl i minsta laget men det är bra det är 6+4 och inte 4+6 iaf. Hur stort är karet? mata dom med cyclops och fryst aremia och vill du lyxa till det ordentligt för dom så kan du kläcka lite artemia o ge dom det gillar de skarpt.
          De äter även räkmix men om den kommer på botten så rör de den inte så gjärna. Tina upp alla mat innan du ger dom för om du matar med fryst och de får in en för stor bit i munnen så kan den skadas allvarligt och de kan få en deformerad mun och dö av skaderna.
          Vill du inte plocka upp de honor som tuggar utan låta de spotta i karet så kan du lägga i lite flyt växter eller lägga i plastväxter i ett hörn i karet. Där ges ynglena skydd och möjlighet till att växa till sig lite innan de simmar ut i öppna delen av karet. de leker fritt mitt i karet och hanen viker ut sina små under fenor som är lite gula på änden och skakar kraftigt på dom. honan lockas dit och biter på dom och får i sig (sperma) och sedan går honan upp och hanen nafsar lite mot honans buk som stimulerar henna att släppa ut rom som hon sedan snabbt vänder och tar upp i munnen efter hon släppt ut dom i vattnet. Hanen kan vara väldigt aggresiv mot rivaler vid detta skede och det brukar vara ett skådespel som är roligt att följa som pågår ganska länge.
          Ofta så om en hona leker så leker även någon mer då det verkar vara naturligt då det måste bero på instinkter då ynglena har större chans att överleva om det är 20 st som spottas samtidigt än om det är 10...
          lycka till iaf med dina malasa leptosomer.
          mvh Andreas
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Tack för svaren. Har 585 liter. Ja det blev verkligen fart i akvariet. De fick igång Calvusarna regält som nu också får slåss mot leleupi. Tydligen uppskattar de samma grotta. Finns ju bara 20 stycken så klart att de ska ha samma. Har redan lett till regäla slagsmål men ser ut som Calvusen vinner.

            Tänkte försöka skaffa valsnieria och dela upp karet i två sektioner iaf så hanarna kan dela på sig. Verkar just nu som det är två hanar som redan visat vilka som bestämmer. Dels den på bilden och en annan hane som har en helt annan färgning. Ska försöka fånga kort på den också. Får hoppas på lek snart då så att det kommer fler till stimmet. Kan tänka mig att ha ca 20 ungefär men hade inte råd med fler just nu och det fanns inte fler heller.

            Vet inte heller om det är vanlig leptosoma eller om det är nån Jumbo variant. Stod i affären att de ska bli 14 cm. Så hoppas de slipper bli uppätna av frontosorna sedan när de blivit vuxna jättar.

            Kommentar

            Arbetssätt...