Terror akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gaddesta

    Terror akvariet

    Hej, jag är nyregistrerad på forumet och tänkte testa det direkt.
    Jag har en nystartad 720-burk med 4 st Telmatochromis brichardi och 4 st Eretmodus cyanostictus. Det man har hört och läst om T. brichardi så ska det vara en mycket fredlig fisk men det gäller inte de jag har. Hästnosarna är förpassade typ baom pumpen, längst upp i hörnen osv. Inga av T.B har parat ut sig heller. Vet iofs ej könsfördelningen.
    De 2 största har tagit varsitt stenröse och det mindre får dela på resten. Dock så jagar alla fyra T.B de stackars hästnosarna lika mycket. Kan det vara så att det är för lite fisk i burken? Jag planerar att inhandla mer så småningom men eftersom det är relativt nystartat så vill man ju ta det lite lugnt i början. Jag har tänkt mig ett par arter till av någon bottenlevande substrat/snäcklekare och ett par lite mer frisimmande arter, typ C. leptosama eller kanske Troffar. Dela gärna av er av era erfarenheter.
    Har tyvärr ingen bild på burken men kan beskriva lite; 200x60x60, fast inredning, ca 35-40 kg sten uppdelat på två rösen, finkornig sand och en hel del Vallisneria, två st innerfilter med ca 2200l/h kapacitet.

    Tack på förhand från Örebro
  • Bright_Blue
    NCS Medlem
    • juni 2004
    • 1582

    #2
    Tja och välkommen, låter som du har lite lite fisk. Släng i ca 40 troffar så kanske brichardina får annat och tänka på. Eller om kör med lite sandlekare och cyprichromisar kan oxå funka. Det som gör akvaristiken till en utmaning är att en fisk kanske funkar perfekt hos en medans hos den andre den terroriserar resten av akvariet. Så utgå aldrig ifrån en artbeskrivning tex. (Flummigt?)

    Lycka till och följ upp hur det går.

    Kommentar

    • Erik Österlund
      Användare
      • januari 2005
      • 3788

      #3
      Hej å välkommen till forumet!

      Jag har T. Brichardi med multisar i en 190 litersburk. Har inte haft någon lyckad lek på dom. Från början hade jag en grupp med 6 st. Nu är det bara 3 kvar. Förmodligen 1 hane och 2 honor, men det är bara en gissning efter hur stora dom är.

      I min burk är de relativt fredliga, men det kanske beror på sällskapet också. De får ganska mycket spö av multisarna.

      Lycka till med nystartade burken!

      /Erik

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Välkommen till Ciklid.se Gaddesta

        Du ska nog försöka få i lite mera fisk. Visst 40 troffar är nog kanske kanon men dom kostar skjortan. Så att du kan ju prova med lite snäcklekare till att börja med. Multisar är ju ett bra tips. Köp 6-10 st så har du inom kort en koloni i det karet. När du sen känner att ditt kar är riktigt igångkört kan du ju kolla in troffar. Jag tycker precis som du att det är bra att ta det lugnt i början med ett nystartat kar. Att köra med Cyps i från början hade jag inte gjort. Dom är riktigt duktiga yngelkäkare o det gör att det tar rätt lång tid att fylla karet med genom yngelproduktion.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          tycker att de Telmatochromis som du har är de fredligaste i de släktet men det är inga duvungar och ja hade kompletterat med mer fisk så att det blir mer harmoniskt i ditt kar
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Gaddesta

            #6
            Tack för alla råd och kommentarer.
            Troligtvis kommer jag inom kort köpa ett gäng Leptosama. Det finns ungar från VF till ett hyfsat pris i Örebro. Det finns även VF Brevis att köpa, vad tror ni om det.
            Är även sugen på Jullar eller någon substratlekande Neolamprologus, nåra tips?
            Jag kan även tillägga att jag är "återfallsakvarist" och höll på en hel del på 80-talet med firrar. Det är jäkligt kul att vara tillbaka i hobbyn.

            Hej så länge!

            Kommentar

            • panna
              Användare
              • december 2004
              • 233

              #7
              Jag säger bara en sak, en gång akvarist alltid akvarist. mvh. Jouni

              Kommentar

              • Gaddesta

                #8
                Nu har jag fyllt på med nya innvånare i burken. Det blev 10 st. Leptosoma "Malasa" F1. Det märktes skillnad direkt. Alla de andra fiskarna blev mera livliga och rörde sig mer, det är ju klart att blir man en i mängden så blir man mer "osynlig" och därför modigare. Nu är det bara att fundera på nästa inköp. Nåra tips?

                Kommentar

                Arbetssätt...