Blivit med Malawi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    Blivit med Malawi

    Hej allihopa

    Nu har jag ofrivilligt blivit med Malawi. Kompisen som hade dem innan flyttade till ett mindre hus. Det medförde att fiskarna fick bo i ett spann istället för ett akvarie. Eftersom detta naturligtvis inte var hållbart tog jag hem dem. De går i ett 222 liters. Det är 3 rödzebror (1+2 tror jag) och 5 (2+3) av nedanstående art. Jag antar att det är någon metriaclima (eller vad de heter) men jag är inte säker. Eftersom jag inte har sysslat med Malawi innan (har alltid tyckt att alla Malawiciklider har samma beteende och mest stimmar runt) undrar jag vilken art det är jag har fått tag på. Bör jag skaffa fler fiskar (antar att rödzebrorna skulle må bra av några fler)? Kan jag introducera ytterligare en art, i så fall föslag (om jag nu nödvändigtvis ska ha Malawi, vore det trevligt att välja en art själv). Som vanligt ber jag om ursäkt för bildkvaliteten (vet hur duktiga vissa är här på ciklid.se).

    /Jocke
  • Mikael_S
    Användare
    • maj 2006
    • 246

    #2
    Jag tycker det liknar en L. hongi-hane. Det är en hyffsat aggresiv art du har fått tag på, den verkar vara fullvuxen och då speciellt vid lek jagar iväg allt den ser. Jag hade 3+6 av dem förrut i ett 222L och då var det endast en hane som färgade helt, en halvt och en hade samma färg som honorna. Har nu 1+4 i ett 720L och där hanen har tagit ett stort revir.

    Tycker det borde räcka med 2+3 av dem, kanske kompletera med lite fler rödsebror och kanske nån mer hongi hona. Tycker personligen att en art per 100L är ett bra mått, men det är min egna åsikt. Skulle personligen hålla lite fler individer inom samma art än många 1+1 lr 1+2. Tycker det gör sig bättre i akvarium.

    Senast redigerad av Mikael_S; 02 maj 2007, 21:32.
    Mvh Mikael Schöllin

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Vad du har på bilden vette fasiken men att det inte är en L. spec hongi är jag ganska övertygad om.
      Det finns ett gäng skumma zebror som man sällan ser, typ fainzilberi osv.
      Det som förvirrar mig är dom gula bukfenorna, är dom gula irl med? eller har det blivit så på kortet bara?
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Vad du har på bilden vette fasiken men att det inte är en L. spec hongi är jag ganska övertygad om.
        Det finns ett gäng skumma zebror som man sällan ser, typ fainzilberi osv.
        Det som förvirrar mig är dom gula bukfenorna, är dom gula irl med? eller har det blivit så på kortet bara?
        ta och kolla på sidan 127 i malawiciklider i sin naturliga miljö på bild 9 L sp hongi vist är det väll samma fisk

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #5
          Ursprungligen postat av tezz
          ta och kolla på sidan 127 i malawiciklider i sin naturliga miljö på bild 9 L sp hongi vist är det väll samma fisk
          Färgbalansen ser liknande ut men det är något med kroppsformen tycker jag som inte stämmer. Munnen ser ut att vara alldeles för stor för att vara en labidochromis, iof kan bilder ge vridna uppfattningar om dom tas snett genom glaset...

          Kan du lägga upp fler bilder på den fisken?
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • christer antonsson
            Användare
            • september 2002
            • 183

            #6
            Ursprungligen postat av deelay
            Färgbalansen ser liknande ut men det är något med kroppsformen tycker jag som inte stämmer. Munnen ser ut att vara alldeles för stor för att vara en labidochromis, iof kan bilder ge vridna uppfattningar om dom tas snett genom glaset...

            Kan du lägga upp fler bilder på den fisken?
            Att det är en Labidochromis sp Hongi råder inget tvivel om men den är ju inte speciellt övertygande i sina färger. MalawiJanne har eller rättare sagt hade en hel del urvalsodlade Hongin och dom var i princip helt röda på framkroppen . Skulle vara kul om Janne läste detta och la ut lite bilder på dessa i mitt tycke otroligt snygga djur.
            Christer Antonsson

            1800 liter Troffar:
            Ikola
            Pemba
            Duboisi- Mazwa
            Red Rainbow- Kapere

            Kommentar

            • tezz
              Användare
              • februari 2006
              • 1069

              #7
              Ursprungligen postat av christer antonsson
              Att det är en Labidochromis sp Hongi råder inget tvivel om men den är ju inte speciellt övertygande i sina färger. MalawiJanne har eller rättare sagt hade en hel del urvalsodlade Hongin och dom var i princip helt röda på framkroppen . Skulle vara kul om Janne läste detta och la ut lite bilder på dessa i mitt tycke otroligt snygga djur.
              Det är så dom ser ut i naturen utan grolux och astraxin

              Kommentar

              • Banderad
                Användare
                • februari 2006
                • 3479

                #8
                Oj, då. Här var det många som hade åsikter, vad kul. Då bestämmer jag mig för Hongi. Min kompis sa att den hetter H....någonting, så jag bode väl ha tänkt på Hongi själv. Kroppen ser lite skev ut på bilden (ihoptryckt liksom). Den är inte så i verkligheten. Kan skaffa fram fler bilder ikväll.

                Tack för hjälpen allihopa.

                /Jocke

                Kommentar

                • mölnlycke ciklidodling
                  Banned
                  • april 2007
                  • 132

                  #9
                  Ursprungligen postat av christer antonsson
                  Att det är en Labidochromis sp Hongi råder inget tvivel om men den är ju inte speciellt övertygande i sina färger. MalawiJanne har eller rättare sagt hade en hel del urvalsodlade Hongin och dom var i princip helt röda på framkroppen . Skulle vara kul om Janne läste detta och la ut lite bilder på dessa i mitt tycke otroligt snygga djur.
                  ja jag har faktiskt kvar en grupp hongie, men jag är så dålig på kameran.
                  men deelay köpte lite yngel av mig dom kanske har börjat färga lite, eftersom niklas är vassara med kameran så kanske han kunde lägga ut lite bilder.
                  utan grolux och astaxanthin, så kanske till och med gubben tezz bli nöjd.janne

                  Kommentar

                  • Micke
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9579

                    #10
                    Färgmässsigt skulle det mycket väl kunna vara en hongi på bilden ovan. Den normala färgen är ju inte röd utan mer gul.



                    Däremot tycker jag inte alls att formen stämmer med en Labidochromis, den kraftiga pannan tycker jag påminner mer om en Metriaclima.
                    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #11
                      Svårt och säga om det är en "ren" Labidochromis Hongi eller om det finns nägon Metriclima x som har varit framme och förvränkt formen. Någon bild till skulle ju underlätta.
                      Senast redigerad av Johan F; 03 maj 2007, 15:47.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • dinajel
                        Användare
                        • november 2004
                        • 569

                        #12
                        Tycker också att kroppsformen, men framför allt munnen ser skum ut. Ser inte alls ut som en hongi-mun, utan snarare något åt metriaclima-hållet.

                        Vill man se röda hongis så kan man kolla på den bild som kom tvåa i april-tävlingen.
                        Daniel Andréasson

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #13
                          svårt döma ser den fisk jag tycker lite korsning fisk bland den eller en riktig mer på lab.sp.hongi hane den ser ut..
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • Bright_Blue
                            NCS Medlem
                            • juni 2004
                            • 1582

                            #14
                            Kan ju mycket väl vara en missbildad hongi. Det förekommer ju faktiskt en del fiskar med diverse defekter speciellt hos riktiga nybörjare (sån var jag själv).

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                              ja jag har faktiskt kvar en grupp hongie, men jag är så dålig på kameran.
                              men deelay köpte lite yngel av mig dom kanske har börjat färga lite, eftersom niklas är vassara med kameran så kanske han kunde lägga ut lite bilder.
                              utan grolux och astaxanthin, så kanske till och med gubben tezz bli nöjd.janne
                              I denna burken är det ett grolux och nått gult ljus. Fisken ser sjukt röd ut men det gör den med i verkligheten.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...