Min röd zebra hane har blivit mörk....!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yield

    Min röd zebra hane har blivit mörk....!

    Jag har två små frågor.....

    I mitt 200l akvarium har jag två röd zebra hanar och 3 honor. Min ena hane är blå och den andra fläckig. Den blåa har alltid varit "kung" i mitt akvarium men nu gömmer han sig, blev jagad ett tag av den andre hanen och har helt plötsligt blivit alldeles svart i färgen. Trodde först han var sjuk och la han i ett eget litet kar så han kunde få extra mat men han rymde bara.

    Detta har pågått i runt två månader. Kan det vara så att han har "förlorat" mot den andre hanen och inte har nåt revir kvar? Men varför är han inte ljusblå och fin mer? Hade varit intressant och veta om nån annan har haft liknade situation!


    Min andra fråga är om mina red top zebra honor. Hade från början två hanar och två honor, trodde jag, men en av honorna började skifta färg till samma som hanarna. Så jag köpte två till honor men nu är den färgskiftande honan tillbaka i sin vanliga färg - ibland. Den ändrar alltså färg till vit/lila med mörka ränder precis som mina hanar gör. Min fråga är alltså om hongi-honan också kan byta färg som hanar gör? Eller om det i själva verket är en hane som vill vara tjej ibland?



    Tacksam för svar!!
  • PsyM
    Användare
    • mars 2004
    • 460

    #2
    Att din Röd zebra hane numera är mörk (icke dominanta hanar blir mörkblå) i färgen beror på att din fläckiga hane har tagit över som ledande hane.
    I ett såpass litet akvarie som 200 liter så finns det inte plats för att två hanar ska kunna "färga".

    Angående dina Hongi så kan honor färga nästintill lika fint som hanar om de får dominera. Det kan oxå röra sig om en icke dominant hane som ibland försöker utmana om "kungatronen" och därmed färgar ibland.

    mvh PsyM
    Min Zoon
    Mitt 900 liters

    Kommentar

    • Underdog
      Användare
      • maj 2007
      • 32

      #3
      Det var ju märkligt för jag har två rödzebra hannar och den störste som bestämmer är ljusblå med svaga ränder och den lille som får pisk är mörkblå
      Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

      Kommentar

      • PsyM
        Användare
        • mars 2004
        • 460

        #4
        Ursprungligen postat av Underdog
        Det var ju märkligt för jag har två rödzebra hannar och den störste som bestämmer är ljusblå med svaga ränder och den lille som får pisk är mörkblå
        Vad är det för märkligt med det?
        Min Zoon
        Mitt 900 liters

        Kommentar

        • Underdog
          Användare
          • maj 2007
          • 32

          #5
          Missade "icke"
          Saliga äro de saktmodiga,ty de skola besitta världen.

          Kommentar

          Arbetssätt...