Artemiayngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sendelbach
    Användare
    • augusti 2006
    • 40

    Artemiayngel

    när det gäller artemia,hur ofta ska man mata mbuna yngel med dom.
  • rent vatten
    Användare
    • november 2005
    • 530

    #2
    Ursprungligen postat av sendelbach
    när det gäller artemia,hur ofta ska man mata mbuna yngel med dom.
    Jag vet inte, men jag gör det 3 gånger om dan.Men det beror naturligtvis på hur mycket de får också.

    Kommentar

    • sendelbach
      Användare
      • augusti 2006
      • 40

      #3
      Ursprungligen postat av rent vatten
      Jag vet inte, men jag gör det 3 gånger om dan.Men det beror naturligtvis på hur mycket de får också.
      Jag brukar suga in artemian med en slags spruta och ge dom det. är det för lite tror du.

      Kommentar

      • Cissi
        Användare
        • juni 2006
        • 357

        #4
        Ursprungligen postat av sendelbach
        Jag brukar suga in artemian med en slags spruta och ge dom det. är det för lite tror du.
        Det beror helt på hur många yngel du har. Dessutom skriver du inte hur stor spruta du har, men är det en sån från apoteket (för oralt bruk, står på den isf) så får du inte med så mycket artemia, mest saltvatten.

        Själv anser jag att om man inte kan tappa upp artemian från botten så kan du i alla fall låta artemian stå utan luftpump så att de samlar sig på ett ställe och sen "häverta" ner i ett mindre kärl eller en artemiasil. Då blir det mer koncentrerat och lättare att mata fiskarna i rätt mängd.
        Mbunas för hela slanten i alltför många kar....

        Kommentar

        • rent vatten
          Användare
          • november 2005
          • 530

          #5
          Ursprungligen postat av sendelbach
          Jag brukar suga in artemian med en slags spruta och ge dom det. är det för lite tror du.
          Det är precis så jag också gör till en kull.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Mata inte enbart med artemia, ge dem lite söndersmulat grönfoder också. Artemia har mycket högt näringsvärde, men de saknar nästan helt kalcium. Annars är en generell regel vid utfodring av yngel att mata lite men ofta. Två gånger om dagen funkar bra, men tre-fyra gånger är bättre.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • sendelbach
              Användare
              • augusti 2006
              • 40

              #7
              Ursprungligen postat av Cissi
              Det beror helt på hur många yngel du har. Dessutom skriver du inte hur stor spruta du har, men är det en sån från apoteket (för oralt bruk, står på den isf) så får du inte med så mycket artemia, mest saltvatten.

              Själv anser jag att om man inte kan tappa upp artemian från botten så kan du i alla fall låta artemian stå utan luftpump så att de samlar sig på ett ställe och sen "häverta" ner i ett mindre kärl eller en artemiasil. Då blir det mer koncentrerat och lättare att mata fiskarna i rätt mängd.
              Jag har 11 st yngel och sprutan är ca 8,5 cm lång och ca 2 cm bred

              Kommentar

              Arbetssätt...