Tropheus moorii Kala "yellow rainbow"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robjo
    Användare
    • maj 2005
    • 330

    Tropheus moorii Kala "yellow rainbow"

    Hur pass "vanlig" är denna tropheus. Och kan den att gå till sammans med Bärnsten utan STOR risk för korsningar
    http://picasaweb.google.se/sipedon/
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #2
    Jag anser den vara ganska vanlig trots allt. Vet att Jörgen i Landskrona odlar dem. Korsningsrisken anser jag vara stor.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Jonas E
      Användare
      • februari 2003
      • 2533

      #3
      jag har haft en grupp sådana här. En mycket trevlig tropheus med det där lite mystiska utseendet. Inte en explosiv färgklick men den är mer tillfredsställande vid närmre studier. Det röda huvudet, vissa ex har en s.k. blue blaze i ryggfenan och dess beigegula färg gör dem till en underbar fisk.

      Vad jag vet så känner jag två personer som haft dem privat och att jörgen på ankaret i landskrona har eller har haft en vf grupp som han tagit/tar yngel från. Det är inte en tropheus man ser i en vanlig butik och det är inte en tropheus som det är en enorm skara människor som är efter och jagar yngel från. Oavsett vilket är det en underbar troffe.

      en kass bild på mina gamla: http://i7.photobucket.com/albums/y29...island_601.jpg

      Jag skulle inte blanda denna tropheus med någon moori eller sp. red variant alls.
      Senast redigerad av Jonas E; 27 april 2007, 17:59.
      /Jonas
      540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

      Kommentar

      • H.E.J.
        Användare
        • april 2002
        • 179

        #4
        Hej!
        Jag tycker att mad absolut INTE skall blanda Tropheus över huvud taget risken finns ju att dom korsar sig och skulle t.e.x du med god samvete kunna sälja avkomman till en djuraffär eller privatperson.
        Eller om man vänder på steken, skulle du vilja köpa yngel som kan vara en korsning.
        Det skapar bara dåliga rykte och så kanske man inte kan sälja någon fisk mer.
        Ta det inte som ett påhopp det är bara min filosofi.
        Mvh Henrik...
        4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

        Kommentar

        • specmats
          Användare
          • december 2004
          • 3060

          #5
          om ynglen inte ska säljas spelar det väl ingen roll!?
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

          Akvarie-setup (Salt)

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            Ursprungligen postat av robjo
            Hur pass "vanlig" är denna tropheus. Och kan den att gå till sammans med Bärnsten utan STOR risk för korsningar
            Ha som regel att inte blanda 2 av samma variant "moorii" utan blanda sådana fall en moorii med en duboisi det brukar funka ganska ok fast bra blir det aldrig att blanda.
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • H.E.J.
              Användare
              • april 2002
              • 179

              #7
              Ursprungligen postat av specmats
              om ynglen inte ska säljas spelar det väl ingen roll!?
              Det är upp till var och en om man vill ha en korsning, men någon gång lär man säkert sälja och då kanske man inte upplyser om det.
              4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371

              Kommentar

              • Jonas E
                Användare
                • februari 2003
                • 2533

                #8
                Ursprungligen postat av H.E.J.
                Det är upp till var och en om man vill ha en korsning, men någon gång lär man säkert sälja och då kanske man inte upplyser om det.
                Varför skulle man inte upplysa om det? Det vet vartenda kotte att man skall upplysa om det kan finnas eventuella korsningar. Och den eller de som vill ha en korsning (dvs inte av misstag) vet ju definitivt vad det är de har gjort.

                En av de snyggare troffarna jag sett råkade vara en korsning mellan kasakalawe och sp. black pemba. Hde jag haft orken och lite trevligt material att välja mellan hade jag lätt kunnat tänka mig att försöka dra upp en grupp sp.black kasakalawe =P
                /Jonas
                540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  korsningar kan vara snygga! inget snack om den saken men precis som jonas säger så informerar man om det isåfall, jag blandar i nuläget ganska kontroversiella arter tillsammans och det har, faktiskt, inte blivit nån korsnig än men visst finns risken eller chansen beroende på hur man ser på det..
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #10
                    Jag ser verkligen ingen anledning till att blanda några tropheus överhuvudtaget! Om någon tvingade mig att göra det skulle jag mata bort all avkomma...
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • robjo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 330

                      #11
                      Jo jag vet att man inte bör blanda olika troffar. Jag vart bara så sugen på en VF grupp utav denna fisk. Men har egentligen ingen plats idag. I 540 går en grupp Pempa, och i 720 en grupp bärnsten.
                      Man vill ju HA om man ser en snygg firre, därför kollar man alla olika lösningar

                      /Robban
                      http://picasaweb.google.se/sipedon/

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #12
                        Ursprungligen postat av robjo
                        Jo jag vet att man inte bör blanda olika troffar. Jag vart bara så sugen på en VF grupp utav denna fisk. Men har egentligen ingen plats idag. I 540 går en grupp Pempa, och i 720 en grupp bärnsten.
                        Man vill ju HA om man ser en snygg firre, därför kollar man alla olika lösningar

                        /Robban
                        Du är nog inte ensam om det problemet hur många kar man än har så räcker det ändå inte

                        Kommentar

                        • Jonas E
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2533

                          #13
                          tezz ord är visdomsord =)

                          i mitt fall har jag akvarierna, men inte tiden eller orken att ha fler än 2 igång just nu.
                          /Jonas
                          540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

                          Kommentar

                          Arbetssätt...