fiskarna kliar sig

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lefty

    fiskarna kliar sig

    hej, måste få klarhet i det här en gång för alla om någon expert kan tala om hur det ligger till....Cikliderna kliar sig på inredningen lite då och då. Alla vattenvärden är optimala. Varför gör dom så? Även om det inte är farligt så är det smått oroande och irriterande iallafall Finns det något att göra?
  • blackened
    Användare
    • januari 2005
    • 1042

    #2
    Det kan vara så att du har lite mer klor än vanligt i ditt kar. Testa att lufta vattnet rejält vid nästa vattenbyte, dvs spola riktigt hårt så det skvalar rejält. Om de bara kliar sig någon gång ibland så behöver du inte oroa dig. Du kliar dig väl själv nån gång ibland?

    Kommentar

    • tezz
      Användare
      • februari 2006
      • 1069

      #3
      Gälparasiter prova med att ha lite salt i vattnet det brukar kunna hjälpa

      Kommentar

      • Lefty

        #4
        Ursprungligen postat av tezz
        Gälparasiter prova med att ha lite salt i vattnet det brukar kunna hjälpa
        vanligt bordssalt eller? Hur mycket i ett 420 liters?

        Kommentar

        • wracker
          Användare
          • juni 2006
          • 295

          #5
          Ursprungligen postat av Lefty
          vanligt bordssalt eller? Hur mycket i ett 420 liters?
          ca en lite per hundra liter.. gärna ha i innan du sätter på kranen för påfyllning. blir som ett stort vitt moln i karet me ndet är ingen fara.
          angående saltet har jag ingen aning om. kan skilja sig i mängd vid olika saltsorter tror jag..
          jag har akvariesalt, köpte en 80kg säck från en grosist för ett år sen..

          Kommentar

          • Lefty

            #6
            Ursprungligen postat av blackened
            Om de bara kliar sig någon gång ibland så behöver du inte oroa dig. Du kliar dig väl själv nån gång ibland?
            Jo det knappast ofta de kliar sig så det borde väl inte vara något fel.... slipper jag oroa mej iaf

            Kommentar

            • mölnlycke ciklidodling
              Banned
              • april 2007
              • 132

              #7
              Ursprungligen postat av tezz
              Gälparasiter prova med att ha lite salt i vattnet det brukar kunna hjälpa
              ja det var en ny grej att lite salt hjälper emot gälparasiter, ja alltid så lär man sig något nytt på detta forumet.mvh malawijanne

              Kommentar

              • wracker
                Användare
                • juni 2006
                • 295

                #8
                kliardem sig lite då å då kan saltet förebygga. iaf enligt mina erfarenheter.
                kliar dem sig mkt så är det troligtvis nån parasit. då får du inskaffa medecin oftast hjälper sterazin om jag inte minns fel. alltså salt funkar inte mot gälparasiter som någon tidigare skrev..

                Kommentar

                • palleh
                  Användare
                  • december 2006
                  • 704

                  #9
                  har själv inte sett nån reaktion hos mina firrar när jag använt vanligt bordsalt utan jod, havssalt elelr utan dem kliar sej som vanligt nån gång ibland...men förebyggande är det säkert
                  http://picasaweb.google.com/palleph

                  Nya bilder laddas upp hela tiden


                  Mvh Patrik

                  Kampfisk!

                  Kommentar

                  • wracker
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 295

                    #10
                    har sätt det hemma. om det berott på saltet kan jag ju inte svära till hundra på. men det har varit ända tillsattsen i vattnet från mig.

                    Kommentar

                    • palleh
                      Användare
                      • december 2006
                      • 704

                      #11
                      Tror det här med salt är väldigt varierande om det gör nån nytta från vatten till vatten
                      http://picasaweb.google.com/palleph

                      Nya bilder laddas upp hela tiden


                      Mvh Patrik

                      Kampfisk!

                      Kommentar

                      • tezz
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1069

                        #12
                        Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
                        ja det var en ny grej att lite salt hjälper emot gälparasiter, ja alltid så lär man sig något nytt på detta forumet.mvh malawijanne
                        Ok lindra då har provat med Oodinol men det va som rena giftet

                        Kommentar

                        • deelay
                          Användare
                          • september 2002
                          • 5394

                          #13
                          Ursprungligen postat av palleh
                          har själv inte sett nån reaktion hos mina firrar när jag använt vanligt bordsalt utan jod, havssalt elelr utan dem kliar sej som vanligt nån gång ibland...men förebyggande är det säkert
                          Att använda salt i långa loppet kan man ju diskutera länge. Man ska ta det lite lungt med salt osv eftersom olika salthalter på verkar fiskens celler och kan skapa bristningar i cellerna vilket resulterar i att dom får små sår eller att det "kliar" på dom.
                          Så att salta när dom kliar sig kan ibland bli som att släcka eld med eld om du förstår vad jag menar.
                          Salt är ju bakteridödande eftersom det bildas klor men det ska tydligen finnas bevis på att minst en bakterie kan bli resistent mot saltet så tillslut fungerar inte saltet som en första hjälpen vid bakterieproblem om man har underdoserat det en längre tid som många gör för att "förebygga"
                          Sedan så verkar det vara så att har man börjat med salt till dom så verkar det vara svårt att få dom att fungera riktigt bra utan så därför väljer jag att inte ens börja om jag slipper.
                          Slemmhinnan blir ju tjockare med mer salt i vattnet och vissa tycker ju att det är bra men den blir ju tjockare än normalt för att något är fel, salthalten.

                          Var försiktig och ha koll på doseringarna annars kan fisken få det tufft.
                          http://www.aquariumstockholm.se/

                          Kommentar

                          • mölnlycke ciklidodling
                            Banned
                            • april 2007
                            • 132

                            #14
                            Ursprungligen postat av wracker
                            kliardem sig lite då å då kan saltet förebygga. iaf enligt mina erfarenheter.
                            kliar dem sig mkt så är det troligtvis nån parasit. då får du inskaffa medecin oftast hjälper sterazin om jag inte minns fel. alltså salt funkar inte mot gälparasiter som någon tidigare skrev..
                            ja sterazin kan hjälpa mot gälparasiter, men det är flubenol discusodlarna använder mot gälparasiter på sina diskus.
                            det fungerar utmärkt också på malawiciklider om dom har gälparasiter, plus att dom tar kål på alla dom här små snäckor som man ibland kan få in i sina baljor. dom dör allihopa.mvh malawijanne

                            Kommentar

                            • tezz
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 1069

                              #15
                              Något som jag tycker är märkligt är att det är enbart malawina som skrubbar sig har vid ett tillfälle haft både malawi o tang tillsammans men ändast malawina skrubbade sig
                              Särskilt efter vatten byte och mitt vatten är det inga fel på

                              Kommentar

                              Arbetssätt...