Nls!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #31
    Jag beställde hem Spectrum Cichlid Formula och Spectrum Thera A Formula för ett tag sedan. Mina båda F1 tropheusgrupper käkade det som galningar och det syndes en färg ökning på ca 2 veckor. Sen sålde jag grupperna och nu har jag en VF grupp. De är inkörda på flingor och tittar inte ens åt NSL. Flingor funkar bra tycker jag men skulle gärna få över dem på lite pellets också. Någon som kan tipsa på något bra sätt att vänja dem vid pellets också?

    Mvh
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #32
      Mata med det gamla fodret samtidigt som med dt nya. Kan ta nån vecka för vissa individer att lära sig "välja rätt" ...
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • drd
        Användare
        • december 2004
        • 1112

        #33
        Jag har provat nls i olika förpackningar bl.a till mina malar och dom tittar inte ens åt maten när det är nls......diskusfodret tog mina små 8 cm´s jordätare hand om som tur är för diskusen rörde inte det.
        Så nåt mer nls kommer det inte i mina kar inte....

        Jag blev inte helt nöjd om man säger så
        // drd

        Nu med ännu fler malar.......L046 igen

        Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
        Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

        Kommentar

        • Christian Alfredsson
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 4122

          #34
          Tittar de åt andra sjunkande granulat? Det kanske är typen av foder som är fel?
          Christian Alfredsson
          http://www.zoopet.com
          http://www.christianalfredsson.com

          Kommentar

          • Danne_K
            Användare
            • februari 2006
            • 777

            #35
            Om man ska fundera över huvudtaget på att ge nls till discus så bör man ha i åtanke att discus har problem att smälta vegetarisk föda (kan bli problem med vatten värden osv). nls innehåller ju en hel del sånt med.
            Men till vissa malar och liknande kan jag tänka mig att det är ett kanon foder.

            Vart lite nyfiken på vilken temp ni håller tropharna som får nls?
            Senast redigerad av Danne_K; 12 maj 2007, 14:24.

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              #36
              Jag har 27 grader i mitt troffe kar. men allt mellan 25-27 är väl ok.
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • blackened
                Användare
                • januari 2005
                • 1042

                #37
                Under vinterhalvåret har jag haft rätt svalt i karet, typ 23-24 men jag har inte märkt någon skillnad sedan jag petade i värmaren. Nu är det 26-27.

                Kommentar

                • ozric
                  Användare
                  • mars 2004
                  • 3187

                  #38
                  Ursprungligen postat av Danne_K
                  En sak till som man bör tänka på är att vissa fiskar förmodligen inte kan tillgodo göra sig allt som är i maten och pga det så paserar det bara igenom fisken. Och andra fiskar kan få problem med att smälta vissa saker framför allt vid fel temp för det fodret. Men kan säkert vara ett kanon foder till fiskar som är allätare och hålls vid en temp som fodret är avsett för.
                  Intressant! Har inte tänkt så värst mkt på detta, ärligt talat! Kan du berätta mer?? Vad är "rätt" temp olika typer av foder då??

                  Och så behöver det väl inte vara nåt fel på fodret som gör att fisken ratar det till en början ??
                  Jag vet endel som ger NLS' mal-waffers till sina troffe-yngel, vilket jag tror är bra, men mina petar lite på dem sen blir det alltid att jag får ta bort det...
                  "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                  c",)

                  Kommentar

                  • Danne_K
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 777

                    #39
                    Ursprungligen postat av ozric
                    Intressant! Har inte tänkt så värst mkt på detta, ärligt talat! Kan du berätta mer?? Vad är "rätt" temp olika typer av foder då??

                    Och så behöver det väl inte vara nåt fel på fodret som gör att fisken ratar det till en början ??
                    Jag vet endel som ger NLS' mal-waffers till sina troffe-yngel, vilket jag tror är bra, men mina petar lite på dem sen blir det alltid att jag får ta bort det...
                    Trophar äter ju lite olika foder beronde på vilken årstid/temp det är vid kallare temp (under 25 typ) äter dom inte särskilt mycket alls och väldigt lite protein medans vid högre temp äter dom foder som innehåller mer protein. alltså om man ska mata med ett foder typ nls bör man nog hålla en högre temp (sen är ju frågan hur bra det är i längden kan ju hända att dom får problem med andra saker pga att dom växer fortare vilket kan leda till diverse olika problem med innre organ) Vid en lägre temp bör nog nls undvias helt pga att risken att dom får mag/tarm problem troligt vis är väldigt stor.

                    (Detta är personliga teorier)

                    Kommentar

                    • blackened
                      Användare
                      • januari 2005
                      • 1042

                      #40
                      Ursprungligen postat av Danne_K
                      (Detta är personliga teorier)
                      Det märks Du menar alltså att troffarna äter annat än aufwuchs om tempen stiger någon grad?

                      Kommentar

                      • Danne_K
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 777

                        #41
                        Ursprungligen postat av blackened
                        Det märks Du menar alltså att troffarna äter annat än aufwuchs om tempen stiger någon grad?

                        Ja el rättare sagt mängden av dom olika komponenterna varierar och även mängden aufwuch varierar ganska kraftigt i sjön.
                        Senast redigerad av Danne_K; 13 maj 2007, 13:42.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...