Tömde min frontosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Twosaint
    Användare
    • december 2004
    • 68

    Tömde min frontosa

    Jag har haft lek på frontosorna tidigare fast då har honan alltid ätit upp dom eller spottat ut dom efter ett tag. Nu när jag varit utomlands och kom hem såg jag att dom lekt igen, och efter att det gått 4 veckor sedan jag kom hem började jag bli lite nervös att hon vart för störd i akvariet och inte vågade släppa dom. Så jag tog saken i egna händer och tömde henne (vet att vissa är negativa till det, men jag har aldrig fått problem med några andra honor om jag tömt dom någon gång) iaf så kom det ut 15st randiga små rackartussar.

    Dom håller sig gärna i en klump tillsammans i yngelkassen jag har, är ingen expert men en del av gulesäcken kan vara kvar.

    Finns det nån risk med att tömma dom för tidigt ? Kan ynglen dö pga av det ?

    Börjar bli lite nervös att jag klantat mig.

    Senast redigerad av Twosaint; 22 april 2007, 20:13.
  • wracker
    Användare
    • juni 2006
    • 295

    #2
    min erfarenhet av detta är att alltid nån faller bort när man håller dem så trångt som i en yngelkasse och lite av ägget är kvar... jag brukar tömma honor ner i ett 25-30l med rätt kraftig cirkulation att dem själva får öva sig att bli frisimmade och då brukar oftast det lilla gula som är kvar släppa..
    mata på å och sätt en pump mot yngelkassens sida så det blir lite cirkulation i kassen.. så går det nog bra

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Jag brukar tömma mina Golden i ett Kamprandkar på 20 liter, vågar inte ha ngn pump (pga risken att firrarna sugs in). Slänger dit växter istället. Har fungerat kanon, med 0 dödsfall (pga annat än min klantighet dvs). Har den där tills gulesäcken är borta, sedan flytt till större kar.

      Kommentar

      • Twosaint
        Användare
        • december 2004
        • 68

        #4
        Jo jag har brukat haft ett 55l där jag dragit upp yngel men jag ville ha mera plats i vardagsrummet och hade nästan gett upp hoppet att frontosorna skulle yngla av sig.

        Burken dom simmar i är väl på ca 2 liter, får se om jag ställer in mitt 55l på jobbet och har dom där kanske.

        Kommentar

        Arbetssätt...