Tanganicodus irsacae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    Tanganicodus irsacae

    Hej
    Funderar på om jag ska skaffa ett par till mitt 240. Det enda problemet verkar vara hur jag ska mata dem när alla andra fiskarna i karet är "rovfiskar". Jag matar med "rovfiskräkmix" ( för köttätande fiskar alltså), köpt färdig på Nols Ciklidhobby, och spirulinapellets. Oftast blir det pellets som serveras. Men eftersom irsacae är lite mer köttätande än t ex. Eretmodus så kanske det går elller?

    Jag har även massa kiselalger som växer på stenarna.
    MVH
  • Rasmus Pedersen
    Användare
    • september 2006
    • 304

    #2
    Ingen som har erfarenhet av att ge mat till hästnosar (Tanganicodus irsacae) ?
    MVH

    Kommentar

    • jonre723
      Användare
      • oktober 2004
      • 439

      #3
      Mina äter O.S.I.s spirulinaflingor, små mysis, cyclops och Åleds räkmix. Jag har aldrig haft något strul med dem.
      Och så är det.
      /J

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Ursprungligen postat av jonre723
        Mina äter O.S.I.s spirulinaflingor, små mysis, cyclops och Åleds räkmix. Jag har aldrig haft något strul med dem.
        Okej, då verkar det problemet vara löst.
        Hur många har du och hur stort är karet?
        MVH

        Kommentar

        • jonre723
          Användare
          • oktober 2004
          • 439

          #5
          Jag har ett lekpar i ett 450l.
          Och så är det.
          /J

          Kommentar

          • Rasmus Pedersen
            Användare
            • september 2006
            • 304

            #6
            Ursprungligen postat av jonre723
            Jag har ett lekpar i ett 450l.
            Okej, ja jag har ju ett 240. Men det går också eller?
            MVH

            Kommentar

            • jonre723
              Användare
              • oktober 2004
              • 439

              #7
              De är sura, elaka jävla as till fiskar, men när de väl parat ut brukar det vara ganska lugnt. Gömställen och sånt som skymmer sikten är helt klart till honans fördel.
              Och så är det.
              /J

              Kommentar

              • Rasmus Pedersen
                Användare
                • september 2006
                • 304

                #8
                Ursprungligen postat av jonre723
                De är sura, elaka jävla as till fiskar, men när de väl parat ut brukar det vara ganska lugnt. Gömställen och sånt som skymmer sikten är helt klart till honans fördel.
                Ser detta ut som ett godkänt kar för ett par? Ursäkta att jag inte har bakgrund .
                MVH

                Kommentar

                • jonre723
                  Användare
                  • oktober 2004
                  • 439

                  #9
                  Det borde kunna funka, men håll ordenlig koll på honan i början.
                  Och så är det.
                  /J

                  Kommentar

                  • Rasmus Pedersen
                    Användare
                    • september 2006
                    • 304

                    #10
                    Ursprungligen postat av jonre723
                    Det borde kunna funka, men håll ordenlig koll på honan i början.
                    Jag har även ett 133 l som hon/han skulle kunna flytta till om det blir bråk, så det problemet blir lättlöst om jag bara ingriper i rätt tid. Men då blir det väl bäst om jag flyttar hanen, så att honan kan gå kvar i deras huvudkar, så att hanen känner sig mer främmande när han åter släpps i än honan, som redan kanske har ett revir.
                    MVH

                    Kommentar

                    • jonre723
                      Användare
                      • oktober 2004
                      • 439

                      #11
                      Ja, det är mycket förståndigt.
                      Och så är det.
                      /J

                      Kommentar

                      • Rasmus Pedersen
                        Användare
                        • september 2006
                        • 304

                        #12
                        Är det bättre om jag köper odlat än VF? Jag har hört att odlat ska vara mer lättanpassat än VF. VF hästnosar är ju bland de billigaste VF man kan få tag på ( odlade är ju nästan samma pris), kanske för att de lever på grunt vatten och är klumpiga simmare, så de är väl lättfångade.
                        MVH

                        Kommentar

                        • Falköping Andreas
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1214

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ratz
                          Är det bättre om jag köper odlat än VF? Jag har hört att odlat ska vara mer lättanpassat än VF. VF hästnosar är ju bland de billigaste VF man kan få tag på ( odlade är ju nästan samma pris), kanske för att de lever på grunt vatten och är klumpiga simmare, så de är väl lättfångade.
                          Jag har 5st irsacae i ett 900 liters 2+3 jag får nog säga att snällare hästnosar har jag aldrig haft. de eretmodusar jag har haft tidigare har vart som värsta mördar maskiner. hur väl de fungerar ja det är nog hur de har fått para ut sig. Jag tror att det bästa är att köpa ett flertal yngel och låta de växa upp ihop. Då känner de varandra väl samt att de kommer kanske hålla sams bättre även under ruvningstiden då det verkligen ställs på prov. Det karet kommer nog säkerligen funka utmärkt till både ett och 2 par. bifogar en bild på en av mina honor som ruvar på bilden (Tanganicidus irsacae Kiku)
                          http://www.skovdeaf.se/

                          Kommentar

                          • Rasmus Pedersen
                            Användare
                            • september 2006
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            Jag har 5st irsacae i ett 900 liters 2+3 jag får nog säga att snällare hästnosar har jag aldrig haft. de eretmodusar jag har haft tidigare har vart som värsta mördar maskiner. hur väl de fungerar ja det är nog hur de har fått para ut sig. Jag tror att det bästa är att köpa ett flertal yngel och låta de växa upp ihop. Då känner de varandra väl samt att de kommer kanske hålla sams bättre även under ruvningstiden då det verkligen ställs på prov. Det karet kommer nog säkerligen funka utmärkt till både ett och 2 par. bifogar en bild på en av mina honor som ruvar på bilden (Tanganicidus irsacae Kiku)
                            Dina var riktigt snygga
                            Tyvärr har jag aldrig sett några yngel i Nol ( närmaste och klart bästa affären här) till försäljning, men större djur måste väl gå bra det med?
                            MVH

                            Kommentar

                            Arbetssätt...