Tanganyika 585 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    Användare
    • mars 2007
    • 1825

    Tanganyika 585 liter

    Så äntligen är det igång. Det jag saknar är frontosorna. Men de är beställda.
    Var i Nol och köpte fisk igår. Trevlig kille den där Kent.

    Köpte Alto. Calvus:
    Men glömde kolla vilken calvus det var. Men tror jag lyckats bifoga bilder så nån som förstår sig på kanske kan berätta vilken sort det är. 1+1 är det iaf. Hanen är lite blyg än så länge, men tror han ska komma igång.

    N. Gracilis:
    6 stycken. Vet inte, men tror Kent plockade ut 3+3 åt mig. De är riktigt pigga och simmar runt glatt och brottas om de fräckaste stenarna.

    S. Multipunctatus:
    3 stycken. Tror de kommer bli bra. De är rätt lata men alla tre har simmat runt lite i akvariet med utspända fenor så de verkar ju friska. En tog ett hopp ur akvariet igår innan täckglaset kom på men han är tillbaka nu och verkar må bra efter fallet.

    Så det som saknas är en grupp Frontosor. Men de kommer.

    Mvh

    Johan

    Bild 1: Calvus Hona
    Bild 2: Calvus Hane
    Bild 3: Gracilis
    Bild 4: Biotopbild
  • classe
    NCS Medlem
    • april 2007
    • 1147

    #2
    va fint du har den för din fiskar den bild på den så klart..
    375 LITER Malawi arter..
    74 Liter Malawi yngel...

    Kommentar

    • johho
      Användare
      • mars 2007
      • 1825

      #3
      Här kommer en bild på en mal också.
      De saknar helt uppenbarligen överlevnadsinstinkt. När jag bytte vatten igår så låg de kvar på filtermattan när vattnet försvann. Fick lyfta ner dem i vattnet. Smarta fiskar Vad hände med evolutionen?

      Ingen som vet vilken färgvariant mina calvus är?

      Kommentar

      • Rasmus Pedersen
        Användare
        • september 2006
        • 304

        #4
        Om du köpte calvusarna i Nol och de är odlade så är det nog "Black" som är färgvarianten.
        MVH

        Kommentar

        • johho
          Användare
          • mars 2007
          • 1825

          #5
          Den ser onekeligen ut som en Black. Så då är det nog sån

          Kommentar

          • johho
            Användare
            • mars 2007
            • 1825

            #6
            Jahapp. Lite nybörjarskit händer väll alltid. Fick slänga en Gracilis idag som var regält slagen i småbitar och mådde verkligen inte bra. Finns två till sånna men låter dem få ett dygn på sig att repa sig. Precis bytt vatten så se om det hjälper.
            Var också tvungen att möblera om lite. Fiskarna kunde helt enkelt gömma sig för bra. En Gracilis är helt borta. Hittade den inte ens medans jag flyttade stenarna. Verkligen ingen aning om vart den tagit vägen. Hittade inget fiskben heller.

            Kommentar

            • johho
              Användare
              • mars 2007
              • 1825

              #7
              Fiskbeståndet ser helt annorlunda ut numera. Men Calvusarna är kvar. Satte i en stor fin snäcka förra veckan som jag låtit vänta lite med. Tänkte bara berätta att "Pappa" och Iris som mina calvusar heter har blivit väldigt gosiga med varandra och håller till mycket vid snäckan. Det är så trevligt så. Hoppas att de kommer "gosa" snart

              Kommentar

              • Jeppe
                Användare
                • oktober 2005
                • 409

                #8
                Grattis johho både till karet och till calvusarna börjar visa intresse för varandra. Hur gick det med dina gracilis och frontosorna hur går det med dem? Vad har du för fiskar i där nu?

                Mycket frågor men då får du lite och göra också
                540 Troffar, Callochromis ect
                100 sydamerica, dvärgar
                120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                40 tomt

                Qui dormit, non peccat

                Kommentar

                • johho
                  Användare
                  • mars 2007
                  • 1825

                  #9
                  Är ju frågor man vill ha

                  Det som hände är att Gracilisarna stendog. Så köpte lite leptosoma och 2 leleupi. Alla leptor utom en stendog. Bytte bottenmatrial för trodde det var det som var "giftigt". Var gammalt grus. Lät det gå en vecka. Åkte till Nol. Inga blåa frontosar fanns och vips så såg jag troffar jag igentligen inte hade råd med. Så nu har jag 18 Lufubu Så nu får jag inga frontosor tror jag. Känns lite känsligt att blanda dessa två.
                  Så har jag införskaffat 5 Kilesa också. Se om det funkar. De mår ju bra än så länge.
                  Så nu vet jag inte vad som väntar framöver. Alvariet är inte fullt ännu. Blir nog kanske 18 ikola och måste skaffa fler leptosoma till min enda kvarvarande hona. Hon är ensam och tror hon är en troffe

                  Men är iaf nöjd

                  Kommentar

                  • Jeppe
                    Användare
                    • oktober 2005
                    • 409

                    #10
                    Okej det var konstigt, funkade det bättre med nytt bottenmaterial alltså? Kanske inte är känsligt att blanda troffar och frontosor. De äter iofs olika saker och troffarna skulle nog bli uppätna när frontosorna är stora men

                    Just det ja nu kommer jag ihåg jag och Ozric ville veta hur det gick med kilesorna med troffar ja... I med mer leptsoma och 5 kilesa till, kilesahannar färgar bättre om det finns flera konkurenter, flera hannar kan ju hålla revir över en öppen sandyta utan att det blir fighter, de spänner upp sig mot varandra men vad jag har hört så slåss de inte som troffar gör iallafall
                    540 Troffar, Callochromis ect
                    100 sydamerica, dvärgar
                    120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                    40 tomt

                    Qui dormit, non peccat

                    Kommentar

                    • johho
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 1825

                      #11
                      Ja bottenmatrialet verkar vara det som var boven. Så nu har jag 90 kg grus om någon vill ha Köpte blästersand. Är ju smidigt som fasen. Öppnade dessutom dörren för sandlekare som jag aldrig testat innan.

                      Kilesorna mår bra. De har växt en hel del. Är ju privatodlade exemplar och vet faktiskt inte hur "fin" stamtavla de har. Men tänkte när de växt till sig att jag ska skaffa 1-2 snygga hanar från nol. Han har så jäkla snygga där. Sen är det ju det här med färgfrågan på dem. Om de kommer få nog med ro pga av troffarna. Som jag ser det hitills är inte troffarna nått problem för dem. Däremot är Leleupihanen rätt stygg mot dem när de kommer in i hans revir.

                      Detta är första gången tanganyika för mig så är väldigt spännande. Förvånad över hur snälla troffar är ändå. Vist de slåss mot varandra med de skiter fullständigt i de andra fiskarna. Alphatroffen och leleupihanen har ju samma revir.

                      Dessutom mycket impad av Calvus. Men nu i efterhand hade en färgrik compriciseps kanske vart trevligare. Men därmed inte att Calvus är tråkig. Bara det att det är så mycket mörka fiskar i akvariet Men gillar deras stöddighet och stryktålighet. Att de bara vänder sidan till och låter fiskarna bita. De tar ingen skada alls. De är så sjukt bepansrade.

                      Kommentar

                      • Jeppe
                        Användare
                        • oktober 2005
                        • 409

                        #12
                        Jag har precis bytt till blästersand i mitt 540 liters så nu finns den i alla akvarier. Jag gillar den också jättemycket väldigt ljus sand ändå jag trodde den skulle bli mörkare i akvarium.

                        Okej gör så, köp med några honor också så hannnarna får nåt att hålla på med Leleupin hannen ser väl de som hot eftersom de har liknande kroppsform. Men de borde lära sig att hålla sig borta från hans revir efter ett tag


                        Jag blev förälskad i Calvus idag dels av dina bilder. Nu måste det in ett till stort akvarium
                        540 Troffar, Callochromis ect
                        100 sydamerica, dvärgar
                        120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                        40 tomt

                        Qui dormit, non peccat

                        Kommentar

                        • johho
                          Användare
                          • mars 2007
                          • 1825

                          #13
                          Smidigt att köpa honor privat dock. För i affären så kostar även honor 400 spänn Och de är faktiskt inte så snygga. Men hanarna my god

                          Ja denna hanen är snygg. Han har varit blek i nästan en månad. Men nu börjar han hitta den mörka färgen igen när han blivit sugen på honom. Funderar på att skaffa VF faktiskt av dem

                          Kommentar

                          • Jeppe
                            Användare
                            • oktober 2005
                            • 409

                            #14
                            Okej ju det är ju smartare då får man in lite friskt blod från två olika ställen

                            Jo den är riktigt snygg. Det var den som lockade

                            Jag ska nog införskaffa någon Callochromis till mitt akvarium tror inte kilesor skulle platsa hos mina fullvuxna troffar...
                            540 Troffar, Callochromis ect
                            100 sydamerica, dvärgar
                            120 tomt, snart snäcklekare från Tanganyika
                            40 tomt

                            Qui dormit, non peccat

                            Kommentar

                            • johho
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 1825

                              #15
                              Efter att ha köpt till 19 stycken Leptosoma "Utinta" får jag väll klassa akvariet som fullbelagt. 1 vecka har gått och 2 av honorna ruvar redan. Fullt ös detta. Är jätte roligt

                              Ska försöka sätta mig någon gång nästa vecka och se vad för kort jag kan få på mina skönheter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...