Leptosoma & vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • juli 2003
    • 1827

    #31
    Koppar är totalt ogiftigt i vatten med ph över 6. Det är just av denna anledning man oroar sig för försurning i skog och mark.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Ursprungligen postat av tropfrog
      Koppar är totalt ogiftigt i vatten med ph över 6. Det är just av denna anledning man oroar sig för försurning i skog och mark.
      MVH
      Magnus
      Hmm. Vad är det då som kan orsaka de problem hos firrarna som en del av polarna råkat ut för efter att ledningarna bytts? Vet du var jag kan hitta mer info om hur/när koppar är giftigt?

      Edit: googlade lite och hittade bland annat detta:


      Jag köper inte att koppar är ogiftigt i pH över 6 - eller så kan det komma in i firrarnas kroppar på något annat sätt och därmed bli giftigt. Söker man på "koppar" och "toxicitet" så dyker det upp mängder med info om att koppar är giftigt, speciellt för vattenlevande organismer. Hittar inget om koppling till pH.

      Edit igen: googlade lite mer och hittade även denna. Trist nog inga källhänvisningar, men ändå.


      Hur giftigt koppar är verkar variera, beroende på vilken form det förekommer i. Mest giftigt verkar det vara för mikroorganismer och alger - algbekämpningsmedel har ju koppar i sig, likaså snäckbekämpningsmedel. Om koppar skulle vara ogiftigt i pH över 6, så borde dessa medel inte funka i de flesta kar - men de funkar uppenbarligen. Aluminium verkar dock funka lite annorlunda, där har giftigheten en stark koppling till pH.

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 01 maj 2007, 07:25.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Perikles
        Användare
        • december 2005
        • 658

        #33
        Ursprungligen postat av Pejan
        Vet inte om jag vill säga emot, har för lite kunskap i ämnet. Gjorde dock ett test med en Sera produkt som skulle mäta koppar och den visade tydligt att kopparhalten ökade då jag vred upp värmen i kranen. Provade med kranen i flera olika lägen och mätte och inte förens jag spolade på det kallaste så var koppartestet ok. I vårt hus som är byggt på 1940-talet har vi inga plastledningar och kan det inte vara så att varmvattnet innehåller mer tungmetaller genom sin förvaring? På något sätt måste ju vattnet bli varmt, typ i varmvattenberedare och accumulatortankar. Spånar fritt, men det finns säkert någon på forumet som har koll på detta.

        Hälsar Peter



        Hälsar Peter
        Jag vet att ni har problem med koppar i ert vatten i Uppsala. Jag har haft hand om en damm hos ett bilföretag i U och där dog fiskarna i samma takt som vi stoppade ner dem. Tills vi kom på detta med lösgjort koppar i rören. Vi löste det genom att låta vattnet stå på i 10 minuter innan vi tillsatte det, och det funkade.
        Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
        -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
        Cicero (106-43 f.kr)

        Kommentar

        • mölnlycke ciklidodling
          Banned
          • april 2007
          • 132

          #34
          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Hmm. Vad är det då som kan orsaka de problem hos firrarna som en del av polarna råkat ut för efter att ledningarna bytts? Vet du var jag kan hitta mer info om hur/när koppar är giftigt?

          Edit: googlade lite och hittade bland annat detta:


          Jag köper inte att koppar är ogiftigt i pH över 6 - eller så kan det komma in i firrarnas kroppar på något annat sätt och därmed bli giftigt. Söker man på "koppar" och "toxicitet" så dyker det upp mängder med info om att koppar är giftigt, speciellt för vattenlevande organismer. Hittar inget om koppling till pH.

          Edit igen: googlade lite mer och hittade även denna. Trist nog inga källhänvisningar, men ändå.


          Hur giftigt koppar är verkar variera, beroende på vilken form det förekommer i. Mest giftigt verkar det vara för mikroorganismer och alger - algbekämpningsmedel har ju koppar i sig, likaså snäckbekämpningsmedel. Om koppar skulle vara ogiftigt i pH över 6, så borde dessa medel inte funka i de flesta kar - men de funkar uppenbarligen. Aluminium verkar dock funka lite annorlunda, där har giftigheten en stark koppling till pH.

          Hilsen,

          P
          ja jag tror nog att det ligger en del vad magnus skriver, jag hade ett hus med egen brunn förut och där var det lågt ph, det var alldeles grönt i tvättstället, som är ett tecken på att det löser ut koppar från rören men jag hade inga större med mina fiskar.sedan köpte jag en pump som doserade ut en kemikalie på inkommande vatten så att ph hamnade på över 8.
          då försvann det gröna i tvättstället, alltså löste det ut mindre koppar ju högre ph man hade.
          det är ju därför vattenverken sätter till ph höjande kemikalie för att få upp ph till över 8, för att spara kopparrören.
          när jag flyttade till mitt nya hus så hade jag enorma problem med fiskdöd vid vattenbyte, alla sa att det var dom nya kopparrören, men det är jag nästan säkert på att det inte var, det är kloraminet som är boven i dramat i dom flesta fall. mvh janne

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #35
            Ursprungligen postat av mölnlycke ciklidodling
            ja jag tror nog att det ligger en del vad magnus skriver, jag hade ett hus med egen brunn förut och där var det lågt ph, det var alldeles grönt i tvättstället, som är ett tecken på att det löser ut koppar från rören men jag hade inga större med mina fiskar.sedan köpte jag en pump som doserade ut en kemikalie på inkommande vatten så att ph hamnade på över 8.
            då försvann det gröna i tvättstället, alltså löste det ut mindre koppar ju högre ph man hade.
            det är ju därför vattenverken sätter till ph höjande kemikalie för att få upp ph till över 8, för att spara kopparrören.
            när jag flyttade till mitt nya hus så hade jag enorma problem med fiskdöd vid vattenbyte, alla sa att det var dom nya kopparrören, men det är jag nästan säkert på att det inte var, det är kloraminet som är boven i dramat i dom flesta fall. mvh janne
            Jo, jag vet att de flesta (om inte alla) tungmetaller är giftigare vid lägre pH. Verkar handla om i vilken form de kan förekomma. Frågan är bara om koppar är HELT ogiftigt vid pH över 6? Det är det jag är skeptisk till. Annars är jag enig i att kloraminet ställer till värre problem för firrarna än vad koppar gör, i de flesta fall åtminstone.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #36
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Jo, jag vet att de flesta (om inte alla) tungmetaller är giftigare vid lägre pH. Verkar handla om i vilken form de kan förekomma. Frågan är bara om koppar är HELT ogiftigt vid pH över 6? Det är det jag är skeptisk till. Annars är jag enig i att kloraminet ställer till värre problem för firrarna än vad koppar gör, i de flesta fall åtminstone.

              Hilsen,

              P

              Tror nog att exponering av tungmetaller är mer eller mindre farligt för (alla) levande organismer oavsett ph. Däremot kan uppenbarligen (enligt ph-diskussionen) den kritiska mängden (den nivå då fiskarna direkt visar onormalt beteende) variera med ph. Men som sagt, det är nog aldrig bra att utsätta sina firrar (eller oss människor) för tungmetaller...
              //Robert

              Kommentar

              Arbetssätt...