Leptosoma & vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pejan
    Användare
    • maj 2005
    • 204

    Leptosoma & vattenbyte

    Har i veckan införskaffat en grupp Leptosoma Jumbo till mitt 400 liters kar. Har en fundering angående storleken på vattenbyte. Brukar i regel byta mellan 10-15% av vattnet 1 ggr i veckan och det har aldrig varit några problem, inga konstiga dödsfall och mycket lek(Har bara Tanganyika). Nu läste jag i artbeskrivningen att leptosoman ville ha 30% byten. Ni som har denna firre, hur gör ni? Kan jag fortsätta med mina mindre byten tro?

    Hälsar Peter
  • perca

    #2
    Æntligen, grattis! Kommer vara i uppsala næsta vecka - kanske kan man få en titt?
    Per

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Byter 2/3 av vattnet varannan helg med tempererat vatten i alla mina kar. Har aldrig haft några problem med varken Cyprisar eller andra tanganyikor. Du kan alltså utan problem öka till 30% i veckan som jag ser det.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Skulle vilja säga att det beror på ditt kranvatten där du bor. Finns det mycket kloramin i vattnet så byte mindre mängd men oftare. Har du däremot liten mängd just där du bor så torde det gå utmärkt med 50%iga vattenbyte. Testa och se framförallt nu i början innan du får yngel i byttan. Dom är betydligt känsligare.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Micke
          Användare
          • april 2002
          • 9579

          #5
          Leptosomor är känsliga för temperaturfall så om man byter 30% med kallvatten kan det bli problem.
          Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
          Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

          Kommentar

          • Xork
            Användare
            • januari 2006
            • 93

            #6
            Hej

            Har ett 540L med cyp. mpulungu. Jag byter 50% varje vecka. Har aldrig haft problem med denna fisk. 3+4 har nu blivit ca 45.
            Byter ungefär 50% varje vecka i yngelkaret oxå.
            Riktigt trevlig fisk. Dock kan dom bli galet aggressiva om det är för få hannar. när det bara var 3 hannar i 540 litarn hade jag ventralis också. samtliga fiskar stog bakom pumpen, utom en cypris hanne som stog mitt i karet.

            Jag förvärmer vattnet i lokalen så att det håller ca 18-20 grader.

            Lycka till
            Sisten i vattnet är en....twedmark@spray.se

            Kommentar

            • Pejan
              Användare
              • maj 2005
              • 204

              #7
              Ursprungligen postat av perca
              Æntligen, grattis! Kommer vara i uppsala næsta vecka - kanske kan man få en titt?
              Per
              Självklart, du är välkommen

              Inser att flera av er gör ganska stora vattenbyten. Tror ni att det kan blir problem med Leptosomerna ifall jag håller mig kvar vid de mindre byten som jag gjort hittills? (ca 15%/Veckan)

              Undrar Peter

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Du behöver inte göra några vattenbyte alls om du har annat sätt att ta hand om nitratet.
                Växter är en bra metod att hålla nere nitrat. Kem. för förhöjd fosforhalt finns.
                Men Tanganyika gillar hårt samt högt ph så att få till den växtligheten som behövs kräver nog en hel del

                En annan variant är att byta så mycket vatten att du håller dig under 50 ppm i nitrathalt.
                Då vet du att fisken inte tar skada.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Skulle jag byta så lite som 15-20% vatten i mitt Tanganyika så skulle mina firrar vara stendöa eftersom jag gillar att mata fisken rätt rejält
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pejan

                    Inser att flera av er gör ganska stora vattenbyten. Tror ni att det kan blir problem med Leptosomerna ifall jag håller mig kvar vid de mindre byten som jag gjort hittills? (ca 15%/Veckan)

                    Undrar Peter
                    Tror inte att det är problem. Men byt 25% istället. Jag brukar byta ungefär 75% varannan vecka och ibland bara 25% per vecka.

                    Det beror ju förståss på hur och vad man matar med.
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      det så alltid runt byta vatten den så 25-40procent i 6-10 dagar så klart eller välja du på den så 40-75procent så vilktig se på den hur resluit din ph så den kan leda sig skada fiskar.. viltigt så klart den men din smaksak.. jag egna så klart den står i 6-10 dagar mitt hemma akvarium med malawiciklid.. så det ge du oxå med havsalt oxåå dåå???jag tycker den knapppt med 15procent vattenbyta den så klart.. men svårt döma säger den vad hänt senare??
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • Pejan
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 204

                        #12
                        Ok, utifrån inläggen verkar det som att jag bör göra lite större vattenbyten. Så får det bli, vill inte riskera hälsan på mina nya dyrgripar

                        Hälsar Peter

                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Tror inte att det är problem. Men byt 25% istället. Jag brukar byta ungefär 75% varannan vecka och ibland bara 25% per vecka.

                        Det beror ju förståss på hur och vad man matar med.

                        Kommentar

                        • classe
                          NCS Medlem
                          • april 2007
                          • 1147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pejan
                          Ok, utifrån inläggen verkar det som att jag bör göra lite större vattenbyten. Så får det bli, vill inte riskera hälsan på mina nya dyrgripar

                          Hälsar Peter
                          braa och lycka till.
                          375 LITER Malawi arter..
                          74 Liter Malawi yngel...

                          Kommentar

                          • Pieter
                            Användare
                            • augusti 2004
                            • 251

                            #14
                            har kitumbor och har märk att byter jag mer en 45/50% så gillar inte mina detta framför allt honerna dom "ligger" precis över botten och kommer inte i gång igen förren efter 6timmar.

                            //Pieter

                            Kommentar

                            • Pejan
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 204

                              #15
                              Inhandlade Min lilla grupp leptosomer i tisdags, blev bara 6 denna gång (de enda som fanns). Allt verkade bra, de utforskade och åt, tills idag...

                              Situationen är enligt följande. Gjorde vattenbyte igår, kanske 20% nytt vatten. Idag står de mest och hänger, en hona ser nästan ut att ha fel på simblåsan, ligger med huvudet ned och stjärten upp och ingen verkade speciellt intresserad vid matningen nyss.

                              Är det någon som kan ha en fundering på vad som är fel? Naturligt beteende, eller bör jag göra något?

                              Var inne på att vattenbytet ställt till det, men för det första var det inte så stort och det borde ju rimligtvis inte blivit sämre efter bytet.

                              Inget märks på övriga fiskar (altolamprologus, jullar och multisar)

                              Hjälp Önskas

                              Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...