Ngt annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lozer
    Användare
    • mars 2007
    • 54

    Ngt annat

    Tjenare!

    Håller på med mestadels ciklider från Tanganyikasjön, men tycker att allt från denna mäktiga sjö är intressant och undrar om (högst troligen) det kan finnas ngn som vet fler djur som kommer från Tanganyikasjön. Har Lamprychtisar och dvärgbagrider och ngn synodontis-sort. Men söker allt från sjön: snäckor, skaldjur andra fisksorter ja fan allt. Det är en självklarhet att det ens skall vara möjligt att få tag på det, och tacksamt om ni visste vart man kan få tag på det.

    Tacksam för alla svar!!!
    "ALLT är värt ett försök"
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det finns vattenormar och krokodiler, men dessa kanske du inte vill ha i akvariet?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • ozric
      Användare
      • mars 2004
      • 3187

      #3
      Vattenkobra vore ju kallt i ett aquaterrarium men födan blir ju lite saftig om den måste va biotopriktig.
      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
      c",)

      Kommentar

      • Lozer
        Användare
        • mars 2007
        • 54

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Det finns vattenormar och krokodiler, men dessa kanske du inte vill ha i akvariet?
        Nej, smart inlägg dock
        "ALLT är värt ett försök"

        Kommentar

        • blackened
          Användare
          • januari 2005
          • 1042

          #5
          Krokodil kanske funkar om man matar med en ganska mager räkmix. De borde väl inte bli större än ca 45cm då?

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • februari 2003
            • 1156

            #6
            Tanganyikasnäckor (vet inte namnet på dom) tror jag Kent i Nol har hemma rätt som det är...
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • Lozer
              Användare
              • mars 2007
              • 54

              #7
              Ursprungligen postat av Niklas Olsson
              Tanganyikasnäckor (vet inte namnet på dom) tror jag Kent i Nol har hemma rätt som det är...
              Det har jag fan missat men det skall jag omedelbart kolla upp tack för tipset.
              Ingen annan som vet ngt kul från sjön. Har haft svårt att hitta Tanganyikaålar. Har inte sett det ngnstans i GBG men kanske skall vidga mina vyer lite mer .
              "ALLT är värt ett försök"

              Kommentar

              • Tony
                Användare
                • april 2002
                • 4594

                #8
                Ursprungligen postat av Lozer
                Har haft svårt att hitta Tanganyikaålar. Har inte sett det ngnstans i GBG men kanske skall vidga mina vyer lite mer .
                Där får det bli samma svar som det ovan. Kent i Nol brukar ha sådana rackare.
                Tony Englund

                Kommentar

                • Tingeling
                  Användare
                  • juli 2006
                  • 176

                  #9
                  Kolla även i örebro. Köpte ett par där för längesedan men honan dog. så även jag är på jakt efter en ål hona.
                  Akvaristen är den petigaste och den största perfektionisten som finns.
                  Jag kom. Jag såg. Jag köpte.
                  Kom hem. Koppade i. Lämnade tillbaka

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Trevligt att det numera går att få fatt i Tanganyikasnäckor. Jag kollade upp det för några år sedan och det var rätt många som asgarvade och sa att risken för Bilharzia med snäckorna var alldeles för stor. Hoppas verkligen de är karantänade ordentligt!!

                    Har också letat efter någon av de minst 13 sorters räkor som ska finnas i sjön, men inte hittat några. Har försökt beställa dem via en importör, men det var svårt det också - för att inte tala om priset. Sedan minns jag inte om det även finns större svampar i sjön? Har för mig det i allafall.

                    En bok som verkligen kan rekommenderas om man får fatt i den, är Pierre Brichard´s "Cichlids and all other fishes from Lake Tanganyika". Där finns en hel del annan fisk i sjön också, men de flesta är svåra att få fatt i. Många lever inte heller i de miljöer där de flesta cikliderna kommer från.

                    Hilsen,

                    P
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • Lozer
                      Användare
                      • mars 2007
                      • 54

                      #11
                      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                      Trevligt att det numera går att få fatt i Tanganyikasnäckor. Jag kollade upp det för några år sedan och det var rätt många som asgarvade och sa att risken för Bilharzia med snäckorna var alldeles för stor. Hoppas verkligen de är karantänade ordentligt!!

                      Har också letat efter någon av de minst 13 sorters räkor som ska finnas i sjön, men inte hittat några. Har försökt beställa dem via en importör, men det var svårt det också - för att inte tala om priset. Sedan minns jag inte om det även finns större svampar i sjön? Har för mig det i allafall.

                      En bok som verkligen kan rekommenderas om man får fatt i den, är Pierre Brichard´s "Cichlids and all other fishes from Lake Tanganyika". Där finns en hel del annan fisk i sjön också, men de flesta är svåra att få fatt i. Många lever inte heller i de miljöer där de flesta cikliderna kommer från.

                      Hilsen,

                      P
                      Vill inte framställa mig som dummare än vad man är men vad är "Bilharzia"? Har du hittat ställen där dom kan sälja räkor från sjön, vore ju rätt grymt? Har boken förresten men det står inte så mkt namn på t ex krabbor eller räkor. Boken är riktigt bra synd att den är så gammal dock, skulle vara fräckt med en uppdatering.
                      I boken "Cichlids and all other fishes from Lake Tanganyika" skriver Pierre brichard om svampar som han tycker skulle vara kul att ha i ett tanganyika-kar, han skriver även utförligt om den vanliga maneten som finns i sjön. I och för sig så stod det typ att den dödade alla fiskar där den drog fram men men... lite annorlunda är den ju .
                      "ALLT är värt ett försök"

                      Kommentar

                      • Lozer
                        Användare
                        • mars 2007
                        • 54

                        #12
                        Stryk bilharzia-frågan hittade det på nätet.
                        "ALLT är värt ett försök"

                        Kommentar

                        • Gabbi
                          Användare
                          • april 2002
                          • 897

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lozer
                          Stryk bilharzia-frågan hittade det på nätet.
                          Hehe.


                          Denna kanske?
                          www.akvarielagret.se/akvarieboken

                          Kommentar

                          • Rasmus Pedersen
                            Användare
                            • september 2006
                            • 304

                            #14
                            Ursprungligen postat av Lozer
                            Det har jag fan missat men det skall jag omedelbart kolla upp tack för tipset.
                            Ingen annan som vet ngt kul från sjön. Har haft svårt att hitta Tanganyikaålar. Har inte sett det ngnstans i GBG men kanske skall vidga mina vyer lite mer .
                            Jag har sett tanganyikaålar på Zoo-Fritid i Lidköping varje gång jag vart där.
                            MVH

                            Kommentar

                            Arbetssätt...