Lek på Metriaclima estherae ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snurbo
    Användare
    • februari 2007
    • 86

    Lek på Metriaclima estherae ??

    Tjenna.... Har nu sett att min Metriaclima estherae hane håller på med "darrande" uppvisningar i karet nu. Kan det vara parning på g ?.... Har nu vart så i 2 månader. Honan gör inte nåt speciellt... Gömmer sig oftast eller simmar bort. Sen finns det en Joanni som håller på att vara framme när Metriaclima estherae hanen gör sina ryck. Finns det nån med bra tips för en som aldrig vart med om lek i sitt kar . Har ett annant kar som jag funderar på att dra igång för att se om det blir nån skillnad. Ska man mata dom med nåt speciellt för att få lek ?.... Byta inredning ? m.m.m.mm..... Tacksam för alla tips

    // Magnus
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av Snurbo
    Tjenna.... Har nu sett att min Metriaclima estherae hane håller på med "darrande" uppvisningar i karet nu. Kan det vara parning på g ?.... Har nu vart så i 2 månader. Honan gör inte nåt speciellt... Gömmer sig oftast eller simmar bort. Sen finns det en Joanni som håller på att vara framme när Metriaclima estherae hanen gör sina ryck. Finns det nån med bra tips för en som aldrig vart med om lek i sitt kar . Har ett annant kar som jag funderar på att dra igång för att se om det blir nån skillnad. Ska man mata dom med nåt speciellt för att få lek ?.... Byta inredning ? m.m.m.mm..... Tacksam för alla tips

    // Magnus
    Bara lugn du kommer få mer yngel än du kan göra dig av med

    Kommentar

    • classe
      NCS Medlem
      • april 2007
      • 1147

      #3
      jaa den är lättare att leker med den metra.esthera rödzebra så har många ggr hos mig hemma i akvarium så ingen problem dom är den så klart när den har ny vatten av den bytt så den leker brukar runt 2 dagar så klart bra att den gömma sig grotta så klart ingen problem eller du kan ta den hona i annan separeta i akvarum o ta tre veckor runt så spotta sig så klart den gärna så bra viktig om den gömma mkt stenar småå så vuxenfiskar skall svårt jaga dom små yngel o måsta he hål i stenar så klart..
      375 LITER Malawi arter..
      74 Liter Malawi yngel...

      Kommentar

      • m[A]use^
        Användare
        • december 2005
        • 909

        #4
        mmm...
        Min zoon
        -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
        Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
        http://www.malawifreaks.se/forum

        Kommentar

        • m[A]use^
          Användare
          • december 2005
          • 909

          #5
          Tog ju den diskussionen med dig Snurbo på jobbet o gav dig en uppsjö med tips...
          Min zoon
          -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
          Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
          http://www.malawifreaks.se/forum

          Kommentar

          • Falköping Andreas
            Användare
            • februari 2006
            • 1214

            #6
            errr ja du classe... det var en riktigt lång mening... svårt o få grepp på vad du egentligen ville ha fram där
            http://www.skovdeaf.se/

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #7
              jaaa nu min den igen rödzebra har blev munruvare den så¨jag bestämmt den samma honan har samma tredje ggr den i den så jag skall hämta henne i separeta i akvarium så nu snart så ser den ofta samma henne munruvare så ofta den så jag ta nu snart den så kanske låna min bror s akvarium i 91 liter.. så jag har upptaget 74liter akvarium med ps.sp."acei"margold den cirka 18 yngel där så klart.. min är lycklig den så klart!!!!!!!
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • classe
                NCS Medlem
                • april 2007
                • 1147

                #8
                jaa min röd zebra har leker o leker så den femte eller sjätte ggr så den själv i minst halvår.. så den mår bra där så klart insatsar du på den om inbyte vatten av 1 av 3 halv den på 6-10 dagar så den ny vatten klart så lättare den leker så ge ganska en tsk för 50 liter så i akvarium. så ingen svårt.. jag har 375liter akvarium..
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

                Kommentar

                • m[A]use^
                  Användare
                  • december 2005
                  • 909

                  #9
                  Har dom väl börjat leka så brukar det ju spruta på med yngel rätt bra!
                  Min zoon
                  -m[A]use^ -one aquarist to find them, one plasticbag to bind them, and one aquarium to rule them all!
                  Prova på vårt forum tills hemsidan är klar...
                  http://www.malawifreaks.se/forum

                  Kommentar

                  • Anna Österman
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 282

                    #10
                    Det kan vara så att du har haft lek men ynglen har kanske blivit uppätna som ny-utspottade. Att byta inredning kan vara en idé men jag skulle inte vara orolig om fiskarna är i god kondition. Det verkar som rödzebror leker som kaniner i perioder och sedan vilar upp sig lite.
                    Fiskar är vänner-inte mat!

                    Kommentar

                    • tezz
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1069

                      #11
                      Ursprungligen postat av CrimsonAnna
                      Det kan vara så att du har haft lek men ynglen har kanske blivit uppätna som ny-utspottade. Att byta inredning kan vara en idé men jag skulle inte vara orolig om fiskarna är i god kondition. Det verkar som rödzebror leker som kaniner i perioder och sedan vilar upp sig lite.
                      jo vist som kaniner fast vilar gör dom väll aldrig

                      Kommentar

                      • Snurbo
                        Användare
                        • februari 2007
                        • 86

                        #12
                        Ursprungligen postat av m[A]use^
                        Tog ju den diskussionen med dig Snurbo på jobbet o gav dig en uppsjö med tips...
                        Minnet e kort !! =).....

                        Kommentar

                        • Thor
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 106

                          #13
                          nåt som aldrig slår fel i mitt kar
                          vid vattenbyte 50% häller jag i kallt vatten så 26.7 går ner 3-4 grader
                          o vipps alla fiskar blir som tokiga dom flesta hannarna rusar iväg efter honorna
                          här har många parningar skett strax efter v.byte
                          även mina ancistrus triggar snabbt på det

                          Kommentar

                          • Snurbo
                            Användare
                            • februari 2007
                            • 86

                            #14
                            Ursprungligen postat av Thor
                            nåt som aldrig slår fel i mitt kar
                            vid vattenbyte 50% häller jag i kallt vatten så 26.7 går ner 3-4 grader
                            o vipps alla fiskar blir som tokiga dom flesta hannarna rusar iväg efter honorna
                            här har många parningar skett strax efter v.byte
                            även mina ancistrus triggar snabbt på det
                            Så tempratur skillnader är bra allstå..... Hår lågt kan man sjunka i temp vid ett vatten byte..... runt 20 grader för lite ?

                            Kommentar

                            • Thor
                              Användare
                              • januari 2007
                              • 106

                              #15
                              ja här kommer jag ner till 22-23
                              under låter lite kallt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...