2 problem med Golden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mek
    Användare
    • januari 2005
    • 540

    2 problem med Golden

    1.
    För ett par veckor sedan bytte jag akvarium. Var orolig för att nya miljön skulle bli en chock för firrarna, och var därför så försiktig jag kunde. Första veckan gick det bra, men under vecka 2 (strax efter att jag satt in filterhörna och slängt i salt+bikarbonat) förlorade jag 5-7 Golden inom loppet av ett par dagar.
    Undrar nu, kan detta varit effekten av flytten eller sista förändringen (kanske kombination)?

    2.
    Har ett 100 literskar som jag avdelat (30 med malawi, 70 med Ancistrus/Pansarmalar/Räkor). Till en början hade jag Rödzebror (och ngn gång även Pseudotropheus Kingsezi) i 30 litersdelen. De var aggressiva men höll sig på sin sida. När jag sålt dem har jag satt dit Golden istället. Dessa är helt j-a hopplösa! Inom loppet av 2-3 veckor har Goldenfirrar lyckats ta sig över till andra sidan 3 ggr. Ovanpå glasskivan som delar av, har jag lagt en filtermatta. Denna är snittad under (för att kunna fästas på glasskivan) och urkarvad på 2 ställen på ovansidan (för att rören på pumparna skall kunna komma över). Kan bara tänka mig att firrarna lyckats kravla sig över denna (är ca 8 cm bred).
    Är detta ngt som är mer typiskt för Golden, eller olika från individ till individ?

    Har nu sänkt vattennivån 2 cm och lagt myggnät på mittendelen.
  • tezz
    Användare
    • februari 2006
    • 1069

    #2
    Ursprungligen postat av mek
    1.
    För ett par veckor sedan bytte jag akvarium. Var orolig för att nya miljön skulle bli en chock för firrarna, och var därför så försiktig jag kunde. Första veckan gick det bra, men under vecka 2 (strax efter att jag satt in filterhörna och slängt i salt+bikarbonat) förlorade jag 5-7 Golden inom loppet av ett par dagar.
    Undrar nu, kan detta varit effekten av flytten eller sista förändringen (kanske kombination)?

    2.
    Har ett 100 literskar som jag avdelat (30 med malawi, 70 med Ancistrus/Pansarmalar/Räkor). Till en början hade jag Rödzebror (och ngn gång även Pseudotropheus Kingsezi) i 30 litersdelen. De var aggressiva men höll sig på sin sida. När jag sålt dem har jag satt dit Golden istället. Dessa är helt j-a hopplösa! Inom loppet av 2-3 veckor har Goldenfirrar lyckats ta sig över till andra sidan 3 ggr. Ovanpå glasskivan som delar av, har jag lagt en filtermatta. Denna är snittad under (för att kunna fästas på glasskivan) och urkarvad på 2 ställen på ovansidan (för att rören på pumparna skall kunna komma över). Kan bara tänka mig att firrarna lyckats kravla sig över denna (är ca 8 cm bred).
    Är detta ngt som är mer typiskt för Golden, eller olika från individ till individ?

    Har nu sänkt vattennivån 2 cm och lagt myggnät på mittendelen.
    Det är väl inte konstigt att dom hoppar över när du tränger ihop dom i 30 liter

    Kommentar

    • mek
      Användare
      • januari 2005
      • 540

      #3
      Ursprungligen postat av tezz
      Det är väl inte konstigt att dom hoppar över när du tränger ihop dom i 30 liter
      Rödzebrorna och Kingsezifirrarna hade det också trångt (de var både större, mer aggressiva och fler), men höll sig på sin sida

      Kommentar

      • tezz
        Användare
        • februari 2006
        • 1069

        #4
        Ursprungligen postat av mek
        Rödzebrorna och Kingsezifirrarna hade det också trångt (de var både större, mer aggressiva och fler), men höll sig på sin sida
        Ja dom va väll så hoppackade att dom inte kunde hoppa

        Kommentar

        • mek
          Användare
          • januari 2005
          • 540

          #5
          För det första är det yngel/mindre ungfiskar vi talar om, och för det andra så hade de nog kunnat hoppa ur även om det varit fullvuxna.
          Men men, skall väl inte säga alltför mycket. Antar att du baserar ditt uttalande på egna erfarenheter?

          Kommentar

          • Sharkbait
            Användare
            • februari 2006
            • 61

            #6
            Du säger det själv att det ÄR trångt!

            Har inte funderat på att att göra ngt åt det? Större kar?


            Mvh

            Kommentar

            • johan eriksson
              Användare
              • maj 2004
              • 159

              #7
              Ursprungligen postat av mek
              1.
              För ett par veckor sedan bytte jag akvarium. Var orolig för att nya miljön skulle bli en chock för firrarna, och var därför så försiktig jag kunde. Första veckan gick det bra, men under vecka 2 (strax efter att jag satt in filterhörna och slängt i salt+bikarbonat) förlorade jag 5-7 Golden inom loppet av ett par dagar.
              Undrar nu, kan detta varit effekten av flytten eller sista förändringen (kanske kombination)?
              1. Hade du filter som var igångkörda eller blev det en nystart av filtrena? Misstänker att det blev en nitrattopp. Möjligen att du hade lågt ph när du tillsatte bikarbonat vilket inte heller är bra.

              2. Hur stora golden är det vi pratar om? Är det yngel ska det inte vara nåt problem att ha de i 30 liter för tillväxt så länge vattenkvaliten hålls bra.

              Kommentar

              • mek
                Användare
                • januari 2005
                • 540

                #8
                Ursprungligen postat av johan eriksson
                1. Hade du filter som var igångkörda eller blev det en nystart av filtrena? Misstänker att det blev en nitrattopp. Möjligen att du hade lågt ph när du tillsatte bikarbonat vilket inte heller är bra.
                1.Filtret (2252) fanns med i gamla karet. Skippade rengöringen för att få in bakteriefloran i nya karet (hade även med ca 20% av vattnet). En vecka senare rengjorde jag filtret (för tidigt?) och satte in filterhörna. Phvärdet kollade jag inte, men det skall ligga hyfsat till i Täby. De gånger jag mätt, har det legat runt 7-7,5.
                Förutom Golden har jag även 3 Protomelas spilinotus, en Aulonocara, 8 botior och 4 Malar i karet. Har dock bara sett döda Golden hittills. Bytte vatten igår kväll igen (utan ngn tillsättning). Skall kolla värdena igen ikväll.

                Ursprungligen postat av johan eriksson
                2. Hur stora golden är det vi pratar om? Är det yngel ska det inte vara nåt problem att ha de i 30 liter för tillväxt så länge vattenkvaliten hålls bra.
                2.Dessa Golden är ca 1-3 cm stora. Karet de går i är en del av ett 100literskar med vattenbyte 1 gång/vecka. De trivs så bra att de börjat busa lite för mycket (vilket blivit mitt problem )

                Kommentar

                • johan eriksson
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 159

                  #9
                  Ursprungligen postat av mek
                  1.Filtret (2252) fanns med i gamla karet. Skippade rengöringen för att få in bakteriefloran i nya karet (hade även med ca 20% av vattnet). En vecka senare rengjorde jag filtret (för tidigt?) och satte in filterhörna. Phvärdet kollade jag inte, men det skall ligga hyfsat till i Täby. De gånger jag mätt, har det legat runt 7-7,5.
                  Förutom Golden har jag även 3 Protomelas spilinotus, en Aulonocara, 8 botior och 4 Malar i karet. Har dock bara sett döda Golden hittills. Bytte vatten igår kväll igen (utan ngn tillsättning). Skall kolla värdena igen ikväll.



                  2.Dessa Golden är ca 1-3 cm stora. Karet de går i är en del av ett 100literskar med vattenbyte 1 gång/vecka. De trivs så bra att de börjat busa lite för mycket (vilket blivit mitt problem )
                  1. Du kan inte ha tagit död på filterbakterierna när du rengjorde filtret och slängde in filterhörnan?

                  2. Stäng bara in de små gynnarna så att de inte kan hoppa över. Låter som en bra lösning på yngelkar bara du kan få de att hållas på sin del av karet.

                  Kommentar

                  • mek
                    Användare
                    • januari 2005
                    • 540

                    #10
                    Ursprungligen postat av johan eriksson
                    1. Du kan inte ha tagit död på filterbakterierna när du rengjorde filtret och slängde in filterhörnan?
                    Inte alls omöjligt. Min förhoppning var då att dessa skall ha satt sig i sanden under första veckan.

                    Ursprungligen postat av johan eriksson
                    2. Stäng bara in de små gynnarna så att de inte kan hoppa över. Låter som en bra lösning på yngelkar bara du kan få de att hållas på sin del av karet.
                    Hahaha!! Det är precis det jag dessvärre misslyckats med när det gäller Golden Har nu försökt göra svårare för dem genom att sänka vattenytan och lägga en bit myggnät ovanpå filtret. Om de lyckas ändå....... jadu. Tack o lov utgör en ensam Golden ingen större fara för räkorna. Värre om det blir fler....

                    Kommentar

                    • wracker
                      Användare
                      • juni 2006
                      • 295

                      #11
                      eftersom de flesta golden är så snälla av sig så kan ju botiorna vara busen i olyckan

                      Kommentar

                      • mek
                        Användare
                        • januari 2005
                        • 540

                        #12
                        Ursprungligen postat av wracker
                        eftersom de flesta golden är så snälla av sig så kan ju botiorna vara busen i olyckan
                        Hur menar du då? Att botiorna kan ha haft ihjäl Goldenfirrarna?

                        Kommentar

                        • wracker
                          Användare
                          • juni 2006
                          • 295

                          #13
                          ja, stressat ihjäl dem.. är ju en tanke. om det inte synts några sår e.t.c på liken?

                          Kommentar

                          • mek
                            Användare
                            • januari 2005
                            • 540

                            #14
                            Tror inte det (de har ju delat kar i 6-12 månader innan bytet). Men visst kan Botiornas livlighet bidragit, om Goldenfirrarna ändå känt sig stressade i den nya miljön. Sår hade de i massor (som troligtvis tillkommit efteråt)

                            Kom dock på en sak till i samband med det. Tog bort de flesta småstenarna (istället satte jag skifferblock mot bakrutan), för att underlätta när man skall plocka upp ngn firre. Färre små gömställen är nog inte så bra....

                            Kommentar

                            • wracker
                              Användare
                              • juni 2006
                              • 295

                              #15
                              helt klart stress

                              Kommentar

                              Arbetssätt...